В сегмента на шопинг центровете нови проекти не се очакват
След откриването на Plovdiv Plaza и очакваното отваряне на Delta Planet Varna в края на март, пазарът в София и големите градове вече е наситен
Инвестициите в развитие на ритейл паркове ще са ключова тенденция на пазара на търговски площи през 2019 г., прогнозират от консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Интересът на предприемачите е свързан с разрастването на много търговци в средно големите и по-малките градове – с 30 000 до 100 000 жители, където няма шопинг центрове.
„В по-малките населени места няма икономическа логика да се инвестира в голям търговски център и ритейл парковете остават единствена алтернатива за марките, които искат да открият обект. Обичайно това са компактни проекти с 4-5 000 кв. м отдаваема площ, които се разгръщат около съществуващи хранителни хипермаркети, магазини за техника или от типа „направи си сам“, обобщи Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
Според него, като се има предвид, че развитието на подобен проект отнема между 6 и 10 месеца, подобни проекти ще се появят на пазара към края на 2019 г.
В сегмента на шопинг центровете нови проекти не се очакват. След откриването на Plovdiv Plaza и очакваното отваряне на Delta Planet Varna в края на март, пазарът в София и големите градове вече е наситен. С новите проекти общото предлагане на площи в молове в страната към средата на 2019 г. се очаква да надхвърли 810 000 кв. м.
В условията на силна конкуренция, за повечето молове годината ще е време да затвърдят пазарните си позиции, да привлекат нови брандове и да оптимизират микса си от търговци. В резултат от активността на наемателите, делът на незаетите площи в София се очаква значително да намалее – от 9% към края на 2018 до здравословните за пазара нива от около 5% през 2019 г.
Наемите в моловете и централните търговски улици ще продължат плавно да нарастват през годината. Към края на 2018 г. те са съответно 34 евро/кв. м за помещение от 100-150 кв. м на ключова локация в голям търговски център и 52 евро/кв. м за аналогична площ на търговска улица.
При търговците голямо раздвижване се очертава в сегмента на достъпната мода, където вече е в ход експанзията на нови за пазара брандове, като Pepco, KiK Textilien и др. Много от вече работещите на пазара брандове също планират разрастване, подкрепено от ръста на продажбите им през последните години.