петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6748 прочитания

    Как изглежда пазарът на сладолед в България?

    За пазарното разпределение и потребителските предпочитания вижте какво сподели Цветан Цветанов, генерален мениджър на Unilever Ice Cream България, пред Economy.bg
    13 май 2019, 09:42 a+ a- a

    През последните няколко години пазарът на сладолед в България отбелязва устойчив ръст. По данни на Националния статистически институт през 2017 у нас са се произвели 26 млн. литра от сладкото изкушение на стойност 77,6 млн. лв. без ДДС. Към момента пазарът на т. нар. индустриален сладолед се оценява на над 100 млн. лв., а този на сладоледа, сервиран от витрина - на около 15 млн. лв., разказа ни Цветан Цветанов, генерален мениджър на Unilever Ice Cream България. Дружеството обединява дейността на глобалния сладоледен производител „Юниливър“ и „Българска сладоледена фабрика“ с марката ѝ Сладоледи Denny и държи малко над 20% пазарен дял в страната.

    Срещнахме се с г-н Цветанов, за да разберем повече за пазарното разпределение в България, има ли мода при сладоледите, изменило ли се е потребителското търсене през последните години и какви са плановете за развитие на компанията. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:

    На колко се оценява пазарът на сладолед в България?
    Пазарът на сладолед в България от година на година нараства и към момента е малко над 100 млн. лв. за т.нар. индустриален сладолед и някъде около 15 милиона за т.нар.  Scoop&Ball, който е насипен, сервира се от витрини.

    Имате ли данни в какво съотношение са потреблението на сладолед в домашна обстановка спрямо потреблението в заведенията?
    Това е основен елемент от измерванията, които се правят постоянно в нашия бизнес. Мога да кажа, че към момента съотношението между двата пазарни сегмента е 60:40 в полза на импулсния. Но съотношението постоянно се променя в полза на сегмента за домашна употреба, тъй като тежестта на модерната търговия в България все повече нараства. Това е естествен процес.

    А какво е съотношението на количествата, търгувани в големите хипермаркети и в малките търговски вериги?
    Приблизително същото, тъй като през хипермаркетите основно минава т.нар. multi portion, който е за домашна употреба и както казах, делът на модерната търговия постоянно нараства през последните години. Трендът е устойчив. Допреди няколко години беше 30:70, но се наблюдава бързо нарастване и в момента е 60:40. Като очакваме до няколко години да стане 50:50. Следващата или по-следващата година предполагам това ще бъде факт.

    Как изгглежда пазарът на сладолед в България? Вижте какво сподели Цветан Цветанов, генерален мениджър на Unilever Ice Cream България пред Economy.bg

    Колко е пазарният дял на Сладоледена фабрика Denny?
    Пазарният дял на Сладоледена фабрика Denny е малко над 12%. Ако говорим за комбинирания бизнес – очакваме да бъде малко над 20%, около 22%, което ще постави новата обединена компания на второ място в сладоледения бизнес в България.

    Планирате ли скоро да станете първи?
    Нашата амбиция е да предлагаме все по-добри продукти на нашите потребители, все по-достъпни, все по-качествени и това съвсем естествено ще доведе до увеличение на нашите продажби и до повишение на пазарния дял.

    По какъв начин са се променили потребителските нагласи към сладоледа през последните години?
    Потребителите очакват иновация всяка година, очакват повече натурални съставки в сладоледа. Очакват био, очакват веган, очакват такива без вложена захар. Има тренд в посока високо протеинови продукти. Категорията е динамична, както и всички останали категории и се развива в посока по-здравословни, по-достъпни продукти.

    Влагането на какви суровини в един сладолед свидетелства за неговата принадлежност към по-висок или по-нисък клас продукти?
    Може да се каже, че колкото по-натурални съставки има в дадения продукт, толкова по-качествен е той. Колкото повече заместители на оригинални съставки има, съответно толкова по-евтин се очаква да бъде. Какво имам предвид? Вместо плодове, някакъв вид аромат. Но ароматът също може да бъде натурален, може да бъде и натурално идентичен. Колкото е по-натурален, толкова е по-естествен продуктът. Ако говорим за оцветител е същото, макар че през последните няколко години в Европейския съюз е абсолютно забранена употребата на изкуствени оцветители и в тази връзка мога да кажа, че оцветителите, които се ползват в нашата компания, са изцяло от растителен произход, така че те са колкото е възможно най-натурални в момента. Ако говорим за масла – колкото по-добре е пречистено маслото, толкова е по-качествено. Най-доброто качество се постига, когато влагаме млечни мазнини – дали са от сметана, дали от мляко, дали от краве масло, но има прекрасни заместители, които се произвеждат в Европа и са с много високо качество, с нехидрогенирани мазнини, без съдържание на трансмаслени киселини. Това между другото консуматорите трябва да гледат внимателно. Може да се каже, че сладоледът е по-качествен.

    Ако има вложено палмово масло, това трябва ли да притеснява потребителите, или и при него има различни класове и качество?
    Разбира се, може да е висококачествено. Важното е да бъде от устойчиви източници, т.е. да няма негативно въздействие върху околната среда. Това е принцип в „Юниливър“. „Юниливър“ използва изцяло продукти, които произхождат от устойчиви източници с минимално въздействие върху околната среда.

    Във Вашето портфолио има сладолед без животински продукти. Той на какъв интерес се радва?
    Той беше първият продукт, който се произведе в България, който беше веган. Радва се на устойчиво, нарастващо търсене. Оказа се, че има една стабилна, лоялна, консуматорска база, която от година на година нараства и смятам, че тук трендът е устойчив.

    Има ли мода при сладоледите? Кои ще бъдат доминиращите вкусове този летен сезон според Вас?
    Да в сладоледения бизнес има мода. Тази година трендът е в посока комбинация от бял шоколад и черни бисквити. В „Юниливър“ има такъв продукт -  Magic Hero,  страхотен е. Има страхотна реклама и всички ще имат възможност да я видят и да му се наслядят този сезон.

    Компания като Вашата приблизително какъв бюджет трябва да отделя за маркетингови цели?
    Можем да кажем, че ако искаме да сме умерено агресивни, то поне 12-13% от оборота трябва да бъде отделян за маркетинг. Ако искаме да навлезем по-сериозно на пазара, този процент съответно трябва да бъде по-висок.

    Какви средства заделя Unilever Ice Cream България за маркетинг и каква е политиката на дружеството за устойчиво развитие? Вижте какво сподели генералният мениджър на компанията пред Economy.bg.

    Провели сте серия от маркетингови изследвания, кои бяха най-големите изненади в резултатите?
    Да ви кажа, някакви сериозни изненади не са се случили. Тъй като ако бяхме много изненадани, то щеше да излезе, че не си познаваме добре бизнеса. Да има някои неща, които за нас са впечатляващи мога да кажа и това са някои от съотношенията на пазарните дялове при някои от основните играчи. Съвсем естествено всяко измерване има някаква девиация, ние се съобразяваме, че тези девиации са еднакви за всички играчи на пазара. Така че някакви изненади няма. Всичко е в рамките на това, което е на пазара. Тук е важно какъв въпрос ще зададеш. И ако въпросът е зададен правилно, получаваш отговор, който може да свърши работа. Направихме един сляп тест в Gfk. За наша приятна изненада се оказа, че продуктът, който сме подготвили за тази година – Eskimo, бие по всички показатели останалите 2 продукта на конкурентни компании. Направихме сляп тест, няколкостотин души го опитаха. Можем да кажем, че ни очаква едно страхотно лято с едно неустоимо Eskimo.

    Eskimo е марка с дългогодишна история. Лесно ли се променя такава марка, лесно ли се иновира, когато се работи с такъв бранд, или напротив – хората са свикнали с шоколадовата глазура и сметановия пълнеж и не искат нищо ново?
    Никак не е лесно. И освен това досега Eskimo не беше с шоколадова глазура, а с какаова. Но сега вече можем да кажем, че нашата глазура е с шоколад. „Юниливър“ уважава традициите на страните, в които продава като компания, работи. За нас е чест, че успяхме, че ни беше поверено да работим този продукт, използвайки най-доброто, което е било в Дарко, най-доброто, което е в Denny -  нашият десетилетен опит, да създадем един продукт, който действително е много добър.

    Съвсем наскоро пуснахте нова реклама. Кои бяха по-забавните и предизвикателни моменти при реализирането на този проект?
    Проектът продължи няколко месеца. Имаше много моменти, много тестове, много интересни ситуации. Тук важното е, че също ползвахме фокус групи и хората имаха възможност да дадат своите идеи по отношение на развитието на самата комуникация. Най-интересното беше, че чакахме 1 месец слънце, за да можем да заснемем клипа. Но го дочакахме. За жалост, април не беше такъв, какъвто очаквахме, но оттук нататък вярвам, че ни очаква едно прекрасно слънчево лято.

    Потребителите в цял свят започват да обръщат все по-голямо внимание на отпечатъка, който компаниите оставят върху околната среда. Каква е политиката на Unilever Ice Cream България за устойчиво развитие?
    „Юниливър“ държи да ползва суровини от устойчиви източници. Колкото е възможно по-малка употреба на пластмаси, на синтетични материали в опаковките. Колкото е възможно по-чист етикет, с по-малко съставки. По отношение на запазването на природата ние имаме добри традиции в  Denny,  които е страхотно, че „Юниливър“ възприема и ни окуражава. Ние транспортираме своя сладолед с превозни средства, които са на метан, които са с енергиен клас 6+, с минимален отпечатък върху околната среда. Използваме енергоспестяващи технологии – рекуперираме, възстановяваме топлината, която се изхвърля в атмосферата, за да я ползваме наново. Това води до страхотна икономия – първо на енергия, после на въглероден двуокис, на емисии, както на метановите превозни средства. И имаме соларна инсталация, която монтираме на покрива на фабриката, която ще доведе до икономия на няколкостотин тона въглероден двуокис годишно. Прекрасно е, че „Юниливър“ ни окуражава в тази посока.

    Какви цели си поставя компанията? Планирате ли да разширявате екипа си или да добавите нови производствени мощности?
    Даваме най-доброто от себе си и естествено очакваме, че продажбите ни ще се вдигнат. Когато това се случи, ще разширим екипа и ще добавим нови мощности, но на този етап – не.

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 11 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 1 ден
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство