неделя, 18 август 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11491 прочитания

    Мениджърът става лидер, когато осъзнае, че екипът му е по-добър от него

    Даниела Узунова, изпълнителен директор на „Данон Сердика“, пред Economy.bg
    18 юли 2019, 13:21 a+ a- a

     

    Даниела Узунова e изпълнителен директор на „Данон Сердика“. Има 18 години опит в бизнеса с бързооборотни стоки. През последните 12 години заема различни позиции в Данон Сердика“, като преминава през маркетинг мениджър, национален мениджър "Ключови клиенти" и търговски маркетинг мениджър в компанията. От 2015 управлява "Данон Сердика".

    Как се развива пазарът на млечни продукти у нас, промениха ли се предпочитанията на българите, има ли двоен стандарт при храните, ще разшири ли екипа си у нас Danone, кое е най-голямото предизвикателство да си жена CEO, каква е разликата между лидерството и мениджмънта – тези въпроси отправихме към Даниела Узунова, изпълнителен директор на „Данон Сердика“.


    Даниела, Danone става на 100 години. Как една компания успява да се адаптира към промените във времето, така че да остане адекватна толкова години? Коя e рецептата за изграждането на устойчив бизнес?
    Danone не следва, а създава тенденции. Преди 100 години, още с първото бурканче Danone компанията прави революция в храненето. И така, вече 100 години, ние сме пионери в над 120 пазара, като всичко, което създаваме и правим, е новаторско. Едно нещо само остава непроменено – убеждението, че можем да допринесем за здравето на хората чрез проста, естествена и вкусна храна. В Danone бизнесът върви ръка за ръка с отговорността към обществото, а компанията вече гледа към новите 100 години революция.

    Кои са преимуществата и недостатъците на работата в установена компания с един век история?
    За мен работата в Danone е като кофичка „Активиа“ – цветна, винаги изненадваща с нещо ново, никога не се повтаря. Сладка и забавна точно колкото трябва, но и свежа. И най-важното, дори и да те засити, никога не ти омръзва и си готов за нови предизвикателства. Преимуществата са много, но най-мотивираща е удовлетвореността, че в края на деня, на месеца, на годината, съм доставила не просто едни бизнес резултати, но и съм помогнала за едно по-добро бъдеще. Визията на Danone е изключително хуманна – „Една планета, едно здраве“ – и всеки един проект или продукт е насочен към това.
    Едновременно с това, да работиш в Danone е и много отговорно – когато някой ти е построил толкова стабилна къща, трябва да внимаваш за всяка една нова тухла. Всичко, което правим, гради следващите 100 години от историята на Danone и е голяма отговорност.

    В България също отбелязвате 25 години присъствие. Как се промени пазара на млечни продукти у нас за този период?
    Четвърт век в България е сериозна възраст, в която и тук, както и по целия свят, Danone не просто присъства, а създава история. А помните ли безкрайните еднакви кофички на регалите в зората на демокрацията? Ако не, то е благодарение на усилията ни да направим този пазар по-цветен, по-интересен, по-вкусен. Благодарение на Danone много деца у нас израстваха с разнообразни продукти и марки с добавена стойност. Днес компанията у нас е на 25 години, във възрастта на т.нар. милениали (millennials) и като милениaл, обещава още по-нестандартно развитие на пазара у нас.

    Кои са основните особености на нашия пазар?
    Млечнокиселият пазар е голям и евтин – затова за всеки икономист правенето на печалба от него е истинско предизвикателство. Ние, в Danone, обожаваме предизвикателствата и така, ден след ден, мечтаем в цифри.

    Кои са най-продаваните продукти на компанията у нас? Промениха ли се предпочитанията на хората през годините?
    Ние в Danone имаме любими продукти за всеки – и за млади, и за стари, и за традиционалисти, и за новатори. Хубаво е, че българите стават все по-взискателни, а още по-хубаво е, че ние не просто отговаряме, а създаваме този висок стандарт на качество. Това движи икономиката ни в добра посока и се радвам, че Danone има огромен принос за това. Най-новата ни марка е изключително революционна – от тази година развиваме и пазара на растителни продукти чрез марката си „Алпро“ – соеви, бадемови, кокосови, оризови напитки, както и соеви десерти, а отскоро и специална серия кафе напитки. Това са новаторски продукти /т.нар. plant based/, които са пореден елемент от визията ни Danone -"Една планета, едно здраве". Така даваме възможност на хора, които искат да включат в менюто си и различни продукти, които не съдържат мляко, или имат непоносимост към лактоза.

    Наскоро ЕК представи доклад по отношение на т.нар. „двоен стандарт при храните“, според който някои продукти се продават под еднаква или сходна марка, но имат различен състав. Имат ли основания опасенията на българските потребители?
    Представените резултати от задълбоченото изследване потвърждават, че няма основания за подкрепа на тезата за разлика в качеството на храните между Източна и Западна Европа. Наред с потребителските предпочитания и загрижеността за качеството на продуктите вкусът и равнопоставеността на всички потребители са били, са и винаги ще бъдат в сърцето на нашите разбирания за фирмена политика и предлагане на продуктите. Мога да уверя нашите потребители, че за един и същи продукт могат да се насладят на еднакви ползи и че същите имат еднакви стандарти на качество, без оглед на това къде в Европа са произведени или се консумират.

    Как ще се развива пазарът на млечни продукти у нас? Какви са Вашите прогнози?
    Ще използвам едно клише – „Расте, но не старее“. Последните години на ръст в този иначе доста традиционен пазар са изключително добър знак, а към него можем да добавим и двуцифрения ръст на немлечните продукти на растителна основа. Вярвам, че хората имат все по-голяма осъзнатост да живеят здравословно и се радвам, че аз, екипът ми и Danone сме част от това.

    Колко голям е екипът на компанията у нас и планирате ли разширяване?
    Бизнесът в България е резултат от усърдната работа на 120 души у нас, но и на много колеги в региона ни в Централна и Източна Европа. През 2019 за пръв път от години екипът ни тук се увеличава с 13%, което е повод за радост и гордост в компанията. И удовлетворение лично за мен, че съм си свършила добре работата.

    Кое е най-голямото предизвикателство да си жена CEO?
    Да съм жена не е предизвикателство, а предимство – започвам всяка среща с 8 см преднина във височината благодарение на токчетата. Забавно е, когато все още срещам изненада в очите на някои хора – не съм мъж, не съм французин и не говоря френски език, а английски, и ръководя Danone за българския пазар. Но равенството на половете и приемането на различността са част от ценностите на Danone.

    Кои са Вашите ролеви модели?
    Не следвам модели, ценя индивидуалността. Възхищавам се на майка си, която не познава фразата „Нямам какво да правя“, както и на децата си, които не пропускат да ме „свалят на земята“, те са моето огледало.

    Каква е разликата между лидерството и мениджмънта?
    Днес е модерно всеки мениджър да определя себе си като лидер, без да осъзнава разликата. Моето лично разбиране е, че мениджърът става лидер в момента, когато осъзнае, че екипът му е по-добър от него. Тогава може да започне да го води, а не да го управлява. Благодарна съм, че имам толкова зрял екип.

    Какъв е Вашият стил на управление?
    Обичам да казвам, че съм мечтател в цифри. Затова имам амбиции да създавам бъдеще и винаги се опитвам да предам тази визия на екипа. Едновременно с това съм нетърпелива и взискателна за резултатите, когато говорим за цифри. Ето защо аз съм ужасно досаден лидер, но съм и безкрайно щастлива, че имам екип, който иска и може да мечтае заедно с мен.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    16 август 2019, 14:02
    16 август 2019, 11:48
    Прогнозират скок в предлагането на индустриални площи в Божурище, Нови Хан и Равно поле
    Автомобилната индустрия е една от най-активните в изграждането на производствени и складови площи, сочи анализ на Colliers International
    16 август 2019, 10:54
    16 август 2019, 09:45