четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3127 прочитания

    Българите и румънците доплащат най-много за лекарства в ЕС

    Евентуална демонополизация на Националната здравноосигурителна каса би могла да се отрази положително на населението - Екатерина Карпузова, управляващ директор на „Байер България“, пред Economy.bg
    13 септември 2019, 15:12 a+ a- a

    От август Екатерина Карпузова е управляващ директор на „Байер България“ и Търговски директор „Фармацевтични Продукти“ в компанията. Започва кариерното си развитие в Bayer на позицията "Мениджър на проекти" през 2007. По-късно прекарва три години в Берлин, където е част от екипа на "Бизнес операции за Централна и Източна Европа" в направлението „Фармацевтични продукти“. Преди да се завърне в България, Екатерина прекарва още две години на позицията "Главен оперативен директор" в отдел „Фармацевтични продукти“ в Словакия.
    Екатерина има магистърска степен по макроикономика от Университета в Аугсбург и е завършила маркетинг MBA програма в City University of Seattle.



    Как се развива фармацевтичният пазар в България, какви са особеностите и какви са перспективите за развитие, ще продължи ли глобалната вълна на консолидация, какви са плюсовете и минусите на работата в компания с над вековна история, кое е най-голямото предизвикателство да си жена CEO, каква е разликата между лидерството и мениджмънта – тези въпроси отправихме към Екатерина Карпузова.

    Екатерина, Bayer има над 150-годишна история. Как една компания успява да се адаптира към промените във времето, така че да остане адекватна толкова години? Коя e рецептата за изграждането на устойчив бизнес?
    Всяка компания съществува единствено благодарение на доверието на клиентите, което е най-истинската мерна единица за обективно преценена добавена стойност. Клиентите оценяват едновременно качество, отговорност, отзивчивост и възможност за подкрепа и контакт. Не на последно място, до каква степен продуктите и услугите отговарят на необходимостта на клиента да определя и устойчивостта на бизнеса. Приемането на обратна връзка и постоянното подобрение са в основата на адаптивността на Bayer.

    В България присъствате от близо 25 години. Как се промени пазарът на фармацевтични продукти у нас?
    Всъщност сме основани като филиал през 1914 в град Русе и се гордеем с над вековна история с малки прекъсвания. От 25 години имаме своя съвременен облик в България. През този четвърт век на нашия пазар настъпиха значителни промени, голяма част от които позитивни. Редица нови медикаменти са достъпни на нашия пазар за период около година и половина до две след одобрение от Европейската агенция по лекарства. Пазарът е либерален, почти всяка една международна компания е представена или чрез собствен офис, или посредством свой упълномощен представител на нашия пазар, има редица търговци на едро и множество аптеки, организирани във вериги или индивидуални такива. Централизираното закупуване на лекарства се извършва в рамките на национални програми и е за малка част от лекарствата.

    Кои са особеностите на нашия пазар?
    Все още имаме да извървим нsколко стъпки по посока на реална електронизация на здравната информация с цел покачване на ефективността на разходваните средства, улесняване на пациента и лекаря. Заедно с Румъния, сравнено в цяла Европа, имаме едно от най-високите нива на доплащане за лекарствени продукти и здравна грижа. Приблизително половината от разходите се покриват от пациента, другата част от държавата. В Европа средното ниво, заплащано от държавата, е близо 75%.

    Кои са най-големите предизвикателства на пазара на лекарства у нас?
    Единна информационна система на национално здравеопазване е от ключово значение за модерно и добро управление на системата. В момента много от процесите са на хартия и отнемат време и ресурси, които могат разумно да се вложат някъде другаде. Ще ви дам пример за изписване на рецепта за медикамент, който се заплаща напълно или частично. Пациентът се диагностицира, специалистът изписва рецепта, пациентът трябва да отиде до Регионална здравна каса за еднократно вписване на код на заболяване в Книжка на пациента. След това трябва да отиде до общопрактикуващ лекар (ОПЛ) за вписване на медикамент и чак след това може да получи лекарството от аптеката. При единна електронна система би пътувала само информацията, а не пациента. Особено когато се касае за възрастни хора, това време пред лекарския кабинет би могло да бъде заменено с игра с внуците.

    Как виждате бъдещето на фармацевтичния пазар в България?
    Пазарът в България е добре изграден и има добра основа. Вярвам, че вероятна демонополизация на Национална здравноосигурителна каса би могло да бъде позитивна стъпка за населението при добра регулация и ясни правила. Конкуренцията винаги спомага за по-добро качество.

    Очаквате ли глобалната вълна на консолидация в индустрията да продължи?
    Очаквам по-често да наблюдаваме придобиване на отделни части от цялостно портфолио, а не сливане на цели компании. В момента всяка компания търси добро решение като допълнение за своето портфолио в рамките на разумен времеви диапазон. Сливане на големи компании отнема повече време и изисква специален ресурс за обединяване на отделните фирми. Друга посока, която вярвам, че ще продължи да се развива, е сътрудничество между различни компании – например голяма утвърдена такава и стартъп, голяма компания и академична институция или дори големи компании от различни сектори. В глобален план много от ИТ компаниите или тези за бързооборотни стоки имат сътрудничество с фирми в химическата индустрия. Има вече и редица различни модели на финансиране например при постигане на определени ключови моменти от развитието на продукт или услуга, което позволява да не се инвестира пълна сума отначало.

    Колко голям е екипът на компанията у нас и планирате ли разширяване и нови инвестиции?
    Общо в дивизии „Растителна Защита“, „Здравеопазване“ и „Клинични изпитвания“ имаме над 115 служители. На този етап планираме стабилно представяне на българския пазар.

    Кои са преимуществата и недостатъците на работата в установена компания с над век история?
    Компания с вековна история като Bayer има много добре утвърдено име на всеки един от 90-те пазара, на които сме представени. В България сме една от много добре разпознаваемите марки и логото ни има своето достойно място на витрината на всяка една аптека и в почти всяка една ферма, за което благодарим на клиентите си. Всеки служител работи в интересна и добра среда с възможности за международна професионална реализация и чудесни международни контакти. Недостатък днес, когато времето е най-ценният ресурс, е големината на компанията. Понякога решенията трябва да се съгласуват на множество нива и това води до забавяния в сравнение с бизнес процесите на локален предприемач.

    Кое е най-голямото предизвикателство да си жена CEO?
    Всъщност дамите в България заемат доста добро място в професионален план, когато погледнем световната карта. Публикуваният тази година доклад на Световната банка „Жени, бизнес и право 2019“ определя България по отношение на равноправие на половете в професионален план с коефициент 93,75 при средна стойност за света 75,93. България е пред държави като Унгария, Германия, Полша, Румъния и Словения. По отношение на ръководните позиции смея да твърдя, че има много дами, които достойно представляват малки, големи и средни предприятия. Най-голямото предизвикателство все пак си остава съществуващо очакване-стереотип в обществото, че добрият управител е мъж и на определена възраст.

    Кои са Вашите ролеви модели?
    Харесвам и се вдъхновявам от силни личности с трудни съдби, железен характер и стабилни морални устои. Душата ми е запленена от скорошна среща с една забележителна българска дама, световен шампион в леката атлетика – Йорданка Благоева. Дама, която е безкрайно благодарна на съдбата си, желае да помага на хората и заразява със своя оптимизъм и любов към живота.

    Каква е разликата между лидерството и мениджмънта?
    Човек има нужда и от двете в определени моменти. Лидерът е човек, който споделя пълна информация в полза на средата и хората около себе си, който не се страхува да поема рискове и след това да говори за грешките си. Дава свобода, ръководи с уважение всеки един човек и дава възможности на колегите си за развитие. Основната цел не е само постигането на резултати, но и пътят по който се постигат едновременно с личностното развитие на всеки един от екипа. Мениджърът гледа повече в настоящия момент и влиза в детайли, което също е необходимо във всеки един бизнес за навременна корекция на курса.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 48 минути
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 2 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 2 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    преди 19 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 19 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 19 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място