понеделник, 09 декември 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4274 прочитания

    Защо германският медиен гигант ProSiebenSat.1 избра София за развойния си център?

    Стефан Атанасов, управляващ директор в ProSiebenSat.1 Digital, пред Economy.bg
    26 ноември 2019, 11:53 a+ a- a

    Преди дни германската телевизионна компания ProSiebenSat.1 обяви, че открива развоен център в София. Той ще работи по иновативен интерактивен продукт, който да конкурира компании като Netflix и Amazon на местно ниво. Българските програмисти ще работят по „критична иновация за групата, която дефинира бъдещето на дигиталното развлечение“, коментира пред Economy.bg Андрей Бъчваров, управител на BICA Services – един от партньорите в България на немския медиен гигант.
    Развойният център вече работи с екип от около 25 души. Целта е в най-кратки срокове той да се разшири до 40 души. В зависимост от резултатите, които покажат българските ИТ специалисти, екипът може да се увеличи до 70-80 души, подчерта пред Economy.bg Стефан Атанасов, управляващ директор и Chief Product Officer в ProSiebenSat.1 Digital, който беше в София, за да анонсира официално откриването на центъра. R&D хъбът е създаден в сътрудничество с българската софтуерна компания Dreamix, а за изграждането на ИТ екипа отговаря BICA Services.

    Защо германският медиен гигант избра София за развойния си център, върху какви проекти ще работят българските ИТ-та, колко голям ще бъде екипът и какъв тип специалисти ще се търсят – Economy.bg разговаря със Стефан Атанасов, управляващ директор и Chief Product Officer в ProSiebenSat.1 Digital, Андрей Бъчваров, управител на BICA Services и Тодор Гигилев, изпълнителен директор, Dreamix.

    "Разглеждахме различни локации – Украйна, Румъния и Португалия".
    Защо ProSiebenSat.1 се спря на България?

    Стефан, защо ProSiebenSat.1 реши да отвори развоен център в София?
    Стефан Атанасоф: Бързо се изясни, че ще отворим център в София. Главно поради три причини. Първо, защото вярваме, че има много впечатляващ талант в България, с който можем да развием нашата визия за Digital Entertainment. Второто е, че ние, като компания, вярваме, че културата на един екип е изключително важна, за да постигнеш целите си. Последният аспект е, че търсехме партньори, за които да сме сигурни, че ще отговарят на нашите изисквания, партньори, с които да можем да изградим този R&D център. Намерихме ги в Bica и Dreamix.

    Сред кои други локации избрахте на София? Кои фактори натежаха за българската столица?
    С.А.: Разглеждахме различни локации – Украйна, където вече имаме екипи, Румъния и Лисабон, Португалия. В крайна сметка решихме, че поради тези три фактора, които посочих, ще изградим този център в България.

    Къде ще е офисът, колко голям ще бъде екипът и какъв тип специалисти ще се търсят?

    Какъв е размерът на инвестицията?
    С.А.: По-скоро ще кажа за екипа. Нашата идея е в кратки срокове да изградим един колектив от 30-40 души. В зависимост от това как се развиват нещата, сме готови да го увеличим още.

    С колко?
    С.А.: Ще зависи от това как ще се справим. Според мен има възможност да се разраснем до 70-80 души в рамките на година.

    Центърът работи ли вече?
    С.А.: Да, вече имаме един екип, който работи върху конкретен продукт. Той още не е на пазара и затова не мога да споделя много детайли. Той работи на пълни обороти. Сега изграждаме допълнителни екипи, които ще се занимават с други наши продукти и идеи.

    Колко хора вече работят при вас?
    С.А.: В момента сме около 20-25 души.

    Целта е до края на годината да станете 40?
    С.А.: Възможно най-скоро.

    Какъв тип специалисти ще търсите?
    Тодор Гигилев: В момента има няколко екипа в рамките на целия развоен център. Има mobile екип, който се занимава с Android и iOS разработки, има front-end екип, който работи с JavaScript основно, и back-end екип – с Java и Node.js

    Къде се намира офисът?
    Т.Г.: Искахме да поставим офиса в центъра на една екосистема, така че той да не е изолиран в някаква сграда, където хората могат да говорят само помежду си, а напротив, да има интеракция с останалите хора от ИТ екосистемата. Офисът се намира срещу Sopharma Towers. Наблизо там са СофтУни, Work&Share и др. ИТ и продуктови компании.

    Върху какви проекти ще работи българският развоен център?

    Върху какви проекти ще работи този R&D център?
    С.А.: Фокусът на R&D центъра е върху иновативни, entertainment продукти. Някои от тях вече са на пазара и могат да се използват от нашите потребители. Имаме и нови продукти, които сега разработваме. Ще ги пуснем следващата година.

    Бихте ли дали пример?
    С.А.: В момента в Германия имаме едно научно шоу, което се казва Galileo. Много е известно, №1 YouTube канал в Германия за наука е. Нашата идея е този бранд за популярна наука да го развием като самостоятелна дигитална единица. През октомври пуснахме апликация и уебсайт със съдържанието на Galileo. Това е първият продукт.
    В момента екипът, който имаме тук, работи върху нов продукт, който не мога да коментирам сега. Идеята му е да се комбинира класическият entertainment с технология, така че да стане интерактивен.
    Като вземете телевизията и премахнете дистрибуцията през кабел, сателит, като премахнете линеарната програма, остава есенцията, която е брандът. Нашата идея е, използвайки технология, да изградим около този бранд един ново entertainment изживяване.

    Как BICA и Dreamix участват в проекта?

    Какви са ролята и приносът на BICA и Dreamix за проекта?
    Андрей Бъчваров: Основният ни принос е да канализираме хора, идеи, стартъпи и добра енергия на екосистема от продуктови екипи в България. Ние в Bica създаваме продуктови ИТ екипи и ако преди няколко години имахме 2-3 хегемона в областта, в момента има над 50 компании, занимаващи се с продукти.

    С други думи вие ще отговаряте за набирането на хората?
    А.Б: Отговаряме за набирането на хората, но и за привличане на идеи от общността. Не намираме само хора, а цели екипи.
    Т.Г.: Това, което прави Bica, е изграждането на екип, който работи наистина като екип. В рамките на 8 месеца трябваше да изградим колектив, който да работи заедно. Ролята на Bica е да намери тези хора, които преди това са се познавали, били са на еднакви събития или са завършили един и същи университет, имали са нещо общо. Когато поставиш тези хора в една обща среда, те започват да работят заедно като един организъм и заедно с колегите от Германия правят тази иновация да се случва.

    Толкова ли е трудно да се намерят в момента специалисти?
    Т.Г.: Трудното е да се намерят правилните специалисти, защото тук говорим за нещо специфично – за digital entertainment, за видео streaming, за доставяне на услуга до милиони потребители.

    Има ли такъв тип специалисти у нас?
    Т.Г.: Има много добре технически подготвени хора, но работата не е да имаш само добри специалисти. Трябват хора, които да следват процеси, защото става дума за работа в една голяма организация като ProSieben. Работата на Dreamix основно беше да установим правилните процеси, за да се получи този вид иновация. Защото има много на брой хора в различни локации, с различни роли, и точно процесите са обединяващото нещо между тях.

    С други думи, ProSiebenSat.1 е аутсорснал развитието на проекта на Bica и Dreamix у нас?
    С.А.: Екипът в София ще е допълнение към екипите в Германия. Затова не става въпрос за аутсорсинг, а за изграждане на екип, който като култура да мисли като ProSieben, да се идентифицира с нашия бранд и да предлага нови идеи как можем да развиваме нашия бизнес в digital entertainment.
    А.Б: Това, което компании от ранга на ProSieben ни дават да правим тук, не може да се аутсорсне. Не можеш да аутсорсваш критична иновация за групата, която дефинира бъдещето на дигиталното развлечение. Иначе чисто юридически нашите колеги ще станат служители на ProSieben.
    С.А.: Екипът, който е тук, редовно идва при нас в Мюнхен, и обратно. За нас е една допълнителна локация, в която имаме екип.

    R&D центърът в София първият подобен център ли е за ProSiebenSat.1?
    С.А.: Първият извън Германия.

    "България трябва да се развива по-скоро в посока на R&D Product Development, а не толкова в посока аутсорсинг. Защото това е задънена улица".

    Много авторитетни медийни компании като FT откриват развойни центрове у нас. Каква е причината според Вас?
    С.А.: Като компания отиваш на места, където има талант, който да ти помогне да развиеш бизнеса си. Отиваш на място, което чисто логистично, а и като култура, е близо до теб. Можеш много бързо да дойдеш тук от Мюнхен – за час и половина. За мен разликата дали ще взема самолет до Берлин или до София е 30 мин.

    Как оценявате потенциала и предизвикателствата на ИТ сектора у нас?
    С.А.: По-скоро бих казал какво е моето желание за ИТ средата тук. И то е да се развива по-скоро в посока на R&D Product Development, а не толкова в посока аутсорсинг. Защото това като цяло е задънена улица. Business value се създава там, където има продукти и иновации.

    Как изглежда бъдещето на телевизиите в дигиталния свят?

    Какво е бъдещето на телевизиите в дигиталния свят? Накъде ще се върви?
    С.А.: Есенцията на медийния бизнес е, че разказваш истории, продаваш емоции, искаш хората да се чувстват добре с това, което предлагаш. Това няма да се промени. Извън цялата еуфория около технологиите това винаги ще е най-важното. По-скоро сега предизвикателството е как да използваме технологиите, така че да създаваме тези емоции по нови канали и да разказваме истории по нови начини.

    Как един българин успя да пробие в ProSiebenSat.1?

    Как Вие като българин попаднахте в ProSieben и успяхте да станете управляващ директор и отговарящ за продуктите в дигиталния бизнес?
    С.А.: Дълга история е. Израснал съм в Германия. Учил съм там и в Швейцария. Още от училище имах софтуерна компания. Дигиталната тема винаги ми е била присърце. Медийният сектор е най-напредналият от всички други в дигиталната сфера в Германия. Затова за мен беше ясно, че ще отида там. ProSieben е №1 дигитална медийна компания в Германия.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    Украинската SkyUp ще лети до Бургас
    Новата дестинация ще е активна за летния сезон от юни до септември
    преди 11 часа
    Великобритания ще обучава обществото да се бори с тероризма
    Местната полиция пусна курс за реакция по време на терористични атаки
    преди 12 часа
    Китай нареди на държавната си управа да премахне чуждестранния хардуер и софтуер
    Забраната ще се отрази негативно на компании като HP, Dell и Microsoft
    преди 14 часа
    Финландия с най-младия министър-председател в света
    Сана Марин е на 34 и застава начело на коалиция изцяло водена от жени
    преди 15 часа
    Sanofi купува Synthorx
    Сделката е на стойност $2.5 милиарда
    преди 15 часа
    Върховен прокурор ще може да разследва главния прокурор
    Той ще е завеждащ инспектората на прокуратурата, предвижда нов законопроект