Обмислят се финансова подкрепа и административни облекчения
Икономическият експертен съвет към Столична община обсъди мерките за подкрепа на бизнеса в София. Това съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова в профила си във Facebook. В съвета участват Красен Станчев, Лъчезар Богданов и Петър Ганев от Института за пазарна икономика, Георги Ангелов от Отворено общество, Иван Нейков, Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма и Надя Шабани от Центъра за нестопанско право, зам.-кметовете Владимир Данаилов и Дончо Барбалов, както и председателят на комисията по икономика и собственост Николай Стойнев.
"Задачата ни е да използваме по най-ефикасния начин възможностите на общината, за да помогнем на малкия и среден бизнес в София, който е засегнат от кризата, както и да създадем стимули за бързо възстановяване на икономиката на града", отбелязва Фандъкова. "В сряда, 1 април, ще финализираме пакета от мерки, които ще предложа на работната група с представители на политическите сили в общинския съвет. Разделихме мерките в две направления – финансова подкрепа и административни облекчения", посочва тя.
Мерките за подкрепа на бизнеса, които се обсъждат в момента са:
- Удължаване на срока за плащане на такса смет за първото тримесечие от 30 април до 30 юни. - Удължаваме с 1 месец служебния абонамент на тези фирми, които поради затварянето на зоната не са го ползвали;
- Освобождаване от такса „тротоарно право“ на тези фирми, които не са работили за времето на извънредното положение;
- Освобождаване от наем на тези наематели на общински имоти, които са засегнати от наложените противоепидемични мерки;
- Осигуряване на банкови гаранции за малки и средни предприятия чрез Общинския гаранционен фонд до 50% от размера на кредита;
- Осигуряване на 60% от собствените приходи на общинските театри и други културни институти от общинския бюджет, с което да се гарантират заплатите на работещите в тях;
- Преразглеждане на проектите по програмите „Култура“, „Европа“, „Спорт и младежки дейности“, с което да се осигури финансиране и на тези проекти, които не могат да стартират по заявения начин заради въведените ограничителни мерки;
Административните мерки са за подобряване на електронните услуги към гражданите и бизнеса. Главният архитект разработи три нови е-услуги:
- Електронно заявяване за разрешение за строеж;
- Електронно заявяване за разрешение за поставяне;
- Електронно заявяване и получаване на виза;
- За да се направи по-ефективна комуникацията в този период се предоставя възможност за връзка по имейл с всеки служител на направление „Архитектура и градоустройство“ и съкращаване на сроковете за публикуване на издадени административни актове в регистрите на НАГ – от 3 дни на 1 работен ден.
- Създадена е възможност за районните администрации да публикуват Протокол Образец 2, Протокол Образец 3 и Груб строеж в Системата за издаване на административни актове. Информацията ще е публична в регистъра на разрешенията за строеж.
- До дни ще е готова и платформа, която обединява на едно място всички налични е-услуги на общината.
- Обсъдена е възможността за съвместни действия с НАП за издаване на персонални идентификационни кодове за гражданите, което ще улесни ползването на административни услуги.