събота, 30 май 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    865 прочитания

    АИКБ предлага страната ни да въведе немския модел за запазване на заетостта

    От работодателската организация разясняват разликите за 60% подкрепа у нас и в Германия
    02 април 2020, 12:44 a+ a- a

    Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) разпространи свое предложение България да възприеме модела за 60% държавна помощ, който е въведен в Германия.

    Германски инвеститор дава подробности за немската мярка за запазване на заетостта по време на кризата, породена от мерките за ограничаване разпространението на новия коронавирус.

    Публикуваме предложението без редакторска намеса:

    Германски инвеститор дава подробности за немската мярка за 60% подкрепа

    Как е в Германия:
    При бруто-заплата от 2000 евро, разходите на предприятието за работника са 2473,70 евро (т.е. 473,70 евро допълнителни разходи на предприятието за осигуровки и други бюджетни плащания):
    Нетната заплата е: 1400 евро (с редица условности предвид по-комплексната система за изчисляване на данъците в Германия).
    В режим на намалена заетост (Kurzarbeit) сметките са следните:
    Нетна заплата:  60% от нормалното нето, т.е. 840 евро (= 60% х 1400). Това се поема от Агенция по заетостта.
    Разходи за предприятието:  80% от осигуровките върху нормалната бруто-заплата, като предприятието трябва да поеме и дела от осигуровките, дължим от работника. Върху 2000 евро бруто предприятието нормално дължи 397,50 евро осигуровки, а работникът 402,50 евро, т.е. общо осигуровките са 800 евро. От тях предприятието плаща 640 евро (= 80% х 800). Това всъщност е разходът на работодателя за цял месец, в който работникът не ходи на работа. Като процент от нормалните разходи за този работник се получава 26% (= 640 / 2473,80).
    Важно е да се отбележи, че като допълнителна мярка заради корона-кризата, на предприятието в момента се възстановяват платените осигурителни вноски, т.е. в периода на кризата неговите разходи за работника са 0% спрямо нормалните.
    Държавата плаща цялата компенсация, равна на 60% от нетната заплата на работника. Което означава схема „60/0“.

    Как е в България при схемата 60/40?
    При заплата 1000 лв. бруто, разходите на предприятието  са 1194,20 лв.
    Нетна заплата: 775,98 лв.
    В режим на схемата 60/40 сметките са следните:
    Нетната заплата остава същата, т.е. 775,98 лв. (Компенсацията е 100%,  което не се прави никъде, несправедливо е към работещите, невъзможно е при криза, би имало драстично по-малък обхват).
    Разходите на предприятието  са 594,20 лв. (= 40% х 1000 + 194,20) за цял месец, в който работникът не ходи на работа. Като процент от нормалните разходи за този работник се получава 50 % ( = 594,20  / 1194,20).
    А като процент от нетната заплата на работника предприятието плаща  77%   (= 594,20  / 775,98). Т.е. сравнено с германското „60/0“ българското е „23/77“.
    Просто е:
    Да го направим като в Германия. В рамките на същия заделен ресурс от 1 млрд. лв. Алтернативата е работника да бъде съкратен и тогава схемата става пак „60/0“. Държавата ще изхарчи същите пари, без да е запазила заетостта.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    преди 9 часа
    Wizz Air открива нови бази в Малта, Албания и Италия
    Така базите на нискотарифния превозвач стават общо 30
    преди 12 часа
    €13 млрд. безвъзмездно за България от плана на ЕК за възстановяване след коронакризата
    Ако това финансиране бъде съчетано с финансирането по останалите европейски инструменти, страната ни ще разполага с €26 млрд. безвъзмездна финансова помощ
    преди 12 часа
    Въвеждането на е-товарителници е в напреднала фаза
    На първия етап те ще важат за вътрешния транспорт
    преди 14 часа
    преди 14 часа
    Италия ще признава изтекли български лични документи
    28 държави са потвърдили, че в условията на пандемията ще признават и пропускат българи с изтекли лични документи