Браншът обяви, че вече отчита неблагоприятното въздействие на загубените 20% от бирения пазар в страната, поради затворените заведения
COVID-19 изправи пивоварният бранш пред сериозни икономически и социални предизвикателства за бирената индустрия, съобщиха от Съюза на пивоварите в България (СПБ).
Браншът обяви, че вече отчита неблагоприятното въздействие на директно загубените 20% от бирения пазар в страната, поради затворените заведения за обществено хранене. Към това прибавят и намаляването на продажбите през магазинната мрежа.
"В настоящата ситуация ефектът от кризата с коронавируса влияе върху режима на работа и работната заетост в нашите предприятия. Между 35 и 40% от заетите в бранша служители работят директно и индиректно за ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета) бизнеса, който не функционира поради наложените извънредни мерки в страната. Ето защо за стотици работещи в бирените компании се изискват навременни и гъвкави мерки, които да запазят човешките ресурси", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.
В България по данни на НОИ през миналата година в производството на пиво и малц са заети 2 150 човека, а в свързаните сектори на доставчиците – над 9 000 души. Заедно със заетите лица в ХоРеКА сектора и магазинната мрежа, работните места, генерирани от производството и продажбите на бира в страната общо са около 34 700. Ежегодно в обучението и квалификацията на човешките ресурси членовете на СПБ инвестират близо 8 млн. лева. Статистиката на НОИ за последните 15 години показва, че пивоварната промишленост осигурява най-високи доходи на служителите си спрямо други сектори на хранително-вкусовата индустрия и ежегодно е сред първите 10 икономически дейности с най-високи средни осигурителни доходи в страната.
Според изследване на Europe Economics, ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г., които са най-ниските за последните 20 години, то спадът в добавената стойност на сектора би бил около 26%. В приходите за бюджета намалението би било поне с 10–15%, а работните места в секторите на доставчиците и клиентите ще намалеят с 25%.
Застрашено е не само състоянието на българската пивоварна промишленост, но и на целия общоевропейски бирен бранш.
Според данните за пивоварния сектор в ЕС, както и у нас, най-тежко на индустрията се отразява повсеместното затваряне и спиране на продажбите на т.нар „студен пазар”, т.е сектора ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета). В европейски мащаб това означава моментална загуба на 35% от бирения пазар. На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставки – от фермерите, отглеждащи ечемик и хмел – през производителите на кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията.
Въпреки очакваната силна стагнация в бирения бранш, пивоварите са единодушни в твърдата си подкрепа към предприетите от правителствата на страните от ЕС мерки за ограничаване разпространението на COVID-19 и запазването здравето и живота на хората.
Оттам призовават в настоящата извънредна ситуация да се предприеме пакет от извънредни мерки, за да се запази жизнеността на индустрията и да се минимизират във възможно най-голяма степен щетите върху ХоРеКа бизнеса.