петък, 05 юни 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2028 прочитания

    Светослав Гаврилов, „Фантастико“: Отваряме нов супермаркет в Банкя до месец, а догодина в Перник

    Интересът към онлайн поръчките на храни ще продължи да расте. Това е световен тренд, а извънредните мерки, свързани с пандемията, дадоха допълнителен тласък на онлайн търговията – изпълнителният директор на търговската верига пред Economy.bg
    12 май 2020, 17:49 a+ a- a

    Търговска верига „Фантастико“ оперира на пазара от 29 години и притежава 42 супермаркета в София, Елин Пелин и Кюстендил. Съвсем скоро ще бъде открит и най-новият супермаркет на веригата в Банкя, чиято инвестиция е за около 20млн. лв. В компанията работят над 3000 служители. Фантастико“ е член на Сдружението за модерна търговия.

    Преди около месец „Фантастико“ обяви партньорство с Foodpanda за доставка на храна вкъщи. Услугата е достъпна за София.

    Как търговските вериги се адаптираха към извънредната ситуация с пандемията от коронавирус, как Covid-19 промени начина, по който пазаруваме, как за кратко време се пуска онлайн магазин, какви стоки се предлагат онлайн, колко струва доставката, устойчив ли ще е интересът към онлайн пазаруването на хранителни стоки, как веригата подкрепя българските производители и ще продължи ли с отварянето на нови обекти– тези и други въпроси отправихме към Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на „Фантастико“ от март тази година.

    Г-н Гаврилов, станахте изпълнителен директор на „Фантастико“ в момент на безпрецедентна криза. Станахме свидетели на невиждано презапасяване със стоки. Как „Фантастико“ и Вие лично се адаптирахте към ситуацията?
    Засиленото пазаруване на основни стоки в България започна малко след тези процеси в други страни, така че ние имахме малко време да се подготвим и да запасим количества от тези стоки. Контактът, който имаме с клиентите, също ни помогна и още първите дни на запасяването управителите на обектите сигнализираха за тази тенденция и завишиха заявките си. Нашият бранш е силно конкурентен, което ни държи в добра кондиция. Затова в България не се стигна до празни рафтове в големите обекти. Клиентите бързо се увериха, че няма да се допусне недостиг на стоки и бързо се върнаха към нормално пазаруване.

    Имахте ли трудности с доставките на стоки?
    Имаше трудности със забавени доставки на вносни стоки заради ситуацията по границите, но стоковите наличности ни позволиха да отговорим на потреблението. По-сериозен проблем в началото на кризата имаше с доставките на дезинфектанти, но впоследствие на пазара се появиха много нови такива продукти.

    Как Covid-19 промени потребителските ни навици? Какво пазаруваме най-често в условията на пандемия?
    Първоначално се търсеха стоки от първа необходимост – варива, консерви, олио, захар и тоалетна хартия. Имаше дни на ударно пазаруване на отделни стоки – свинско месо, хляб. След успокояване на клиентите продажбите ни паднаха с малко над 10% заради ограничения достъп в обектите във връзка с изискванията на Министерството на здравеопазването. Голям спад има в продажбите на бира, безалкохолни напитки, захарни изделия, но с най-сериозен спад са кулинарните щандове, фурната и неопакованите продукти - салати, сладкарска витрина, щандът с колбасите. Това го отдаваме както на загубата на обедното пазаруване от работещите потребители (много от тях работят от вкъщи, а тези, които са на работа, няма как в обедната си почивка да се редят на опашки пред обектите), така и на страха на потребителите да пазаруват непакетирани продукти.

    Увеличи ли се оборотът ви след обявяване на извънредното положение в страната и с колко?
    Както вече споменах, оборотите ни са паднали с малко над 10% въпреки първоначалното презапасяване.

    Как предпочитат да плащат хората, отчитате ли спад при кешовите разплащания?
    Не бих казал. По-скоро се запазва досегашното съотношение на кешови и картови разплащания в обектите ни.

    Обявихте преди около месец партньорство с Foodpanda за поръчки онлайн и доставка на хранителни стоки. Какви резултати отчитате от съвместната работа?
    Предложихме на клиентите си възможност да пазаруват бързо и удобно от дома. Стартирахме с по-малко от 100 артикула, но само след две седмици увеличихме многократно предлаганите стоки. Сега предлагаме 600 артикула и покриваме по-голямата част от града. Непрекъснато анализираме потребителското търсене и сме готови да разширим кръга от предлагани продукти.

    Какви стоки предлагате онлайн?
    В платформата на foodpanda предложихме топ артикулите според продажбите във физическите ни обекти, като в асортимента преобладават български хранителни продукти. Предлагаме хляб, млечни изделия, яйца, варива, салати, колбаси, някои биопродукти, ядки, алкохолни и безалкохолни напитки, козметика.

    Има ли изискване за минимална стойност на поръчката? Само в София ли доставяте? Колко струва доставката?
    Доставките се извършват само в София, като в рамките на извънредното положение foodpanda пое ангажимент да не начислява цена на доставка. Единственото изискване е минималната стойност на поръчката да бъде 20 лв.

    Колко хора работят при вас? Наложи ли се с отварянето на онлайн магазина да разширите екипа си?
    В нашата група служителите са над 3000 души. Тук влизат работещите в супермаркетите, централната складова база, SkyCity Mall, Joy Station, Mega Xtreme Bowling, ресторантите MyChoice и фитнесът Fast and Fit. Конкретно за партньорството ни с foodpanda не сме наемали допълнително хора. Работата в супермаркетите се преорганизира, така че да бъдат поети и поръчките от foodpanda. Това е възможно поради по-слабата заетост на персонала във връзка с ограничения достъп в обектите съгласно извънредните мерки за безопасност. Дали ще увеличим броя на заетите, зависи от продажбите, които ще реализира онлайн търговията.

    Кои бяха основните предизвикателства, пред които се изправихте, за да може да предложите услугата доставки по домовете?
    Искахме да сме сигурни, че услугата, която ще предложим, ще е с качеството, което нашите клиенти очакват от нас. Това беше нашето най-голямо предизвикателство – да изберем платформа и партньор, който да гарантира бързи доставки. Нужно ни беше време да разработим чисто организационно нещата и затова започнахме с ограничен брой артикули. Бяхме предпазливи и увеличавахме предлаганите стоки постепенно, за да стигнем до сегашния асортимент. Фактът, че доставките постоянно се увеличават, говори, че се движим в правилната посока.

    Устойчив ли ще бъде интересът към онлайн поръчките на храни?
    Определено интересът към този тип услуга ще продължи да расте. Това е световен тренд, извънредните мерки, свързани с пандемията, дадоха допълнителен тласък на онлайн търговията. Развитието на тези продажби при нас е свързано с увеличаване на асортимента, поддържане на високо ниво на обслужване, в това число бързина и точност на доставките, постоянно качество на продуктите. Проектът ни с foodpanda е още съвсем в началото си и трябва още много работа, за да може да претендира за истински онлайн магазин.

    Планирате ли отваряне на нови физически магазини?
    След по-малко от месец ще отвори врати най-новият ни супермаркет в Банкя. Той е разположен върху 7000 квадратни метра разпъната застроена площ и беше изграден само за 8 месеца. Инвестицията е за около 20 млн. лв. Това е един модерен търговски обект, който разполага с най-модерно оборудване за съхранение на хранителни стоки. Отново ще заложим на голям асортимент от стоки и високо ниво на обслужване. Супермаркетът разполага с голям паркинг с места за електромобили, велосипеди, за майки с деца и за хора със специални потребности. Ще изградим детска площадка със съвременни съоръжения, ще облагородим района около супермаркета.

    Как работите с българските производители? Много вериги обявиха партньорства с местни производители по стартирането на собствени марки. Каква е вашата политика в това отношение?
    Ние сме българска семейна компания и в нашите супермаркети винаги е имало голям асортимент от български стоки. За нас процесът на работа с български производители не започва от кризата с коронавируса и това го знае всеки, който е заставал пред регалите ни с млечни продукти, месо или зеленчуци. Във „Фантастико“ можете да си купите млечни продукти от над 50 български марки. 100% от предлаганото пилешко месо е българско, 99% от телешкото също е родно производство, както и почти цялото количество свинско месо. Всички видове сезонни български плодове и зеленчуци също се предлагат при нас. Нещо повече, работим с редица малки семейни компании, които във времето пораснаха и увеличиха производството си, благодарение на големия клиентопоток, който им гарантира партньорството с „Фантастико“.

    Какво друго планирате за 2020?
    С отваряне на обекта в гр. Банкя изпълняваме програмата за 2020 за нови обекти, но с това инвестициите ни за годината не приключват. Постоянно се инвестира в модернизацията на съществуващите обекти, така че предлаганата в тях услуга да не е по-лоша от тази в по-новите обекти. Обновяваме изцяло и визията на ресторантите My Choice. Готов е проектът за голям супермаркет в град Перник, но това ще е следващата година.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    Съдът потвърди избора на концесионер на летище София
    Консорциум „Соф кънект“ с летищен оператор „Мюнхен“ остава концесионер
    преди 3 часа
    Спад на безработицата в САЩ през май
    Икономиката е добавила 2,5 млн. работни места за месец
    преди 3 часа
    Външните граници на ЕС остават затворени поне до 1 юли
    Повечето държави в ЕС ще премахнат проверките по вътрешните граници до 15 юни, а останалите - до края на месеца
    преди 3 часа
    Проверяваме за фишове за нарушения по пътя електронно
    Агенцията за електронно управление с 2 нови услуги
    преди 4 часа
    СЗО: Пандемията от Covid-19 продължава да се разраства
    Втора вълна на заболяването не е неизбежна, заяви говорител на организацията