сряда, 15 юли 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1939 прочитания

    Как малкият и средният бизнес се справят с предизвикателствата на кризата?

    Найден Костадинов от EY разказва какви са тенденциите в този сектор у нас и в региона на Югоизточна Европа и как аутсорсингът помага на малкия бизнес
    26 май 2020, 14:46 a+ a- a

    Найден Костадинов е съдружник и лидер на Данъчната практика на EY за България, Северна Македония, Албания и Косово. Той ръководи финансово-счетоводните и пейрол услуги на ЕY. Свързахме се с него, за да ни разкаже какви са тенденциите при малкия и средния бизнес в България и региона на Югоизточна Европа, породени от кризата с пандемията от коронавирус.

    Сред клиентите на EY има многобройни малки и средни компании. Как им се отразява извънредната ситуация тук в България, а и в региона на Югоизточна Европа (ЮИЕ)? Има ли конкретни тенденции, които наблюдавате в този сегмент на бизнеса, свързани с пандемията и всички ограничения, които последваха от нея?
    Наистина Covid-19 предизвика силни смущения в бизнеса и създаде усещане за несигурност у хората. Първоначално сякаш имаше надежда, че кризата ще е краткосрочна, но вече можем да кажем, че сме изправени пред променена бизнес реалност, която налага да трансформираме начина, по който мислим и работим. Това много остро засяга малките и средни бизнеси, които трябва да посрещнат различни предизвикателства като необходимостта от оптимизация на ресурсите и служителите, бюджетните ограничения, въздействието на които компаниите вече усетиха по време на карантината, но техният средносрочен ефект тепърва предстои да видим.

    За малките и средните компании от региона на Югоизточна Европа, за който аз и екипът ми имаме директни наблюдения, този процес ще бъде особено важен през следващите месеци. В държави като България, Румъния, Гърция, Северна Македония, Албания, Косово оперират огромен брой малки и средни бизнеси, които имат ограничени резерви и финансови ресурси. Като отговор на ситуацията тези компании трябва да преразгледат оперативните модели за работа, изградени в миналото, за да осигурят успешното продължаване на бизнеса оттук нататък. От нашите разговори с компаниите виждаме, че очакваните затруднения ще накарат много бизнеси да възприемат мерки за намаляване на разходите, да се адаптират и разработят нови начини на работа с цел по-добра устойчивост на бизнеса. Именно устойчивостта в момента е под въпрос. Затова сега тези компании, използвайки опита си от последната предимно финансова криза, правят планове и разработват различни сценарии, за да осигурят непрекъснатост на дейността си. 

    Много е важно компаниите да запазят фокус върху основната си дейност, която генерира приходи. Останалите спомагателни или поддържащи функции могат да бъдат прехвърлени към външни доставчици на услуги – маркетинг, счетоводство, пейрол, администриране на персонала и т.н. Именно това се случва в областта, в която ние в EY имаме преки наблюдения. Редица малки и средни компании възлагат процесите по счетоводство, данъци и пейрол на външен професионален доставчик. Това води до олекотена, гъвкава и по-устойчива структура на бизнеса чрез съкращаване на функциите, за които ръководството трябва да отговаря с цел запазване на фокуса върху основните търговски и бизнес операции.

    Какви са причините зад това съкращаване (организационни или по-скоро финансови, други или комбинация от всичко изброено)?
    Комбинация от причини води компаниите в тази посока. От една страна, естеството и обемите на работа в по-малките компании не могат да осигурят максимална натовареност на финансовите отдели. Досега в малките и средните предприятия главните счетоводители и хората от финансовите отдели изпълняваха и много други нетипични за професията задачи – например, съдействаха на търговските отдели. При очакван спад в бизнеса, пред който сега са изправени тези предприятия, много често такъв модел се оказва неоправдан. Тук проблем се явява наемането на пълен работен ден на хората във вътрешния счетоводен отдел, които имат кратки периоди на максимално натоварване, последвани от ненатоварени периоди, което създава значителни неефективности. Освен това поддръжката на вътрешни отдели изразходва значително време и енергия на организацията и изисква постоянен управленски контрол и иновации. Много от нашите клиенти споделят, че едно от основните предимства на аутсорсинг решенията е, че позволяват на компанията да се концентрира върху основните си компетенции.

    Положителна или отрицателна тенденция е това според Вас?
    Както всяко нещо, този процес има положителни и отрицателни страни. От една страна, изнасянето на функции, като счетоводство, данъци и пейрол позволява на компаниите да наемат експерти, които обикновено не биха могли да назначат на постоянна работа. Специализираният външен доставчик предлага широк спектър от свързани висококвалифицирани услуги, които са на разположение при поискване. Това също носи синергии при предоставяне на една цялостна и висококачествена услуга в полза на компанията. 

    Освен това няма нужда от допълнителни инвестиции в информационни технологии, обновяване на системи във връзка със законодателни промени и свързаните с тях обучения, тъй като малките и средните предприятия използват информационните системи на доставчика на услуги. В наши дни има много регулаторни промени, в контекста на пандемията, а и без това. Законодателството на държавите в региона е динамично и постоянно се развива. Съществува заплаха от санкции (дори съдебни дела) за неправомерно прекратяване на договори, нарушения на безопасността на труда, глоби, проблеми, произтичащи от неправилно данъчно третиране или деклариране и др. При изнасяне на услугите към външен професионален доставчик тези проблеми стават негови.

    От друга страна, аутсорсингът на процеси със сигурност крие и съвсем реални рискове, които трябва внимателно да бъдат разгледани. Външните доставчици на услуги може да имат свои собствени приоритети. Това може да доведе до загуба на контрол на компанията върху качеството на услугата. Освен това цените на аутсорсинг услугите могат да варират значително между различните доставчици, което пречи на аутсорсинг решението да постигне целия потенциал за икономия на разходи. Скоростта на реакция и вниманието към нуждите на компанията от страна на доставчика може да бъдат занижени. Важен елемент на едно аутсорсинг решение е да осигури надеждна защита на данните, като например чувствителна търговска информация или лични данни на служители и контрагенти. Поради всички тези причини аутсорсинг на бизнес процеси може да донесе реални ползи и да направи компанията по-устойчива, но е много важно компаниите да предприемат такова решение внимателно, включително по отношение на избора на доставчик, обхвата и условията на договора с него.

    Какъв краткосрочен ефект върху бизнеса у нас и в ЮИЕ мислите, че ще има тази тенденция?
    Вече казахме за постигането на по-добра устойчивост и фокус върху основния бизнес, който създава стойност за компаниите. Друг много важен ефект е, че аутсорсингът може да бъде основен инструмент за намаляване на разходите. Например цялостната издръжка на вътрешен финансов отдел включва редица компоненти, сред които разходи за обучение и квалификация на персонала, мотивация и задържане на хората. Тук добавяме и редица разходи за офис, хардуер, специализиран софтуер и оборудване, скъпоструващо време на ръководството за управление на вътрешния отдел. Много компании си правят тази сметка и решават, че чисто финансово не си струва. Затова намаляване на разходите и подобряване на оперативните печалби е друг важен ефект от изнасянето на спомагателни процеси, които целят малките и средните предприятия. Не непременно обаче това е краткосрочно влияние, тъй като бизнесите биха предпочели да запазят аутсорсинг модела за продължителен период.

    Бихте ли се ангажирали с дългосрочна прогноза как ще се преструктурира бизнесът във време на пандемия, без да е ясно колко време ще продължи тя?
    Противоречивите новини и световни тенденции, както и това че причините за кризата са предимно здравни, а не толкова икономически, ни поставят в трудна позиция да правим прогнози. Във всеки случай ще се наложи компаниите да преосмислят своите оперативни модели и приоритети. Именно несигурността за това колко продължителни ще са негативните ефекти от пандемията и кога ще започне възстановяване на икономиките налага компаниите да бъдат подготвени с по-дългосрочни гъвкави и устойчиви решения. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 25 минути
    Евродепутати искат визи за САЩ
    Гражданите на България, Хърватия, Кипър и Румъния все още се нуждаят от виза, за да пътуват до САЩ
    преди 1 час
    САЩ се отказаха от отнемането на визи на студенти, ако се обучават изцяло онлайн
    Решението бе оспорвано в съда от Харвард, MIT, 18 щата и над 10 технологични компании, включително Google, Facebook и Twitter
    преди 1 час
    ЕС съкрати списъка на страните, за които ще отвори границите си
    От списъка са изключени Сърбия и Черна гора
    преди 2 часа
    МВнР представи интерактивна карта с актуална информация за пътуването по света
    Тя предоставя информация за начина на преминаване на граници и условията за влизане в държавите по света във връзка с пандемията от Covid-19
    преди 3 часа
    БНБ утвърди удължаване на сроковете в мораториума върху плащанията
    Крайният срок за отсрочване на задължения на клиентите на банките се удължава до 31 март 2021 г.