четвъртък, 18 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2360 прочитания

    Над 15% от немските фирми у нас планират да съкратят персонал заради COVID-19

    21% очакват значителен спад на приходите, сочи нова анкета на Германо-Българска индустриално-търговска камара
    03 юли 2020, 17:21 a+ a- a

    Значителен спад от повече от 30% на продажби/приходи през 2020 в резултат на коронавируса очакват 21,28% от немските фирми у нас. Това сочи нова блицанкета на Германо-Българска индустриално-търговска камара (ГБИТК). Проучването е проведено от 18.06.2020 до 20.06.2020  и в него  са участвали 60 фирми членове на ГБИТК. В по-голямата си част това са български предприятия, поддържащи търговско- икономически отношения с Германия, както и инвеститори от Германия.

    Според данните 21,28% от анкетираните заявяват, че все още не могат да преценят ситуацията и съответно последиците, които ги очакват. 16,92% от анкетираните фирми oчакват спад повече от 19,15%, а 12,77% спад повече от 50%. Оставащите 21,28% предвиждат лек спад до 10%. Едва 4,26% от запитаните не очакват спад след края на извънредното положение, което в сравнение е 1% повече от началото на извънредното положение.

    Що се отнася до мерките, които всяка фирма трябва да предприеме по време на кризата, 16,09% заявяват, че техните служители ще бъдат пуснати в неплатен или платен отпуск. Това са с 12% повече от резултатите през пролетта. 15,49% от участниците в анкетата ще съкратят част от своя персонал, а други 19,72% намаляват своя производствен капацитет, за да спестят от допълнителните разходи.

    Едва 12,69% от фирмите са готови да предоставят възможност за работа на половин работен ден, а останалите 35,21% (други) се спират на мерки като дистанционна работа, пренасочване на дейността или вътрешно преразпределение на работната им ръка. В този случай е налично двойно увеличение на отговорите.

    На въпроса „Оказва ли влияние коронавирусът върху Вашия бизнес в България“, 87,23% от анкетираните отговарят с „Да“ и 12,77% с „Не“. Тук може да се проследи тенденцията, че в сравнение с анкетата от март, фирмите, незасегнати от кризата, са се увеличили с около 5%. Този резултат се отразява и на начините, по които вирусът засяга предприемачеството23,31% усещат несигурност относно бъдещия бизнес и/или инвестиции.

    Голяма част от участниците претърпяват загуби поради анулирането на бизнес инициативи, делови срещи, панаири и събития (19,55%). Недостигът на ликвидност (9.02%), спадът на търсенето на собствените продукти (17,29%), отсъствието на служители поради болест (3,76%), промяната на веригите за доставки (4,51%), както и ограничаването на пътуванията (15,79%) притесняват и пречат на нормалното развитие на бизнеса. Други последици, които очакват фирмите, са затваряне на предприятия и прекратяване или пренасочване на дейността им (5,26%), което се препокрива с отговорите на участниците през март месец.

    Фирмите се грижат за своите служители и работници в така създалата се ситуация. Повечето участници (22,98%) изпращат своите служители вкъщи на надомна работа и въвеждат т.н. „хоум офис“. Останалите фирми ограничават командировките (19,25%), осигуряват предпазни медицински и хигиенни материали (24,84%), отменят участията си в публични мероприятия (20,50%), създават вътрешни комуникационни мрежи (11,18%) или предприемат различни мерки, в съответствие с тяхната фирмена култура (1,24%).

    От 13.03.2020 до 14.05 българското правителство обяви извънредно положение заради коронавируса. За бизнес средата в България остават някои неизяснени въпроси. Само 6,86% от анкетираните желаят да получат повече и формация относно възстановяването на заплатите съгласно Закона за здравето. Това са с 11% по-малко в сравнение с пролетта. Други 23,53% искат да получат повече информация за мерките по време на форсмажорни обстоятелства и компенсациите на служители с намалено работно време. Фирмите желаят да получат съвети относно предоставяне на конкретна подкрепа (19,61%), както и как да се справят с вече заразени хора в тяхното предприятие (9,80%). Остават неизяснени и условията за анулиране на участията в бизнес инициативи и събития (9,80%).

    Бизнесът настоява за повече прозрачност относно разпределянето на финансовите ресурси от ЕС, предлагането на дългосрочна подкрепа на бизнеса и конкретното уточняване на браншовете, при които се прилага мярката за поемане на 60% от заплатите за сметка на държавата – 14,65%, което е растеж от 12% в сравнение с анкетата през март.

    Мерките, които държавата трябва да предприеме, според участвалите в анкетата, са: намаляване на бюрокрацията и опростяване на процесите (25,29%), създаване на план за икономическо възстановяване (11,49%), предоставяне на финансови помощни средства (18,39%), както и на данъчни облекчения (10,34%), повече конкретизация за мерките в сферата на бизнеса (21,84%), държавна помощ за експортно застраховане (3,45%), отваряне на зелени коридори за износ и внос, намаляване на ДДС и на цените на горивата и прилагане на повече мерки за МСП (9,20%). В сравнение с анкетата от 20.03 до 23.03 става ясно, че компаниите все още са зависими от помощта на държавата, ниското ниво на бюрокрация и материалната помощ.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 минути
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава
    преди 14 минути
    преди 16 часа
    Петя Димитрова, АББ: Няма основания да се очаква, че лихвите ще се повишат с въвеждането на еврото
    Между 300 и 400 млн. лв. се очаква да изразходват банките у нас за въвеждането на еврото
    преди 17 часа
    В София ще се проведат първите в България конференция и хакатон, посветени на Ethereum
    ETHSofia ще се състои между 17 и 19 октомври в Иновационен форум „Джон Атанасов“
    преди 17 часа
    ОББ: Очакваме по-висок икономически растеж през тази година в сравнение с 2023
    Пазарът на труда се характеризира с ограничено предлагане на квалифициран персонал и относително високо търсене, което се отразява във висок ръст на средната работна заплата