сряда, 02 декември 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4459 прочитания

    SUSE: Инвестираме над 10 млн. евро и откриваме над 200 работни места в София

    Имаме голям апетит за растеж, а София предлага таланти и ноу-хау – Иво Тотев, главен продуктов и маркетинг директор на германската софтуерна компания, пред Economy.bg
    20 октомври 2020, 15:04 a+ a- a

    Преди дни германската софтуерна компания SUSE, разработваща решения с отворен код, обяви, че ще инвестира в нов инженерен и иновационен хъб в София. В следващите две години дружеството планира да се разрасне до над 200 души, като инвестицията „много бързо ще надхвърли 10 млн. евро за година“. Това заяви в интервю за Economy.bg Иво Тотев, главен продуктов и маркетинг директор на SUSE. Освен софтуерни специалисти компанията планира да привлече и кадри в областта на дигиталния маркетинг, управлението на проекти, консултантските услуги и др. Въпреки коронакризата SUSE възнамерява да ускори значително процеса по подбор на персонал през следващите месеци. Още се уточнява къде ще се намира офисът на германското дружество в София, като в момента се оглеждат две конкретни локации в Бизнес парка и на Цариградско шосе. Управляващ директор на хъба у нас ще е Петър Димов, който има ръководен опит в компании като IBM и HP.

    Как се стартира бизнес на ново място по време на криза, какви са възможностите и предизвикателствата, какви са плановете на SUSE за хъба в София, къде, как и върху какви проекти ще работят новите служители на фирмата – тези и други въпроси коментирахме с Иво Тотев, главен продуктов и маркетинг директор на германската софтуерна компания.

    Иво, защо SUSE реши да инвестира в софтуерен хъб в България в момент на криза, когато повечето фирми съкращават или свиват операции?
    За да отговоря на този въпрос, ще трябва да се върнем малко по-назад и да погледнем по-голямата картина. В тази криза дигиталната трансформация е №1 сред растящите сфери на глобалната икономика. Open Source (бел. ред.: отворен код) решенията са едни от най-важните компоненти на дигитална трансформация. Например, при доставчиците на облачни услуги, каквито са Amazon, Microsoft и Google, повечето от инфраструктурата в техните data центрове, е базирана на open source. Ние сме най-голямата независима компания за решения с отворен код в света.
    SUSE съществува от почти 29 години. Основана е в Германия, но вече сме международна компания, която е представена навсякъде по света. Имаме инженерни центрове в Европа, в САЩ и в Азия.
    От почти две години сме независими – бяхме част от Micro Focus, но шведското дружеството за частни капиталови инвестиции EQT ни купи. В тяхно лице имаме много силен инвеститор, който придобива фирми за растеж като нас. Тези два фактора – че вече сме независими и имаме голям апетит да растем, плюс макроикономическата ситуация и конкретно растежа при дигиталната трансформация и open source, доведоха до решението ни да търсим възможности за инвестиции, така че да имаме повече кадри за развитието на нашите решения.

    Сред кои други локации избрахте София? Кои фактори натежаха за българската столица?
    Разглеждахме локации в целия свят, като започнахме процес на търсене на възможности за изграждане на нашия хъб. Нямахме никакви ограничения. Работихме с известни консултантски компании, които направиха анализ за най-добрата локация за нас в глобален мащаб.
    Главните фактори за избора бяха: къде има кадри, какви са разходите за труд, колко лесна ще бъде комуникацията с новия хъб и колко сигурна е политическата среда.
    На финала останаха две възможности – София и някои градове в Румъния. За българската столица натежа фактът, че има доста компании, разработващи софтуер в сфери, които са интересни за нас. Ние например сме много важен партньор на SAP, както и те за нас. А SAP са в София. От друга страна се занимаваме с вградени (embedded) решения в автомобилите, а компании като Bosch също са в София. Беше важно за нас да знаем, че има таланти и ноу-хау в града.

    Не е ли твърде голямо предизвикателство в момента да се стартира бизнес в нова локация, когато епидемията още не е отминала и не е ясно дали няма да има ново затваряне? Как ще въвеждате в работа новите служители, когато не е ясно дали няма да се наложи те да останат на home office режим?
    Като open source компания, ние от много години имаме служители, които работят от вкъщи. Имаме хора от най-различни градове по света, които работят като виртуален екип. Освен това голяма част от open source проектите ни се разработва от SUSE, но друга част се развива от общността на специалисти, работещи в сферата на решения с отворен код. Това не са хора, които работят за нас, а просто са ангажирани с проекта. Така че сме свикнали да работим дистанционно. Почти 100% от нашите служители минаха на home office режим още в самото начало на кризата и нямахме никакви проблеми.
    Ще Ви дам друг пример – решихме да купим американската компания Rancher и за първи път в живота ми целият процес по due diligence беше реализиран виртуално. Не сме се виждали на живо нито веднъж с хората, защото просто нямаше как да отидем до САЩ. Така че трудно е, но от друга страна, виждаме, че ние сме най-добре позиционирани да се справим с това предизвикателство.

    Какъв ще е размерът на инвестицията?
    В следващите две години искаме да се разраснем до над 200 души. Фокусът са ни софтуерните разработки, но искаме да изградим мултифункционален хъб с маркетинг, управление на проекти, консултантски услуги, ИТ. Философията ни е, че ако има различни теми в този хъб, ще сме по-атрактивни и нашите служители ще могат да се развиват в други насоки, ако искат да тръгнат по други професионални пътища.

    Значи ще търсите такъв тип специалисти. А колко голяма ще бъде инвестицията?
    Точна сума не мога да кажа в момента, но като сметнете 200 души плюс сграда и т.н. явно е, че много бързо ще надхвърлим 10 млн. евро в следващата година.

    Върху какви проекти конкретно ще работят специалистите в София?
    Имаме три главни проекта при разработването на софтуер. Първият е по container management технология – Kubernetes. Това е голям open source проект, който позволява софтуерните решения да могат да се изпълняват навсякъде – в собствен data център, в „облак“ или внедрени в автомобили, или рентгенови устройства в областта на медицината. Друга голяма тема е изкуственият интелект, а третата е – софтуерът за автомобили, авиационния и отбранителния сектори.

    Кога очаквате да заработи центърът в София?
    Вече сме оперативни. Петър Димов е нашият управляващ директор. Стартирахме с малък екип. В момента сме 5 души. За нас най-важно е да сме 100% сигурни, че първите хора, които назначаваме, пасват на нашата култура. Много сме доволни от хората, които намерихме. Сега ще ускорим процеса по търсене и назначаване на нови служители независимо от Covid-19. Хубавото е, че Петър и екипът му ще могат да се срещат с хората лице в лице. Няма да има нужда ние да летим от Германия до София, за да разширим екипа.

    Управляващ директор на хъба у нас ще е Петър Димов

    Къде ще се намира офисът?
    Петър Димов: В момента оглеждаме две конкретни локации, като районите, върху които сме се фокусирали, са Бизнес паркът, Цариградско шосе и евентуално центърът на София. Поради ситуацията с ковид кризата не бързаме да се установим в офиса веднага. Но очакванията са ни, че в следващите шест месеца ще имаме физически офис.

    В офис или от вкъщи ще работят вашите служители в началото?
    При всички случаи ще започнем с работа от вкъщи. Когато позволи ситуацията, ще се прехвърлим към хибриден модел.

    Разкажете повече за SUSE. От кои сектори са основните й клиенти?
    Около 85% от клиентите, които работят с SAP S/4HANA – най-новата система на германския концерн, използват SUSE като инфраструктура. Това е една много важна част от нашия пазар. Доста клиенти, които се занимават с high performance computing, напр. институти за метеорология работят с нашите решения. Microsoft Azure използва доста от нашата инфраструктура за своите data центрове. Силни сме също в аутомотив, здравеопазване и 5G.

    Как Вие като българин попаднахте в компанията и успяхте да станете главен продуктов и маркетинг директор?
    Бях 9-годишен, когато напуснахме България. Първата ми близост с българския пазар беше благодарение на работата ми в SAP. Работих там от 2003 до 2005. Беше открит SAP Labs и аз бях доста ангажиран с това. След това се прехвърлих при Software AG, където бях почти 10 години. Там също открихме хъб в София. Така че това е третият път, когато съдействам да бъде открит иновационен център. Много съм щастлив, че винаги при подобни решения България е начело на списъка с възможни локации.

    Как кризата с коронавируса се отрази на SUSE? Имахте ли спрени или отменени проекти? Каква е ситуацията в момента?
    Имахме план да растем агресивно. Нашата финансова година приключва в края на този месец. През първите три тримесечия – от 1 ноември 2019 до сега се развиваме 100% според плановете, което означава, че растем с 15%. Четвъртото тримесечие не е по-различно от предходните за нас. Ние сме от стабилните компании, които въпреки коронакризата растат. Никой от клиентите ни не отмени проект, но някои ги забавиха. Има обаче други, които ги ускоряват, защото дигиталните проекти помагат на много компании да пестят пари и да са по-ефективни.

    Има ли според Вас тази криза някакви положителни аспекти?
    Дигитализацията на целия свят със сигурност е нещо позитивно. Тези процеси се ускориха – виждаме това в училищата, в бизнеса. Със сигурност щяхме да стигнем до нивото днес, но щяха да са ни нужни 3-4 години.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    преди 1 час
    Парламентът прие на първо четене закона за индустриалните паркове
    Законопроектът дели индустриалните паркове по два критерия
    преди 2 часа
    Paynetics разширява присъствието си в Европа
    Това става в рамките на програмата Mastercard Accelerate
    преди 3 часа
    Великобритания одобри ваксината на Pfizer
    Ваксинацията ще започне в началото на следващата седмица
    преди 4 часа
    ОИСР: За възстановяване са необходими продължителна фискална подкрепа и действия в сферата на здравеопазването
    Възстановяването ще бъде неравномерно между страните и секторите и може да доведе до трайни промени в световната икономика
    преди 4 часа
    Приет е Националният план за готовност при пандемия
    До края на седмицата ще бъдат осигурени фризери и хладилници за обезпечаване на първата доставка на ваксина срещу Covid-19