Пазаруваме ли в молове и как коронакризата се отрази на експанзията на търговците?
Умерена активност на наемателите на фона на продължаващия спад на потреблението – пазарът на търговски площи запазва сходни тенденции и през третото тримесечие. Това показват данните от последния доклад на Cushman & Wakefield Forton за пазара на бизнес имоти.
Затруднените продажби и спадът в оборотите забавят експанзия и планираните разширения на голяма част от търговците. В много сегменти се наблюдава оптимизация на мрежата от магазини, което води до ръст на свободните площи в моловете и на търговските улици. Незаетите площи в търговските центрове в София са нараснали почти двойно спрямо началото на годината и вече достигат 9%.
„Положителна тенденция е, че днес хората не отиват да се разхождат в мола, а за нещо конкретно. От тази гледна точка не всички магазини страдат от ситуацията. Има и потърпевиш, но като цяло виждаме, че се възвръща нормалният начин на пазаруване, не само онлайн.“, коментира Михаела Лашова, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton.
Спортните продукти, бързооборотните стоки, дрогериите и обзавеждането на дома са сред секторите които се справят по-добре в настоящата ситуация. Сред по-значимите откривания през третото тримесечие са новият магазини на IKEA във Варна, JYSK с две нови локации, веригата за дрехи втора употреба Mania с нов обект в София и Decathlon в Бургас.
„Концепцията на big-box обектите се радва на засилващ се интерес в страната, както от страна на наематели така и на крайни клиенти. Форматът е предпочитан от търговците на бързооборотни стоки, дрогерии, дискаунт брандове, които се групират при експанзията си в по-малки населени места, за да се възползват от синергията помежду си. В процес на изграждане са и няколко ритейл парка в регионални градове в страната“, уточни Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
След няколко години на плавен ръст на наемните цени, по-слабата активност на наемателите през последните месеци е предпоставка за понижение на нивата. Офертните цени за първокласни локации във водещите търговски центрове в София варират около 30-36 евро/кв. м.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“