петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1633 прочитания

    Иво Апостолов: Очаквам единствено ръст на онлайн търговията с храни

    Как и защо се създава онлайн хранителен магазин, как се развива бизнесът, какви са тенденциите в сектора, разказва мениджърът на онлайн супермаркета Shop.gladen.bg
    25 ноември 2020, 12:02 a+ a- a

    Как и защо се създава онлайн хранителен магазин, как се развива бизнесът, какви са тенденциите в сектора, кои хора пазаруват хранителни продукти онлайн, кои са най-продаваните стоки, разказва Иво Апостолов, финансов директор на Web Media Group и мениджър на онлайн супермаркета Shop.gladen.bg.

    Онлайн магазинът Shop.gladen.bg стартира през пролетта на 2020 в партньорство с една от най-известните вериги в София – хипермаркети HIT, които вече имат ново име – HIT Max, и за по-малко от шест месеца се разви значително, добавяйки в портфолиото за поръчка онлайн над 11 000 артикула от HIT Max. Увеличаване обема на доставките, добавяне на часови слотове за получаване на поръчката и плащане с ваучери за храна са някои от новостите, които обявиха от онлайн магазина съвсем наскоро.

    Какво наложи появата на shop.gladen.bg през месец май?
    Медиите, както много други предприятия бяха силно засегнати от кризата, породена от коронавируса. В интерес на истината, още в началото на март, преди в България да се обяви извънредно положение, ние усетихме първите проблеми, задаващи се на рекламния пазар. Разходите за маркетинг са сред първите пера, които търпят корекция надолу при криза. Като основно медийна компания през последните години сме разработвали концепции за различни бизнес модели, които да намалят зависимостта ни от рекламните приходи и една от тези концепции бе свързана с електронна търговия с хранителни стоки. Най-малкото защото имаме известен опит с друг наш проект, който доставя готова сготвена храна от различни ресторанти. При обявяване на извънредното положение всъщност видяхме възможност да форсираме точно тази концепция и да се опитаме да я реализираме в много кратки срокове.

    Беше ли пандемията част от факторите за създаването на този онлайн магазин?
    Определено пандемията бе основен фактор да реализираме проекта толкова бързо. В началото на пандемията основните играчи в този сектор се задъхваха и ние видяхме възможност да навлезем в сегмента. Но истината е, че имахме базова идея как да го реализираме още преди пандемията, което също ни помогна.

    Кои са основните предизвикателства пред онлайн търговията с храни?
    Определено елементите са няколко и те са свързани с логистичната организация на доставките, но също така и с тривиални проблеми, които са налице и при търговията във физически магазини. Сроковете на годност са един добър пример за проблем, който е ежедневно предизвикателство. Друг специфичен проблем е свързан със самата доставка. При нас клиентите избират определен часови слот и се случва да забравят за поръчката и просто да не са на адреса в интервала, в който са избрали да получат поръчката си. Това, от своя страна, нарушава ритъма на останалите доставки. Но въпреки това смея да твърдя, че за момента се справяме отлично с тези предизвикателства. 

    Можете ли да кажете как пандемията промени начина на пазаруване? 
    При рязкото увеличаване на случаите от октомври насам виждаме и по-голям интерес към продукти, които предлагаме онлайн, но реално не са основният ни фокус. От дребни електроуреди до крушки, батерии, както по-специфична козметика – тези продукти имаха по-малко търсене през лятото.

    С постепенното затягане на мерките, наблюдавате ли запасяване с определени стоки от страна на потребителите?
    Не наблюдаваме някакви тенденции на запасяване с продукти. Кошниците на нашите клиенти са доста балансирани и е рядкост да видим големи количества от даден дълготраен продукт. Факт е например, че продаваме добри обеми тоалетна хартия, но го отдавам по-скоро на това, че всяка седмица е налице промоция на различна марка. Рядкост са поръчки с повече от 1-2 пакета.

    Колко души са заети в онлайн магазина?
    Към днешна дата ангажирани с дейността са около 14 души, не всички работят обаче единствено за онлайн магазина, една част са ангажирани и с други дейности в партньора ни от HIT Max. Бройката обаче нараства буквално през ден и след две седмици е възможно това число да е далеч от истината.

    Разшири ли се екипът от месец май насам?
    Да, наехме още доставчици, още хора са ангажирани с подготвянето на поръчките. Истината е, че благодарение на това, че ние работим в партньорство с физическата верига хипермаркети HIT Max, това дава гъвкавост в алокирането на ресурси вътрешно – както за постоянно, така и за временно.

    Планирате ли разрастване?
    Планираме наемане на още доставчици и хора, подготвящи поръчките, но конкретните бройки зависят от ръста на оборотите, както и от логистичната организация на процесите. Спецификата на бизнеса изисква използването на хладилни автомобили и планирането на нови такива и сроковете за тяхната доставка оказват влияние и върху темпото на растеж на персонала.

    Как се случва плащането при поръчка? Има ли тенденция за повече плащания по банков път?
    Плащанията са три вида към днешна дата: в брой при доставка, с банкова карта при доставка и онлайн с банкова карта. Със сигурност забелязваме повишен брой плащания с карта, но сякаш темпото на растеж при плащането с карта при доставка е по-бързо, отколкото при плащане с карта онлайн. Планираме в кратки срокове да предложим и плащане с ваучери за храна.

    Какъв е профилът на Вашия купувач?
    Клиентите ни са разнородни, но ако трябва да се опитаме да ги систематизираме, те са по-скоро в средния и високия-среден клас доходи, имат много повече изисквания за качеството на продуктите, отколкото за цената. Също така качеството на услугата е от значително по-високо значение, отколкото цената. Опаковането на продуктите е от голямо значение за нашите клиенти - например в една торба да няма едновременно препарати и храни. Доставката да пристигне в избрания часови интервал е също ключово. Клиентите ни са взискателни и очакват на първо място качествени продукти и услуга.

    Каква територия покрива магазинът в момента?
    Доставяме в цяла София, както и в населените места в област София-град, което ще рече град Банкя и близките села като Панчарево, Бистрицa, Лозен и други.

    Кои са най-поръчваните продукти/стоки в gladen.bg?
    Плодовете и зеленчуците са най-продаваната категория продукти, а бананите са топ продаваният продукт във всеки един от месеците от старта ни през май до сега. Извън тях, млечните продукти, месо и риба са сред най-търсените категории, а колбасите, производство на HIT Max, са сред най-купуваните продукти като марка. Имаме възможността да предлагаме продукти от марки, които трудно се намират в други търговци в България и това ни дава конкурентно предимство, а в същото време точно тези марки са и сред най-продаваните от нас онлайн. Става дума за стоки, които HIT Max внася директно от Германия.

    Има ли нещо, което се търси, а не предлагате?
    Със сигурност вероятно има продукти, за които има търсене, но не се предлагат от нас, но нашият каталог вече надхвърля 11 хиляди продукта и вярвам, че за повечето липсващи имаме поне по няколко алтернативни продукта. От друга страна, чест проблем, с който се сблъскваме, е очакването на клиентите ни да намерят пълната гама от продукти, предлагани от HIT Max, но към днешна дата не всичко налично във физическия магазин се предлага и онлайн, макар да напредваме с много бързи темпове. Често клиенти ни пишат за такива продукти и ние се стараем да са налични онлайн след няколко дни. В интерес на истината, повечето производители от Западна Европа имат готови банки със снимки и информация за продуктите си, което много ни улеснява. Много от българските производители дори нямат уеб сайт или ако имат, в него липсва каквато и да е информация за продуктите, които произвеждат.

    Кои са най-нестандартните продукти, които предлагате?
    Едни от най-тривиалните продукти, които предлагаме, са буркани и капачки, но въпреки това в известна степен изненадващо, те са сред най-търсените. Ако говорим за нестандартни продукти, определено тези, към които има голям интерес, са компот от личи, рагу от глави на сьомга, различните видове плодови извари, които не са много популярни в България, както и специфичните деликатесни сирена, които са много като разновидности и вид. Ако трябва обаче да посоча един клас от продукти, които в България се считат за нестандартни и към тях наблюдаваме сериозен интерес, това са специалните храни, които са без глутен или без лактоза.

    Как виждате бъдещето на онлайн търговията с храни в България?
    Докато трае епидемията от COVID-19, очаквам единствено ръст на търговията с храни. Вероятно когато тя приключи, ще има един период на известно отдръпване на клиенти, които ще предпочетат да се завърнат във физическите магазини, но въпреки това дългосрочно очаквам тази индустрия само да расте. Това е тенденция в цял свят и няма да подмине и България.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 16 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 17 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 18 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 20 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк