Все още има поле за консолидация и в животозастрахователния сектор у нас, сочи проучване на Делойт
Въпреки общата несигурност и икономическия спад поради пандемията, през 2020 пазарът на застрахователни трансакции става още по-активен и конкурентен в сравнение с 2019. Продължава стратегическото преструктуриране на международните групи в региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Някои застрахователи преосмислят присъствието си в региона и решават да продадат бизнеса си, докато големите играчи растат и придобиват нови активи. Миналата година брутната записана премия (GWP) в застрахователния сектор в региона се увеличава още, докато тенденцията, наблюдавана през предходните няколко години, на намаляване на бизнес линията на животозастраховането се обръща. Това показва проучването за сливанията и придобиванията в застрахователния сектор на Делойт Централна Европа.
Изследването анализира динамиката на сливанията и придобиванията в 15 страни от Централна Източна Европа, като наблюдава пазара в Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, Словения, Хърватия, България, Сърбия, Естония, Латвия, Литва, Албания, Босна и Херцеговина и Северна Македония.
Въпреки че пазарите на отделните държави обикновено са доминирани от топ 3-6 застрахователни компании, има и много малки играчи, които си разделят останалия пазарен дял. Това прави пазарите на застрахователни услуги силно конкурентни, което може да доведе до по-нататъшна консолидация, според изследването на Делойт.
По отношение на броя на трансакциите, в периода, обхванат от проучването (2015 - ноември 2020 г.), Полша остава най-активният пазар в региона със 17 трансакции, следвана от Чехия (14), Унгария (9), Румъния (7 ) и България (7).
Най-активният купувач в региона все още е австрийската VIG Group, с 10 приключени трансакции и 3 текущи през изминалия период. Други големи купувачи са канадската Fairfax Group, Generali, Euroins, Uniqua и Allianz.
„Застрахователните трансакции продължават въпреки пандемията благодарение на големите международни групи, които преразглеждат своето регионално присъствие. Резултат от това е една от най-големите регионални застрахователни сделки, а именно излизането на Aegon от унгарския, полския, румънския и турския пазар, придобито на фона на голяма конкуренция от VIG за покупна цена от 830 милиона евро. В България в последните няколко години също се засилва транзакционната активност в сектора, с няколко големи сделки от 2015 насам. Очаква се консолидацията на регионалния застрахователен пазар в Европа да продължи и през следващите години“, подчертава Силвия Пенева, управляващ партньор на Делойт България.
В България в последните години и общото и животозастраховането нарастват значително. Брутните записани премии за животозастраховането се увеличават с 12.3%, а за общото с 15.8% за 2019 г. Така за периода от 2016 до 2019 г. GWP на целия застрахователен пазар се увеличава с 41.9% (12.4% растеж на годишна база).
Пазарът на животозастраховане в България е високо концентриран, като 5-те най-големи животозастрахователни компании в страната притежават 92.4% от пазара, а останалите 7.6% са разпределени между 6 играча. През юни 2019 Групама слива своите 2 животозастрахователни дружества, за да засили позициите си на пазара. Така компаниите са вече 5 с общ пазарен дял под 10 %, но все още има поле за консолидация.
Животозастрахователният сектор в България е сравнително малък, като Виена Иншуърънс Груп води с 30.3% пазарен дял. Сегментът на общото застраховане е почти 5 пъти по-голям. Концентрацията е значително по-ниска, имайки предвид, че 5-те най-големи застрахователя притежават 54.5% от общия пазарен дял. Останалата част от пазара е разделена между 20 компании, всяка от които има по-малко от 10% пазарен дял. Имайки предвид значителния брой по-малки играчи в сектора, има голям потенциал за бъдещи инвестиции. През 2019 водещи компании са Lev Insurance, Булстрад и ДЗИ с общо 35.3% пазарен дял.
COVID-19 засяга пряко част от застрахователния пазар. Пазарът на общо застраховане е стабилен въпреки кризата, свързана с извънредното положение и изолацията, обявена от правителството на 13 март. През първата половина на 2020 г. брутната записана премия в сектора нараства незначително с 0.7% на годишна база. Резултатите за продажби на традиционните застрахователни продукти Каско и гражданска отговорност, които формират ¾ от пазара на общо застраховане остават незасегнати от пандемията.
Прогнозата е, че продажбите на Каско ще намалеят в средносрочен план, заради спада от 45% при покупката на нови автомобили.
Пазарът на животозастрахователни продукти започва да се влияе от пандемичната ситуация, като очакванията са, че в средносрочен план ще постига значително по-ниски резултати, заради консервативната реакция на потребителите с по-ниски доходи на глава от населението. През първата половина на 2020 г. има 14% спад в сектора, а през втората половина от годината се очаква той да се задълбочи.