Предложените промени в ЗЗК
вредят на свободната конкуренция, потребителите
и бизнеса на търговците и производителите, посочват от Сдружението за модерна търговия
Затруднения при търговията на дребно и влошаване на бизнес средата у нас. До това ще доведат предложените промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) според Сдружението за модерна търговия (СМТ), което обединява някои от най-големите търговци на дребно у нас.
Основните недостатъци на законопроекта според СМТ са, че въвежда свръхрегулации и забрани на утвърдени търговски практики, които не са определени като „нелоялни“ от законодателството на ЕС, предоставя репресивни свръхправомощия на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), въвежда непропорционално високи глоби за компаниите и съдържа редица неясни и противоречиви текстове. Законопроектът затруднява търговията на дребно, като необосновано забранява нормални и разпространени търговски практики, което би могло да има негативен ефект върху отношенията между търговци и производители по веригата за доставка на храни и селскостопанска продукция. Предвидените допълнителни абсолютни и условни забрани надхвърлят приетите в директивата на ЕС за нелоялните търговски практики (Директива (ЕС) 2019/633 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2019 г.), чието транспониране в българското законодателство се цели с промените в ЗЗК. Допълнителните забрани на търговски практики са подготвени без оценка на въздействието и без ясни и конкретни мотиви, което е в ярък контраст с практиката в останалите държави-членки на ЕС, където въвеждане на допълнителни ограничения е предшествано от широка обществена дискусия за необходимостта и ефектите от тях, подчертават от СМТ.
Предлаганите промени предвиждат нови правомощия на КЗК за разследване на нелоялни търговски практики. На комисията се предоставят свръхправа за репресивни действия, които са непропорционални на разследваните нарушения. Например, при съмнения за нелоялни практики, КЗК ще може да разпитва служители на разследвани компании, да ги проверява, да изземва компютри, телефони и документи не само на работното им място, но и в домовете им, като при необходимост ползва съдействие от полицията. Подобни способи за събиране на доказателства, които нарушават неприкосновеността и правата на служителите и семействата им, може да имат своето място само при тежки нарушения на конкурентното право, но не и при проверка на отношения между страни по търговски договор. Това създава допълнителна несигурност за бизнес средата у нас. Според СМТ би било по-адекватно, ако по примера на други европейски държави, за нарушения на добрите търговски практики при доставките на храни следи специализиран орган към Министерството на земеделието, храните и горите. Независимо кой орган прилага правилата, правомощията му не трябва да позволяват намеса в личната сфера на служителите и в работата на компаниите извън абсолютно необходимото, посочват от СМТ.
Със законопроекта се въвеждат изключително високи глоби за санкциониране на нелоялни търговски практики в размер до 5 на сто от всички приходи от продажби на предприятието-нарушител за предходната финансова година, които не се изискват от директивата на ЕС и са непропорционално високи спрямо нивото на обществена опасност на този тип нарушения. Според СМТ толкова високи санкции биха били съотносими за тежки нарушения на конкурентното право (картелиране, злоупотреба с монопол), които биха могли да засегнат целия пазар и потребителите, но не и за обикновени търговски отношения между две компании.
Според СМТ евентуалното приемане на законопроекта ще доведе до затруднение и ограничение на търговията у нас. От това ще пострадат както търговците, така и производителите и най-вече българските потребители.
Срокът за обществени консултации по законопроекта от 30 дни, половината от които съвпаднаха с празници и почивни дни през декември 2020 г., е крайно недостатъчен. Някои от повдигнатите въпроси изискват по-съществено преосмисляне на предложеното законодателно решение и не могат да бъдат разрешени само с редакционни промени. СМТ изразява готовност за участие в диалог на експертно ниво за постигане на балансирани решения в духа на транспонираните директиви на ЕС и изразява съжалението си, че подобни консултации със заинтересованите лица не са проведени в хода на изготвяне на промените в ЗЗК.