Почти три четвърти от предприемачите обаче още не са запознати с този модел
За половин година броят на франчайз обектите в България се е увеличил с 16% и към юни 2012 те са вече 3368. Това показват данните от проучване на консултантската компания Franchising.bg, проведено в периода февруари – юни. Така ръстът на франчайза в страната запазва скоростта си през последните пет години.
Анкетата обаче показва също, че голяма част от предприемачите в България все още не са запознати с този модел. Според данните това са 74%. Франчайзодателите споделят, че около една четвърт от получените запитвания са от компетентни предприемачи, а останалите три четвърти задават основно въпроси по същността на франчайзинга като бизнес модел, се казва в изследването.
Речник
Франчайзинг е предоставянето на търговска марка и бранд от дадена фирма за ползване от друга фирма/фирми. Франчайзодателят предоставя името си и ноу-хау, а франчайзополучателят се ангажира да спазва определени критерии и условия на работа.
Към настоящия момент 92 компании разполагат с работещи франчайз вериги, а въпреки навлизането на световни франчайзодатели, 56% от всички предлагани франчайз бизнес възможности са от българските компании. Българските франчайзодатели започват да предлагат франчайз средно след 5,73 години от основаването си. Собствените обекти на франчайзодателите представляват 16% от всички работещи, а останалите 84% са собственост на франчайзополучатели.
Възвращаемостта на направената инвестиция варира в срокове между 2 месеца до 5 години и е силно зависима от потенциала на франчайзополучателя. Срокът на възвръщане на инвестицията е значително по-кратък при нискобюджетните франчайзи в областта на услугите, които не са обвързани с разходи за ремонт, наем и заплати на служители. 48% от франчайзополучателите възвръщат инвестицията за една година, 31% за две година, 21% за три или повече години.
Основните причини за бързото развитие на франчайзите са: предлагането на силна и позната марка, от една страна, и утвърден бизнес модел, предоставящ ноу-хау и добри практики, от друга. Важен аспект е постоянната подкрепа от страна на франчайзодателя, който в много случаи се ангажира с обучения във воденето на документация, избор на локация, маркетингова и рекламна подкрепа и други. 55% от запитаните отговарят, че са закупили франчайз поради силната марка, 62% желаят да бъдат част от национална верига, 75% реално закупуват готово ноу-хау за стартиране на бизнес.
Данните от проведена анкета показват, че близо 67% от кандидат-франчайзополучателите желаят да стартират нов бизнес с инвестиция до 10 000 лв., 23% - до 50 000 лв., 4 % - над 50 000 лв., и 6% - над 100 000 лв.
Според изследванията на Международната франчайз асоциация 82% от започналите бизнес със закупуване на франчайз продължават да са на пазара и след петата година. Със същото могат да се похвалят едва 20% от независимите нови фирми. Прогнозата е, че през 2035 г, над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават чрез франчайзинг.
Графики franchising.bg