Развитието на възобновяеми енергийни източници в региона е спасителното решение за цените на тока, категорични са инвеститорите
Над 1 млрд. лева има готовност да инвестира във ВЕИ проекти в България новосъздаденият джойнт венчър на компании в зелената енергия - CWP Еurope. Той обединява опита и усилията на CWP - компания за развитие на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) в Югоизточна Европа и Австралия и Mercuria Energy Trading - един от най-големите независими търговци на енергия в света с приходи от над 100 млрд. долара.
CWP Europe вече работи по развитието на общо 2 ГВт ВЕИ мощности в Югоизточна Европа, на обща стойност от 1,9 млрд. евро, като има амбиции да разшири значително плановете си през следващите години. Така организацията ще допринесе за осигуряването на евтина зелена енергия и ускоряването на енергийния преход в четири държави в региона – България, Сърбия, Румъния и Украйна.
„Виждаме сериозна възможност в България и на останалите три пазара, където огромното количество скъпи и замърсяващи въглищни централи трябва да бъдат заменени с възобновяеми източници, колкото е възможно по-бързо”, категоричен е Димитър Енчев, изпълнителен директор на CWP Europe.
CWP е активна в региона още от 2008, като е разработила и осъществила най-големите вятърни паркове в Сърбия (156-мегаватовия проект Čibuk) и Румъния (600-мегаватовия Fântânele Cogealac).
Екипът вече разработва портфолио от вятърни проекти в България с общ производствен капацитет 669 МВт и работи по няколко възможности за соларни централи в страната. Вече има два големи вятърни проекта в Североизточна България, които са в напреднал стадий и чийто строеж се очаква да започне след две години.
„Участието на Mercuria ще ни позволи да форсираме процеса, като още по-активно търсим подходящи проекти в България, които да подкрепим. Тук има множество компании и специалисти във ВЕИ сектора - от разработването, проектирането, изграждането и оперирането на ВЕИ централи и ние вече установяваме устойчиви дългосрочни партньорства с тях. Сега ще имаме възможност да ги развием и разширим.”, обяснява Димитър Енчев.
„За нас е удоволствие да се присъединим към CWP и да подпомогнем производството на евтина и чиста електроенергия в Югоизточна Европа,“ казва Жан-Фрасоа Стийлс, вицепрезидент “Енергиен преход” в Mercuria. „С нетърпение очакваме съвместната ни работа с екипа на CWP по разширяване на портфолиото на компанията и прилагане на нашия опит за оптимизиране на тяхната стратегия.“
Мащабът на инвестициите на CWP Europe у нас ще зависи от възможността за разширяване на портфолио с подходящи проекти за изграждане на вятърни и соларни централи и системи за съхранение на енергия у нас. Специално внимание ще бъде обърнато на развитието на все още иновативните за тази част на Европа хибридни проекти, които включат едновременно производство на електроенергия от вятър и слънце, и системи за съхранение на енергия.
В CWP Europe са убедени, че развитието на ВЕИ ще позволи в дългосрочен план да се държат стабилни и цените на електроенергията, а респективно да се поддържа и икономическата конкурентоспособност на региона.
“Темата с цените на тока ще става все по-чувствителна в България. Електроенергията от нови вятърни и слънчеви централи е с най-ниска себестойност, а цените на пазара ще се понижат, колкото повече вятър и слънце се присъединят към енергийния микс.”, обяснява Димитър Енчев. “Освен това, за разлика от други производства, при ВЕИ цената не зависи и от добива и доставката на скъпи суровини. Това ще гарантира стабилност и предвидимост на разхода за електроенергия на консуматорите и ще повлияе благоприятно тяхната конкурентоспособност.”, допълва той.
България, Сърбия, Румъния и Украйна са сред най-въглеродно интензивните енергийни пазари, като въглищата все още доминират енергийния микс. Тези страни имат най-замърсения въздух в Европа и са с някои от най-високите нива на смъртност, дължаща се на замърсен въздух. Декарбонизацията на тези пазари е спешен приоритет и ще изисква хиляди мегавати вятърна и соларна енергия.
Съвместната работа на CWP с Mercuria ще позволи оптимизация на разработваното портфолио, по-добро управление на пазарния риск и развитие на необходимите структури за по-добро продуктово предлагане към корпоративни клиенти.