четвъртък, 27 януари 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2195 прочитания

    RND-то на успеха: За тази българска компания пандемията се оказа ускорител

    За новата инвестиция, разрастването на екипа, бъдещето на офиса и работата - Мирослав Мирославов, съосновател и изпълнителен директор на OfficeRnD, пред Economy.bg
    28 октомври 2021, 10:02 a+ a- a

    Преди дни българската компания за управление на споделени офис пространства OfficeRnD обяви, че е набрала 10 млн. долара инвестиция. Водещ инвеститор е американският фонд за рисков капитал Runa Capital. Участват също Flashpoint Venture Capital и българският фонд LAUNCHub Ventures.
    Компанията е основана от Мирослав Мирославов и Мирослав Недялков през 2015. Има общо 120 служители, от които 100 са в София, а останалите – в чужбина. Освен софтуер за управление на споделени офис пространства от началото на пандемията OfficeRND предлага и решение за управление на хибридни офиси.

    Как OfficeRnD успя да спечели от кризата, за какво ще използва новата инвестиция, ще открива ли нови офиси у нас и за какъв тип специалисти, какво е бъдещето на работата и на офиса – тези и други въпроси коментирахме с Мирослав Мирославов, съосновател и изпълнителен директор, OfficeRnD.

    Пандемията като ускорител

    Мирослав, набрахте преди дни нова инвестиция. С какво привлякохте интереса на инвеститорите?
    Ние създаваме софтуер за управление на гъвкави работни пространства. Благодарение на пандемията те се превърнаха в още по-голям хит. Получи се още ускорение в тази посока и съответно това, което ние правим, се оказа на печелившата страна на промяната.

    Значи за вас пандемията се оказа по-скоро ускорител, отколкото предизвикателство?
    Да, все още изпитваме трудности заради факта, че хората ходят в офисите по-малко. Но като тенденция сме на положителната страна, и то значително. Инвеститорите го забелязват и има голям интерес към нас.

    Чиста случайност ли е, че за вас пандемията се оказа ускорител, или имахте идея по-рано, че това може да е печеливша ниша?
    Знаехме, че това е бъдещето и че се върви натам. Нашите ранни инвеститори също го разбираха. Виждаха тенденциите, но очакванията бяха, че ще се случи много по-бавно. В момента тази промяна е по-скоро ускорител на тенденциите, отколкото изцяло нов начин на работа. Точно както Zoom и платформите за видео разговори, които бяха факт и преди пандемията. Просто по време на Covid буквално „избухнаха“. Тази промяна щеше да се случи и без пандемията, но щеше да отнеме най-вероятно десетилетия, а не две години. При нас ситуацията беше подобна.

    Успяхте ли да отговорите бързо на тази трансформация?
    Честно казано, можеше по-бързо да реагираме. По време на пандемията стартирахме и нов продукт, който е не само за гъвкавите работни пространства, а за всички офиси, вкл. хибридни. Това можеше да го стартираме много по-рано. Все пак да кажем, че го направихме навреме и нещата се случват. Можехме обаче да сме още по-гъвкави.

    Каква е разликата между гъвкавите работни пространства и хибридния офис?
    Много се припокриват вече понятията и в момента бих казал, че в света на офисите е голяма каша. Гъвкавите работни пространства се разглеждат от страната на наемодателя на офиси. Ние в момента сме в гъвкаво работно пространство и то е такова, защото дава на нас, като клиент, гъвкави условия. Ако днес сме 100 души, а утре – 50, реално плащаме за колкото сме. Което е много удобно особено в пандемията. Става дума за коуъркинг пространства, да. Това ни е основният бизнес.
    По време на пандемията добавихме нова платформа за управление на всеки офис. Оттук нататък никоя компания повече няма да си вземе офис за 1000 души. Ще вземе за 300, 400, 500 служители, зависи как си представя бъдещето. Но когато изпаднеш в ситуация, че 1000 души трябва да влязат в офис за 300, става голям проблем. Има нужда от софтуерно решение за управление на резервациите, кой кога и с кой екип трябва да колаборира и т.н. Това разработваме ние. Вече имаме много клиенти в цял свят.

    Как OfficeRND помага на бизнеса при управлението на офис пространствата

    Реално Вие помагате на компаниите да управляват по-добре офис пространствата си?
    Да, и да преминат към т.нар. хибриден начин на работа.

    Какъв тип компании най-вече се обръщат към вас?
    Най-вече са компании с между 200 и 1000 служители. Имаме няколко клиенти, които са огромни международни корпорации, но си купуват софтуер само за офиса им в Лондон, в който работят 100 души. Те може да са 100 хил. в цял свят, но в момента им трябва решение само за офиса в Лондон.

    От кои сектори са основно клиентите ви?
    Компании, които функционират в офис. Имаме голяма международна банка, electricity компания, технологични фирми, медии. Основно са от САЩ, Англия, България. Но от САЩ са най-големият ни процент клиенти.

    Как изглежда конкуренцията във вашата ниша?
    В момента конкуренцията е неясна. Цялата индустрия е в storming момент. Има много стартъпи и установени компании, които искат също да модернизират софтуера си, за да може да отговаря на днешните предизвикателства. Голяма каша е, което е страхотен момент. Супер възможност е, тъй като имаш шанса да излезеш напред.
    В нашия основен пазар – за коуъркинг пространствата вече сме лидер в световен мащаб. При хибридните офиси обаче ще е голяма борба.

    Кои ще са факторите за успех в този сегмент?
    Колко бързо ще успеем да разработим решение, което улеснява служителите да се справят и да се чувстват добре с начина на работа. Как служителите използват офиса и колко лесно е да си резервират бюро например.
    Има накъде да се надгражда и много посоки, в които можем да тръгнем. Те са неясни за всички. Всеки се опитва в момента да открие кое е най-логичното.
    Положителното при нас е, че идваме от света на коуъркинг пространствата, където това е моделът на работа по принцип. Оттам черпим много знания, които прилагаме. Това ще ни даде много сериозно предимство пред останалите.

    Как съзряхте подобна ниша в началото, за да се насочите точно към този софтуер?
    Всъщност стартирахме със създаването на софтуер за управление на офиси в контекста на „Телерик“. Голяма част от екипа ни е оттам. Тогава в „Телерик“, като една динамично развиваща се компания, беше изключително трудно да се управлява офисът. Казахме си, че трябва да има начин да се управлява това със софтуер. След като „Телерик“ беше продадена на Progress, решихме с другия съосновател, че това ни е много интересна тема. Почти година обсъждахме възможните решения на тези проблеми и след продажбата стартирахме OfficeRND. С нашата идея ни предложиха да се присъединим към един лондонски акселератор, който се казва Pi Labs. Там бяхме базирани в коуъркинг пространство. Много ни хареса. Ниша беше. Проверихме каква е конкуренцията и се оказа, че почти няма. И си казахме, че това ще е. Първите 3 клиента на платформата ни също бяха коуъркинг пространства. Така взехме решението, че ще правим софтуер за управление на коуъркинг. Тогава пазарът беше много малък, но започна да се развива бързо и това ни позволи и ние да продължим да растем.

    В какво ще бъдат вложени средствата от новата инвестиция?
    Най-вече за нови хора.

    Колко служители имате в момента в София?
    Към днешна дата сме около 120 души, като 100 от тях са в София, 15 – в Атланта, САЩ, 3 – в Мелбърн, Австралия, и 1 – в Лондон. Планираме да удвоим екипа в рамките на следващите 18 месеца. В България целта ни е да станем около 200 души в много близкото бъдеще.

    Планирате ли откриване на офиси в други градове?
    Да, много искаме, като ни харесват Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново.
    Смятаме, че бъдещето е разпределение на работата в хъбове в различни градове с малки и сплотени екипи от 5-10 души. Нашите офиси в тези градове ще са в коуъркинг пространства.

    Какъв тип специалисти ще търсите в България?
    Всичко, свързано със софтуер – различни програмисти, QA, продъкт мениджъри, дизайнери, маркетинг специалисти. Всичко, свързано с разработка, продажби и маркетиране на софтуер.

    Какво е бъдещето на работата и на офиса?
    Определено масово компаниите искат да преминат към хибриден модел на работа. Офисът е задължителен, той създава атмосфера и улеснява сътрудничеството между хората. Да се видиш с някого и да си поговориш с него на живо, а не по Zoom, е изключително нужно за създаване на иновации. Компаниите разбират това и няма да се откажат от офисите си. Ще ги направят по-привлекателни и интересни, но ще са и по-малки. Ако сте компании с 1000 служители, вече не ви трябва офис за 1000 души.
    Със сигурност ще остане и този отдалечен начин на работа.
    Друга тенденция, която набира скорост, особено в САЩ, е да имаш един голям офис в центъра на града и много малки хъбове в коуъркинг пространства в покрайнините. Реално се дава възможност на служителите да работят от различни локации, защото хората имат нужда да излязат от вкъщи, но не им се пътува 1 час до централния офис. Вместо това могат да пътуват 5 мин, да си останат в квартала и да ползват удобствата на привлекателно коуъркинг пространство. В България това не е застъпено, защото тук всичко ни е наблизо.

    Очаквате ли тогава да се откриват повече коуъркинг пространства?
    Да, очакваме. В България вече се случва. Има все повече коуъркинг пространства – в планината, на морето, навсякъде. Защото е готино да отидеш и да работиш 1 месец от Банско или на морето. Това е световна тенденция.
    Компаниите вече приемат факта, че някой може да работи отнякъде другаде и да продължи да е продуктивен. След пандемията трудно някой ще успее да върне всички на 100% в скучен офис в центъра на града.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на OFFICERND OOD в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Над 160 електронни услуги са достъпни в обновения портал на НАП
    Приходната агенцията е лидер сред е-администрациите
    преди 15 часа
    PwC: Здравните и кибер рисковете са сред основните притеснения на бизнес лидерите по света
    3/4 от изпълнителните директори очакват по-стабилна глобална икономика през 2022, показва глобално проучване на консултанската компания
    преди 16 часа
    Онлайн продажбите и интернет потреблението у нас отчитат стабилен ръст през 2021 г.
    Секторът има потенциал за нов растеж, тъй като все още едва 52% от фирмите в България имат уебсайт, а 11,8% продават онлайн
    преди 16 часа
    Нови противоепидемични мерки в София
    Те влизат в сила от 27 януари
    преди 17 часа