сряда, 07 декември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2846 прочитания

    Как стартира „Абалта Технолоджис“ в България?

    Историята на компанията научете от Павел Станкулов – СТО на Abalta Technologies
    09 февруари 2022, 16:43 a+ a- a

    Павел Станкулов – СТО на Abalta Technologies

    Технологичният сектор е един от най-бързоразвиващите се в България през последните години, като предлага все по-разнообразни възможности за ИТ кариера. Страната ни е както притегателна дестинация за световни технологични гиганти, които откриват свои офиси тук, така и благоприятна среда за стартиране и развитие на български компании, които днес са сред водещите работодатели в страната и продължават да разрастват екипите си. Но как започва всичко?

    В рубриката на Economy.bg „Как стартират компаниите в България?“ лидери на водещи компании в страната разказват за първоначалната идея, за първите служители, проекти, клиенти и технологии, за трудностите в началото и развитието на бизнеса и екипите през годините.

    Как стартира Abalta Technologies в България, научете от Павел Станкулов – СТО на американската софтуерна компания.

    Павел, разкажи ни кога и как стартира американската „Абалта Технолоджис“ в България?
    Аз се преместих от България да работя в Сан Диего, Калифорния, през 2000 година. Преди да започна в Abalta Technologies, бях главен софтуерен архитект за друга компания в Сан Диего. Тя се занимаваше с разработка на навигационен софтуер за мобилни устройства, базирани на Windows Mobile. Това бяха първите смарт телефони и portable digital assistants (PDA), преди iPhone и Android да се появят на пазара. По това време организирах малък екип от програмисти в България, които да помогнат в разработката на навигационния софтуер. Те работеха като консултанти към фирмата.

    През 2006 Abalta Technologies ми предложиха същата позиция като главен софтуерен архитект. Abalta тогава беше малка фирма в Сан Диего, която също се занимаваше с разработка на навигационен софтуер за мобилни устройства и автомобилни системи. Аз им предложих да отворим офис в България с програмистите, с които работех в предишната фирма. Техните квалификации и умения отговаряха на нуждите на фирмата в този момент. Така започна дейността на компанията в България.

    Идеята е била твоя. Компанията не е ли планирала да отвори офис в България преди това?
    Да, инициативата беше моя. В Abalta Technologies се водеха дискусии за аутсорсинг, но България не беше разглеждана като възможна дестинация. По време на преговорите за преместването ми в компанията им предложих да организирам отварянето на офис в България. Аз съм учил и работил в България и знаех, че нивото на програмистите е високо и няма да бъде проблем да намеря добри софтуерни инженери.

    Трудно ли беше да убедиш мениджмънта да отворят офис на място, за което може би нищо не са знаели?
    Не беше трудно да ги убедя да открием офис, защото аз предложих начален готов сформиран екип. Благодарение на това, че екипът показа високо ниво и професионализъм, мениджмънтът в САЩ оцени потенциала за развитие. Програмистите, с които работехме тогава и сега, имат солидни технически познания, владеят английски, и показват умения и желание да усвояват нови технологии. Друг фактор, който повлия за вземането на решението, беше фактът, че цените за разработка на софтуер в Америка са по-високи в сравнение с България и по това време аутсорсингът беше много разпространена практика.

    Кои бяха първите хора в компанията?
    В самото начало в България започнаха трима програмисти. Много добри професионалисти, софтуерни инженери на високо ниво, които с много старание помогнаха офисът да се разрасне. Един от тях е Боримир Събев, който и до момента е служител на Abalta Technologies.

    С какви технологии работехте в началото?
    За този период основен програмен език беше С++. Ние разработвахме навигационен софтуер за portable digital assistants (PDAs) устройства и portable navigation devices (PNDs). През 2005 Garmin и TomTom бяха много популярни PND устройства за навигация. Екипът разработваше софтуер за такива устройства за различни фирми. Когато през 2008 излезе iPhone и пуснаха SDK-то на iPhone, а Google пуснаха Android, тогава българският екип започна да разработва софтуер за смарт телефони. Смарт телефоните вече имаха безплатни навигационни приложения, които изместиха нуждата от PND, което наложи бизнесът на Abalta Technologies да се преструктурира. Тъй като ние вече работехме за автомобилната индустрия, създавайки софтуер за вграждане за автомобилните инфотейнмънт системи, и в същото време имахме натрупан опит със смарт телефоните, успяхме да ги комбинираме в нов продукт. Това беше началото на продукта WebLink.

    WebLink е разработен почти изцяло от българи и продължава да се развива от българския екип. Това е система за мобилни устройства, която позволява приложенията от смартфона да се прожектират и контролират от екрана на колата. За крайния потребител изглежда, че работи с приложението на самото устройство в колата, но то реално е на телефона. По този начин, чрез нашето решение, автомобили от по-нисък клас и с по-слабо функционални системи могат да използват компютърната мощност на смартфона, както и връзката му с интернет. WebLink се предлага в aftermarket системите от компании като Pioneer, Sony, JVC, KENWOOD и се продава в целия сват. WebLink е популярна опция за новите автомобили в развиващите се пазари в Азия, Латинска Америка и Близкия изток, в марки автомобили като Honda, Mitsubishi, Toyota и Subaru.

    Кои бяха най-големите предизвикателства в началото?
    Едно от големите предизвикателства беше комуникацията между българския и американския екип заради голямата часова разлика. Това означаваше служителите да работят до късно или да започват работния ден много рано. И от двете страни екипите, в това число и аз, трябваше да полагаме големи усилия да преодолеем това препятствие. Но от друга страна, този привиден „недостатък“ се превърна в предимство, като ни позволи да организираме 24-часов цикъл за разработка на софтуера. Един и същ проект се разработваше на два континента едновременно. Когато в американския офис има проблем, българският екип поема отговорност да го разреши до началото на следващия работен ден в Сан Диего и обратно. Впоследствие започнахме да използваме по-добър софтуер за комуникация и развихме мениджмънт екип в България, което повиши нашата ефективност.

    Кои са най-хубавите ти спомени от началото?
    Тъй като офисът в България беше експериментален и според виждането тогава на Abalta Technologies беше рискован, започнахме с малка инвестиция. Наехме малък офис в „Младост 1“ – едно от магазинчетата на първия етаж на един блок. Това, което е хубав спомен за мен, е ентусиазмът, с който всички програмисти работеха по проектите. Това доведе до бързи и добри резултати. За мен като българин беше много приятно и изпитвах чувство на гордост да чувам похвалите на колегите в САЩ за постиженията в българския офис.

    Първият офис на компанията в „Младост 1“

    Колко време бяхте в този офис?
    Около една година и половина. После се преместихме в „Младост 1А“, в сградата на „Телерик“, а по-късно, когато компанията се разрасна, в сградата на „Европарк“. На този етап във връзка с пандемията и хибридния модел на работа, ползваме офиси в This Way.

    Офисът на компанията в сградата на „Европарк“

    Какво представлява компанията днес?
    Днес Abalta Technologies е водещ разработчик на софтуер за автомобили. Ние специализираме в инфотейнмънт системи и цифрови карти за автомобили. Предлагаме софтуерни решения за свързване с интернет, достъп до облачни услуги и интеграция със смарт телефони на автомобилните системи. През 2016 Abalta Technologies беше купена от Zenrin, която е най-голямата японска компания за създаване и публикуване на цифрови карти в Япония. Техните карти се използват от всички автомобили, които се продават в Япония. Нашата фирма оперира като независима компания и в момента сме 90 души, като 25 от тях са в България.

    Има ли нещо, което би променил, ако можеше да върнеш времето назад?
    Може би от самото начало бих лобирал по-агресивно да се инвестира повече в разрастването на българския офис. Ние започнахме с минимална инвестиция, за да покажем, че работи без голям финансов риск. От друга страна, през 2006 г. още не бяха навлезли толкова много големи чуждестранни фирми в България и имаше по-голям избор на добри ИТ специалисти. Това беше подходящо време за по-сериозна инвестиция в България, което щеше да доведе до по-бърз ръст на компанията като цяло.

    Мениджмънтът в САЩ и днес ли е на мнение, че отварянето на офис в България е правилното решение?
    Да, определено. Българският офис е изключително ценно звено в корпоративната стратегия на Abalta Technologies и продължава да се развива и разширява.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Абалта Технолоджис ЕООД в JOBS.bg тук

    Вижте още:

    Как стартира Progress в България?
    Как стартира „Немечек“ в България?
    Как стартира Технологичен център Комерцбанк в България?
    Как стартира SEEBURGER в България?
    Как стартира Scalefocus в България?
    Как стартира Hypoport в България?
    Как стартира Бош Инженеринг Център в България?
    Как стартира Visteon в България?
    Как стартира Acronis в България?
    Как стартира VMware в България?
    Как стартира Sensata Technologies в България?
    Как стартира Центърът за споделени услуги на Atos в България?
    Как стартира Chaos в България?
    Как стартира МенторМейт в България?

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Финтех компанията ITF набра 2 млн. лв. от борсата
    Това е 5-то успешно IPO на beam пазара за тази година
    преди 1 час
    ЕК одобри 5.6 млрд. евро за българското земеделие до 2027
    Планът ще подкрепи създаването на близо 9500 работни места и 650 инфраструктурни инвестиции в селските райони
    преди 2 часа
    Авиационният сектор ще излезе на печалба през 2023 г.
    Според прогнозите на IATA това ще се случи за първи път от настъпването на пандемията през 2019 г.
    преди 7 часа
    Какво предстои за банките през 2023?
    Банките ще трябва да търсят нови източници на стойност в дългосрочен план, сочи анализ на Делойт
    преди 8 часа
    208 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 1 288 196
    преди 24 часа
    България подписа Меморандум за разбирателство за производството на евромонети
    Той е важна стъпка от присъединяването на страната ни към еврозоната