неделя, 27 ноември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1752 прочитания

    Lidl: Отваряме средно по 5 нови магазина на година, до дни откриваме първия си магазин в Ботевград

    Когато имаме готовност, ще обявим и онлайн магазин - Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Lidl България, пред Economy.bg
    24 ноември 2022, 11:39 a+ a- a

    През ноември 2022 Lidl България отбелязва 12 години на българския пазар. Днес търговската верига присъства в 50 града у нас със 113 магазина и 2 логистични бази. В компанията работят над 4000 души.
    Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от германската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави.

    Каква е равносметката за 12 години присъствие на пазара у нас, планира ли веригата откриване на нови магазини, включително и онлайн, с колко и какъв тип български производители си партнира, кои са най-изнасяните български продукти в Европа, колко голям е екипът и каква е средната заплата – тези и други въпроси коментирахме с Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Lidl България.

    Г-жо Драгийска, в навечерието на своята 12-a годишнина обявихте втората оценка на икономическото въздействие от дейността на Lidl в страната. Какво показва тя?
    Това е втората подобна оценка, която изготвиха за нас експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ). Първата такава представихме през 2020 г., когато отбелязахме своята 10-а годишнина. Нарекохме нашия принос към икономиката Ефектът Lidl. Днес Ефектът Lidl продължава да бъде също толкова впечатляващ и дори още повече. Анализът на ИПИ показва, че за 2021 г. приносът от дейността на Лидл България към българската икономика възлиза на 1,61 млрд. лв. Това е ръст от 44% в сравнение с 2019 г.

    Какво обаче означава това число и как се стига до него? Методологията, която ИПИ прилагат, анализира и взема предвид разходите на компанията, от една страна – те формират преките ефекти от дейността ни, а от друга, са непреките ефекти, които са предизвикани от взаимодействието на Lidl с останалите отрасли и бизнес сектори.
    Ще го илюстрирам с пример. За да предложим на нашите клиенти едно бурканче сладко, ние възлагаме тази поръчка на съответната българска компания и плащаме за нея – това са преките ефекти. Тя на свой ред купува плодове от различни производители, купува още суровини, амбалаж, произвежда опаковки, плаща заплати, инвестира в машини и оборудване и т.н. Така създаденото допълнително търсене по веригата на стойността формира непреките ефекти от нашата дейност. Представено в цифри, това означава, че всеки 100 лв., които сме похарчили в България през миналата година, са генерирали допълнително търсене на стойност 71 лв. Така общият ни принос в икономиката възлиза на 171 лв. Събирайки преките и непреките ефекти, се формира цялостният икономически принос от нашата дейност.
    Важно е да отбележим, че според методологията на ИПИ, в преките ефекти не се включват разходите за данъци, които внасяме в държавния и местните бюджети, а това са още 42,3 млн. лв. платени данъци за 2021 г.
    За периода 2020-2021 г. сме построили 10 нови магазина, задълбочили сме отношенията си с българските производители, купуваме от тях повече български стоки, ползваме повече услуги от български компании, наели сме над 600 нови служители, плащаме им по-високи заплати и т.н. В резултат на всичко това икономическият отпечатък от нашата дейност се е увеличил.

    Как си партнирате с българските производители? Расте ли износът, който реализирате заедно, и към кои български продукти има най-голям интерес на външни пазари?
    Партньорството ни с българските производители е дългосрочно и стабилно. Към момента работим с над 260 български компании. Само за 2021 г. към тях сме платили над 554 млн. лв. за различни хранителни и нехранителни стоки. Това на практика е инвестиция и в тяхното развитие, а от това печели българският потребител. Благодарение на Lidl те имат възможност да подобряват качеството на своите продукти. Много хубав пример са нашите партньори от Месокомбинат Ловеч, с които от години работим по подобряване на качеството при колбасите. За целта премахнахме механично обезкостеното месо от колбасите ни собствена марка – заменихме го с ръчно обезкостено, което прави вкуса по-автентичен и е предпоставка за по-малко консерванти, овкусители и други добавки. Намалихме солта при близо 30 продукта колбаси и прясно месо, а в серията ни Clean label махнахме изкуствените оцветители и ги заместихме с естествени такива от цвекло. И това е само една посока, с която им помагаме да се подобряват. В допълнение те увеличават продажбите и производствените си обеми, разширяват бизнеса и модернизират производството си, стават по-конкурентни, развиват се не само на българския, но и на външния пазар.
    През 2021 г. част от българските производители, с които работим, са реализирали износ на стойност 65 млн. лв. в европейската търговска мрежа на Lidl. Експортният оборот расте всяка година – с повече от 100% за последните 3 години. Този безспорен успех е доказателство за това, че през последните години успяхме да спечелим доверието на чуждите потребители с качествени и конкурентни български продукти.
    Традиционно сред най-изнасяните продукти на нашите партньори са различни видове хляб, тесто и замразени печива; млечни продукти, сред които по-традиционни като кисело мляко, сирена, но и по-специфични вкусове като лабне, каймак, сирене за грил и др. Заедно с нашите доставчици успяхме да наложим и по-нишовите продукти като оризови чипсове и оризови вафли на Nuhealth, които вече се продават в 21 държави, както и суровите барчета и бисквити на Smart Organic, които достигат до 13 държави.

    Колко служители имате в момента и каква е средната работна заплата?
    Ефектът от добрия работодател не е само в рамките на компанията, а е много по-мащабен – той рефлектира върху целия пазар на труда и по свой начин го развива и дообогатява. През годините Лидл България доказа, че е именно такъв пример и че приносът ни за развитието на трудовия пазар и налагането на добри работодателски практики и стандарти е изключително значим. В момента при нас работят 4021 души и грижата ни към тях се изразява в много и различни посоки – от сигурността, която им даваме, през доброто заплащане, до възможностите да се развиват и да растат заедно с нас, както и всичко, което правим, за да се чувстват ценени и мотивирани.
    През 2021 г. средната заплата в Lidl e с над 53% над средната за страната. От една страна, това показва ангажимента ни да осигуряваме на нашите служители финансова сигурност, за да се чувстват спокойни. От друга обаче тези високи възнаграждения допринасят за развитието на местните пазари на труда и са стимул и за останалите компании.
    Друг такъв пример е, че Лидл България бе първата верига, която обяви почивен ден на трите официални празника – Коледа, Великден и Нова година, за служителите в своите магазини. Така отново дадохме пример за добра работодателска практика и реална грижа за баланса работа – личен живот.
    Подкрепата ни за младите кадри също е показателна. В Lidl вярваме, че трябва да даваме шанс на младите да се учат и да се развиват още в началото на техния професионален път. Точно това правим с нашите младежки програми като практикантска, стажантска и trainee програма, както и с вече 7-годишната ни подкрепа за дуалното обучение.
    Накрая, но не на последно място – за мен ефектът от Lidl като работодател е не само приносът ни за развитието на трудовия пазар, но и факта, че през годините създадохме страхотен екип от хора, които вярват в модела Lidl и които с желание и отдаденост правят Lidl това, което е.

    Планирате ли откриване на нови магазини и къде?
    В Lidl целта ни винаги е била да бъдем близо до нашите клиенти, да им предлагаме високо качество на добра цена и да правим пазаруването лесно, удобно и приятно за тях.
    За целта ще продължим да разширяваме търговската си мрежа. В България има райони, които се развиват много бързо и стабилно, затова виждаме значителен потенциал и ще продължим нашата устойчива експанзия.
    Средно отваряме по 5 нови магазина всяка година, което – ако погледнем отново към оценката на ИПИ – са инвестиции от около 100 милиона годишно. Почти всяка година имаме поне по един нов град, в който откриваме наш магазин. Тази година това беше Хасково, а след по-малко от месец ще отворим и първия си магазин в Ботевград. Следващата година няма да направим изключение от това правило.
    Ще продължим да инвестираме в подобряване на клиентското изживяване. За първи път тази година предложихме на нашите клиенти каси на самообслужване – ще продължим и през следващата.
    Продължаваме да реновираме и модернизираме нашите магазини, така че пазаруването да е още по-приятно, лесно и удобно. Ще инвестираме в качествени продукти на добри цени, нови дигитални решения, нови възможности за лоялните клиенти и много други. С една основна цел – нашите клиенти да са спокойни и да могат да разчитат на нас, както винаги досега.

    Пандемията ускори процеса по пускане на онлайн магазини. Вие обмисляте ли подобна стъпка?
    Нарасналият интерес към онлайн пазаруването през последните 2 години е безспорен факт. Вярваме обаче, че навлизането в онлайн търговията – особено с хранителни продукти, изисква много голяма подготовка и прецизно планиране. В Lidl няма да подминем тази тенденция, но ще го направим, когато на 100% можем да гарантираме същото качество и свежест, каквото предлагаме във физическите ни магазини и което клиентите са свикнали да получават от нас.

    Каква е равносметката след 12 години на пазара у нас?
    Мисля, че бих обобщила равносметката с три думи – визионерство, новаторство и отговорност. За 12 години Lidl донесе много промени на българския пазар – и всички те с положителен знак. Показахме на клиентите ни, че при нас не трябва да избират между качество и цена, а получават и двете. Защото това е нашата мисия като верига – да предлагаме качествени продукти на добра цена и да правим качеството масово достъпно, каквото трябва да бъде. Днес към качествено и изгодно, добавяме и нова характеристика – произведено по устойчив начин, с мисъл за хората и околната среда. Защото това са новите предизвикателства, пред които всички ние сме изправени.
    В много области Lidl се доказа и като категоричен пионер и новатор – като започнем от продуктовите иновации и тематичните седмици – запазена марка за Lidl, и стигнем до собствените ни марки, които клиентите ни вече разпознават и предпочитат.
    С много труд, постоянство и отдаденост на целия екип, Lidl се наложи като модерен и иновативен бранд, който не спира да предизвиква себе си и да се развива. С тази нагласа вървим напред и се подготвяме за това, което предстои.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Лидл България ЕООД & КО. КД в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    Мария Габриел: В Европа има нужда от повече инвестиции в компании, ръководени от жени
    Едва 15% от стартъпите са основани от жени и те получават едва 2% от общите инвестиции в сферата, подчерта българският еврокомисал
    преди 2 дни
    НАП ще връщадо 1800 лева за 3 деца
    До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца чрез работодателя
    преди 2 дни
    София вече има планетариум
    „Андромеда“ ще работи без почивен ден и ще предлага разнообразна програма
    преди 2 дни
    УниКредит: Цените на имотите в София може да паднат с между 5 и 10% през 2023
    В София и Варна жилищата са най-недостъпни за хората, едва 10% от домакинствата, които са с най-високи доходи, могат да си ги позволят, сочи анализ на банката
    25 ноември 2022, 11:18
    ЕС договори мерки за общо закупуване на газ
    Руският газ ще бъде изключен от съвместното закупуване, договориха се министрите на енергетиката от страните от ЕС
    25 ноември 2022, 09:21
    Първа копка на "Ритейл парк Добрич"
    Очаква се той да отвори врати през есента на 2023