вторник, 08 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    53507 прочитания

    Да дадеш криле на мечтите си: Как тази българска компания създаде най-красивия автожир в света

    До година на пазара излиза и първият хеликоптер - Николай Николов, основател на Niki Rotor Aviation, за когото няма твърде голяма мечта, пред Economy.bg
    30 ноември 2022, 09:32 a+ a- a

     

    Повече от 100 години след сглобяването на първия български самолет у нас отново се произвеждат летателни апарати, които печелят международно признание. В Правец е базиран единственият в България производител на автожири. Това е хибридна машина, комбинираща в себе си полетните характеристики на хеликоптер и самолет.
    Всичко тръгва от една мечта. Още като дете Николай Николов мечтае да създаде нещо, с което да може да лети. Години по-късно тази мечта го отвежда до първо място на изложение в Америка за най-красив двуместен автожир.

    За пътя на една мечта до световните върхове, за потенциала и предизвикателствата на пазара, разговаряхме с Николай Николов, основател и главен изпълнителен директор на Niki Rotor Aviation.

    Николай, над 100 години след сглобяването на първия български самолет у нас отново се произвеждат летателни апарати. Как се случи това? Откъде тръгна идеята за създаване на автожири?
    Моят нестихващ интерес към авиацията датира още от детството. Тогава разглеждах книжки и си мечтаех да направя някой ден нещо мое, с което да си летя. Така, когато вече имах време и възможност, инвестирах в своето обучение. Макар „Ники Ротор Авиейшън“ да води своето официално начало от 2010, нашият интерес към авиацията датира от много преди това. Още през 2000 създадохме прототип на хеликоптер, а през 2004 и прототип на автожир – NIKI 2004. През 2008 направихме първия успешен полет, а няколко години по-късно на пазара се появи и нашият флагшип Lightning, който е единствен по рода си в света. Днес предлагаме два модела – Lightning и Kallithea, като те имат много сходни черти, но и съществени разлики.

    Чувствате ли се горди, че възобновявате подобно производство у нас?
    Когато човек си постави цел и я следва и когато зад него стои екип от професионалисти, няма твърде голяма мечта. В нашата компания вярваме в това и се гордеем с успехите, които сме постигнали в една наглед трудна сфера, каквато е авиацията.
    В отговор на въпроса, бих казал, че се гордеем, че успяваме да произвеждаме автожири в България, която има огромни традиции в авиацията и успяваме да покажем на пазара един различен и иновативен продукт, създаден и сътворен от българския инженерен труд и моя опит, натрупан през годините.

    сн: Niki Rotor Aviation

    Какво представлява автожирът?
    Автожирът е летателен апарат, който комбинира в себе си полетните характеристики на хеликоптер и самолет. Излита и каца на писта, а поради технологията на полет е смятан за най-безопасния летателен апарат в световен мащаб и с него са регистрирани най-малко произшествия. Характеризира се с възможността да лети ниско и с малка скорост, което го прави много функционален, маневрен и лесен за управление. При автожира няма сривна скорост, което гарантира много динамичен полет. Конструкцията и техническите възможности на автожирите дават възможност за реакция дори при изключително критични ситуации във въздуха.

    сн: Niki Rotor Aviation

    Как стана така, че спечелихте първо място за най-красив автожир в света?
    И двата автожира, които ние произвеждаме – Lightning и Kallithea, са носители на множество награди от международни авиационни събития и получават международното признание на авиационната общност. Всичко това, разбира се, не е стечение на обстоятелствата, а резултат от дългогодишна, целенасочена работа от екип професионалисти, които не признават нищо различно от съвършеното. Ние не правим компромиси с качеството.

    Какъв е потенциалът на компанията? По колко автожира годишно произвеждате?
    Дори и когато имаш един продукт, който познаваш в детайли, можеш относително бързо да увеличиш капацитета си. Към днешна дата имаме капацитет за 10 – 15 машини на година. В екипа имаме много кадри, които познават конструкцията, и не спираме да обучаваме и да инвестираме в тях.

    Каква е инвестицията в производството?
    Производството е много бутиково и изцяло ръчно. Тук се инсвестира време в обучението на хората, а не в специални машини. Това не е поточна линия, всеки детайл минава през ръчичката на някого. Всичко си произвеждаме сами и това ни позволява да следим в детайли качеството и процесите.

    Колко души са заети в производството? Планирате ли разширяване на екипа?
    Към момента имаме 20 души, които са разделени в различи направления – карбон, асемблиране, технически отдел и маркетинг. Благодарен съм на дъщеря ми, която е мой партньор и на нея дължа развитието, което компанията претърпя през последните години. Тя има нестихващ дух и модерно виждане за позицията на компанията в световен мащаб. Всички ни познават като един екип и няма нищо по-хубаво за мен да видя пламъка за развитие в очите на моите деца.

    сн: Niki Rotor Aviation

    Има ли интерес и конкретни заявки за покупка на Вашите автожири?
    Автожирите на „Ники Ротор Авиейшън“ летят от доста години в различни точки на света. Превърнаха се в еталон за качество, спиращ дъха дизайн и множество летателни преимущества – махаеми врати, сгъваема мачта, иновативна роторна система и много други. Поради покупателната способност логично нашият основен пазар е чужбина. Наши автожири летят в страни като Сърбия, Чехия, Германия, Франция, Унгария, САЩ, Нова Зеландия, Австралия, Южна Африка. Стремим се ежедневно да разширяваме нашата партньорска мрежа и да кацаме във все повече страни.

    Какъв тип хора си купуват автожири? Какви са клиентите Ви?
    Не бих казал, че клиентите ни имат строго определен профил. През годините сме получавали поръчки както от хора с богат авиационен опит, така и от такива, които имат просто любителски интерес към авиацията и искат да сбъднат детските си мечти да полетят. Но предимно са хора на средна възраст, които вече имат времето за това хоби или искат да го развият като успешен бизнес.

    Каква е цената?
    Цената зависи от множество фактори. Предлагат се различни нива на оборудване, възможност за интериорен и екстериорен дизайн, възможности за интеграция на различни GPS системи и прочие. Всичко това влияе на крайната цена. Обичам да казвам, че един автожир струва не повече от една средно скъпа кола, но с него няма задръствания.

    С какво гориво се движи и колко харчи автожирът?
    Нашите автожири се движат с обикновен автомобилен бензин с октаново число не по-ниско от 95. Разполагат с два резервоара от по 33 литра, а разходът им е от порядъка на 20 литра за час. За определени държави сме разработили допълнителен резервоар за допълнителни 20 л, което ще ти даде още 1 час летене.

    За какъв тип полети са предназначени тези апарати?
    Поради своите високи полетни характеристики и изключителна маневреност автожирите са широко разпространени във военната сфера, като например за:

    - въздушно разузнаване на зони, райони и пътища;
    - участие в антитерористични операции;
    - цифрово картографиране на големи и труднодостъпни зони;
    - участие в охрана на граници и бази;
    - участие в операции по търсене и спасяване на хора;
    - изпълнение на специални задачи;
    - участие в оперативни действия за превенция и отстраняване на последствията от бедствия, аварии и катастрофи;
    - ранно откриване и наблюдение на пожари;
    - контрол на пътния трафик от въздуха;
    - осигуряване на операции по търсене и спасяване на екипажи на летателни апарати и кораби, търпящи бедствие;
    - екомониторинг над суша и море;
    - кадастрално заснемане на райони и територии.

    Разбира се, автожирът може да бъде използван и за чисто развлекателни цели като туристически полети.

    сн: Niki Rotor Aviation

    Каква височина могат да достигнат автожирите?
    Максималната височина, на която могат да летят, е от порядъка на 3500 м.

    Докъде можем да стигнем с такъв апарат?
    С пълен резервоар нашите автожири могат да летят близо 4 часа без прекъсване, което дава изключително големи възможности. Могат да покриват големи разстояния и за разлика от други летателни апарати, поддръжката им е в пъти по-достъпна.

    Какви са предизвикателствата на този пазар?
    Предизвикателства несъмнено има. Макар че са предшественик на хеликоптерите, автожирите не се радват на толкова голям интерес и често хората не правят разлика между двете машини, а такава има и то немалка. За нас една от основните цели е да повишим информираността на широката общественост и по този начин да им дадем възможност да разберат колко големи преимущества имат тези машини и как биха могли да намерят приложение в редица сфери.

    Какви дългосрочни цели си поставяте? Докъде се простират мечтите Ви?
    Имаме още няколко проекта, които стоят на дневен ред. Един от тях е нов модел автожир Lightning с две места едно до друго, за да може да задоволим нуждите на някои наши клиенти.
    Също така моята нестихваща мечта е да си направя хеликоптер – чертежите и кабината вече са готови. До година ще бъде вече на пазара. Не спирам да мечтая, както виждате – всичко се сбъдва.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Обсъждат директна самолетна линия София – Токио
    Японски компании с интерес за инвестиции във филмопроизводството, IT индустрията, хранително-вкусовата промишленост и туризма у нас
    преди 2 часа
    Общата инфлация в ОИСР спада до 4,7% през август
    Основен принос има намаляващата инфлация в енергетиката
    преди 6 часа
    tbi bank откри технологичен хъб в Турция
    Така банката цели да разшири достъпа си до международни таланти
    преди 6 часа
    НСНИ организира 10-о юбилейно издание на Националната конференция “Inspire to Higher”
    Тя ще се проведе на 1 ноември в Пловдив под надслов „Бъдещето на имотите – очаквайте неочакваното“
    преди 8 часа
    ЕК: България не може повече да отлага промените по Плана за възстановяване
    Бюджетният дефицит ще бъде 3%, увери Людмила Петкова еврокомисаря по икономика