Стратегията ни е да предлагаме на клиентите гъвкави опции, затова ще се разрастваме в София и в радиус от 300 км
Какви са плановете на „СТАНГА” за България и свързано ли е решението за нов развоен център в Ниш с липсата на достатъчно ИТ специалисти у нас, разказва Сирил Симон, главен изпълнителен директор на компанията
Сирил Симон, главен изпълнителен директор на „СТАНГА“
Повече от 10 години софтуерната компания „СТАНГА” предлага на международния пазар услуги в областта на информационните технологии, дигиталната продукция и телекомуникациите. Основният фокус на дейността й е изработването на уеб, десктоп и мобилни приложения, а сред клиентите й са софтуерни и интерактивни агенции от цял свят. От 2007 „СТАНГА” предоставя услугите си под марката StangaOne1. Освен в България компанията е представена и във Великобритания, Франция, Израел, Румъния, Сърбия, САЩ и Канада. През последната година екипът на компанията в България се удвои до 250 служители и беше създаден развоен център в град Пловдив. През октомври бе открит и развоен център в Ниш, Сърбия. Срещнахме се със Сирил Симон, главен изпълнителен директор на „СТАНГА“, за да ни разкаже повече за плановете на компанията и дали решението да открият развоен център в Сърбия е свързано с липсата на достатъчно ИТ специалисти в България.
Какви са плановете на компанията за България?
Г-н Симон, през последната година „СТАНГА” се развива много бързо. Колко служители имате в България? В България имаме малко над 250 служители в две локации. Централният ни офис е в София, а преди повече от година отворихме развоен център и в Пловдив.
Защо решихте да отворите втори развоен център в България? Решихме се на тази стъпка, за да получим достъп до нови, допълнителни ресурси. Ние се разрастваме бързо. Непрекъснато получаваме запитвания от големи клиенти, които изискват незабавен отговор дали можем да се ангажираме с дадено задание или не. Не смятам, че да изискваме от служителите си да се местят в София, е най-доброто решение. Има много квалифицирани хора, които предпочитат да останат в родния си град и да се развиват там. От друга страна, за нас не е проблем да изградим допълнителен офис, където да имаме екип от добри специалисти. Това ни осигурява и още едно предимство пред нашите конкуренти в София. Затова решихме да дадем възможност на професионалистите в Пловдив, като им предложим същата офис среда и условия като в София. Това се оказа добра идея.
По-лесно ли е да намерите хора в Пловдив в сравнение със София? В началото винаги е по-лесно. Ние сме добре познати на пазара и това ни помага да привлечем квалифицирани и опитни специалисти. Същата стратегия приложихме и в Сърбия, където преди месец открихме развоен център.
Каква е стратегията ви? Ще запазим централния си офис в София и ще създадем развойни центрове с различна големина в радиус от 300 километра. Идеята е хората да могат да обменят ноу-хау. Не ни трябват изолирани офиси в София, Букурещ и Будапеща например, защото така е трудно хората да се срещат и да комуникират помежду си. Това, което вече направихме, беше да открием центрове достатъчно близо до София, за да могат новите ни колеги от друг град да дойдат за 1-2 месеца да работят тук при постъпването си. Имаме въвеждаща програма, която е много важна за нас. Клиентите ни са многобройни и специфични и е важно новите служители да могат да предложат изискваното от нас качество на обслужване. Също така можем лесно да посещаваме всеки от центровете, което също е важно. С Пловдив работим по този начин и сме много доволни.
Каква е стратегията на компанията и защо „СТАНГА” реши да открие нов развоен център в Ниш?
Това ли е причината да изберете точно Ниш? Точно така. Ниш има необходимите ресурси – има университети, не е далече от София и работата там потръгна добре. Вече имаме първите 10 човека. Те се обучаваха в София за около месец и вече работят с някои от ключовите клиенти на „СТАНГА”.
Колко хора планирате да наемете в Ниш? В началото искаме много бързо да достигнем 30-40 души. Това е минималният брой служители, за да бъде обосновано откриването на офис в Ниш. Планираме в развойния център там да имаме около 50 души през следващата година. Това е целта, която сме си поставили. Но ако можем да достигнем 100 или 150 души и имаме достатъчно работа, защо не?
Има ли връзка между решението да откриете офис в Сърбия и трудността с намирането на добри и достатъчно ИТ специалисти тук в България? България не е Индия и никога няма да бъде. Това е едно от нашите конкурентни предимства. Много често ни питат кои са преимуществата на България пред Индия. В Индия, ако ви трябват 200 човека, е напълно постижимо да ги назначите за два месеца. Но само след половин година ще трябва да търсите нови хора заради голямото текучество там. В София имаме квалифицирани кадри. Това са хора, които са ангажирани, интересуват се от работата си, от компанията. Някои работят за фирмата от 5-6 години, други над 10 години. Повечето от колегите, с които основахме компанията преди 12 години, все още са тук. Това е много важно за ръководството. Също така то е най-характерното нещо за екипа тук, затова и занапред ще продължаваме да развиваме дейност в България. Не искаме обаче да правим масов подбор – просто да привличаме хора с по-високо заплащане или да крадем кадри от други компании. Уважаваме пазара. Точно затова предпочитаме, когато се налага да се разраснем бързо, в София да растем с темпото, което позволява България, и паралелно с това да компенсираме с откриването на нови офиси.
Можете ли да сравните София, Пловдив и Ниш - къде е по-лесно да намерите хора? Още сме много нова компания в Сърбия. Освен това Ниш не е толкова голям град, колкото София. Поради тази причина е трудно да се прави сравнение. Ориентирахме се към Ниш не защото тук не можем да намерим хора. Продължаваме да наемаме служители и да растем и в София. Работата е там, че искаме да имаме избор. Понякога е трудно в София да намерим .NET разработчик например, защото много други компании търсят такива специалисти по същото време, а това не бива да е повод да караме клиентите си да чакат. Трябва да им предложим друг вариант. И това е нашата стратегия - да имаме различни опции.
Кои са предимствата на България?
Вие сравнихте България с Индия, но имате поглед и върху други страни. Кои са предимствата и недостатъците на България? Трудно е да сравня България с другите ни офиси, защото те са ориентирани към клиентите, а не са свързани с развойна дейност. Това, което ни прави успешни тук, е, че хората, с които стартирахме през 2000-та година, все още са в компанията и ние се стремим да споделяме с тях успеха си, за да се чувстват на мястото си тук. Ние сме много млада компания, с много млади хора. Атмосферата е страхотна. Хората се интересуват от фирмата, проектите, по които работят, и това е чудесно. Като основател и изпълнителен директор на дружеството мога да кажа, че обичам да идвам тук, да усещам енергията. В България сме водили клиенти от цял свят, хора на много високи позиции, които вземат решения в големи корпорации. Всички те се чувстват чудесно, когато дойдат в София. За Ниш не мога да кажа все още, защото имаме офис там от съвсем скоро, но по същия начин е и в Пловдив. От друга страна, от самото ни стъпване в България прилагаме много добри HR практики, което е важно за нас. Преди 10 години, когато стартирахме дейността си тук, за хората беше странно, че имаха право на регламентиран отпуск, че плащаме заплати на точна дата. Сега това изглежда нормално, но преди 10 години не беше така. Другото важно нещо е, че хората тук са приятели и извън компанията.
Какви са плановете ви за следващата година и по-специално за България? И през следващата година ще продължим да се разрастваме – в София и извън нея. Всъщност центърът в Ниш ще заработи реално през 2013. Ще разширим присъствието си и в Северна Америка, където ще увеличим броя на нашите търговци.
Казвате, че ще продължите разрастването си извън София. Това означава ли, че Варна или Русе също са вариант за вас? Да, ние сме обсъждали Русе като вариант, като интересна локация заради границата с Румъния. Варна също би могла да бъде опция, но засега не планираме подобен ход. Лично мен не ме интересуват границите. Всеки ден работим с много и различни клиенти от 5-6 държави. За мен светът е много малък.
Колко хора смятате да наемете тук в България? В България през следващите месеци ще имаме нужда от около 30-50 човека. Активно търсим хора за 20 позиции.
Кои са вашите клиенти? Работим за много израелски фирми, за големи рекламни агенции като BBDO, Publicis и големи брандове като Gillette, BMW, Mercedes. Проектите наистина са вълнуващи за екипа ни, защото той вижда своята работа навсякъде – по телевизията, във Фейсбук. Работата е не просто интересна. Хората са горди и щастливи от това, което правят.
Отворени ли сте към млади хора без опит? Да, ние си сътрудничим с университетите, защото нашата дейност е специфична и колкото по-рано младите хора се подготвят за нея, толкова по-добре ще е и за нас, и за тях. А знаем, че връзката между образованието и реалния бизнес понякога липсва. Имаме въвеждащи програми за млади специалисти, за които считам, че са много полезни и са най-добрият начин един млад човек едновременно да учи и работи. Също така подкрепяме студентски състезания и инициативи. Това, разбира се, е допълнителна инвестиция за нас, но, както казах, ние не търсим само готови специалисти. Искаме да споделяме опита и знанията си, защото това е важно за нас.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg