петък, 12 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3503 прочитания

    Bosch: Ще достигнем до 1000 души в България до 1-2 години

    „Bosch ще продължи да инвестира в България, тук работим по стратегически важни проекти за компанията“ – Константин Конов, главен изпълнителен директор на Роберт Бош за България, пред Economy.bg
    05 юни 2023, 11:06 a+ a- a

    Преди дни Bosch отбеляза 30-годишния си юбилей в България. Броят на служителите у нас е около 850 души, като всяка година се създават по 100 нови работни места.

    Каква е равносметката за 30 години присъствие на пазара у нас, ще продължи ли компанията да инвестира и да разраства екипа си в България, в кои звена се очаква да бъдат открити най-много нови работни места, как Bosch гледа на новите AI системи и могат ли те да унищожат някои професии – тези и други въпроси коментирахме с Константин Конов, главен изпълнителен директор на Роберт Бош и представител на Група Бош в България.

    Г-н Конов, Bosch празнува 30 години в България. Каква е равносметката за този период?
    Равносметката е, че марката Bosch стана символ на надеждност и високо качество в България. Изключително сме доволни как се развива компанията в последните години. В момента върви трансформация на Bosch към високотехнологична компания. Този процес в България продължава вече 8-а година изключително успешно.

    Как компания с дълга история като Bosch успява все още да е релевантна?
    Bosch произвежда високи технологии и високотехнологични продукти за хората. В тази връзка компанията се развива заедно с технологиите. Доказателство за това е и нашата работа. В момента основната дейност на Bosch тук – над 90%, е инженерният център, където се създават автомобилите на бъдещето и се използват високи технологии с изкуствен интелект. Това е пътят, по който се развиваме.

    Колко важен пазар e България за Bosch?
    България е доста важна. Тук правим стратегически важни проекти за Bosch. И за много от тях самите клиенти настояват да се правят в България, защото имаме уникални експерти специално в софтуерното инженерство. Така че като пазар може би не сме толкова големи, но като значение и като стратегически проекти сме изключително важни.

    Ще продължи ли тогава Bosch да инвестира в България?
    Bosch ще продължи да инвестира, особено в развитието на високите технологии. Така че ще има нови инвестиции. За момента не можем да кажем нищо конкретно. Знаете и каква е икономическата ситуация.

    В кое от местните подразделения отчитате най-силен ръст?
    Най-голям е ръстът на Инженерния център, но всяка една от дивизиите в Bosch се развива доста позитивно. И може да видите от финансовите резултати – имаме растеж от близо 50% миналата година. Така че за всяка една дивизия ръстът е много голям.

    Продължавате да реорганизирате бизнеса си, като Bosch I.O стана Bosch Digital, а сега се създава и Bosch Mobility. Предстоят ли още промени, вкл. и в България?
    Може би ще има още промени. Да, компанията се развива динамично и се трансформира във високотехнологична. Промените отразяват това развитие. Не очакваме други кардинални промени в близко бъдеще, но кой знае какво ще се случи.

    Колко са заетите в Bosch България в момента? И планирате ли разрастване?
    В момента в Инженерния център работят над 600 висококвалифицирани софтуерни инженери, а общо в Bosch в България сме около 850 души. Колегите от Bosch Digital също се развиват и отчитат растеж. Така че ще достигнем до 1000 души в близките 1 – 2 години.

    Къде ще се открият най-много работни места?
    Най-големият растеж ще е в Инженерния център и в Bosch Digital.

    Как успявате да привлечете нужните кадри на силно конкурентния пазар у нас?
    Създаваме уникални възможности специално за софтуерните инженери в Bosch, защото проектите, по които работим, нямат аналог в България. Те дават възможност за развитие на всеки специалист в тази сфера. Отделно в компанията сме създали изключително добра атмосфера и култура, основаващи се на ценности, близки до семейните. Стремим се хората да се чувстват като у дома си и да идват с удоволствие на работа. Това е една от основните ни цели. Разбира се, България е ограничен пазар и трудно се намират хора. Затова и много разчитаме да си създаваме кадри. С нашата академия, с инвестициите, които правим във висшето образование, договорът ни с Техническия университет за специалността „Интелигентни системи и изкуствен интелект“ – чрез всичко това определено разчитаме да създаваме софтуерни инженери.

    Какъв дял от служителите Ви са кадри, които сами сте си подготвили?
    Горе-долу една трета са младите хора, които са стартирали при нас или в резултат на академията, или в резултат на стажантските програми, или сме взели от университетите.

    Много топ компании обявиха, че заместват работни места с изкуствен интелект. Кои индустрии и професии ще бъдат засегнати в най-голяма степен от новите AI системи? И каква е стратегията на Bosch?
    Смятам, че изкуственият интелект е нещо доста позитивно. Използваме, за да създаваме продукти и технологии, които са изключително важни. Например в автономните автомобили, където колата в рамките на някакви милисекунди на базата на огромно количество информация трябва да вземе поведенческо решение, това няма как да стане без да се използва изкуствен интелект.
    По отношение на това как изкуственият интелект ще измести хората, не смятам, че има такава опасност. Ще се промени характерът на някои професии. Но изкуственият интелект не може да замени креативността на един софтуерен инженер. Той ни дава инструмент и начин да си вършим работата по-добре и да създаваме нови неща. Но не смятам, че някой в Bosch е застрашен. Относно другите професии мисля, че те ще се променят като характер, но не считам, че ще изчезнат.

    Защо България все още не успява да привлече голям автомобилопроизводител?
    За да се привлече голям автомобилен производител в България, са нужни две основни неща. Трябва достатъчно голям трудов пазар, за да може цената на труда да удовлетворява такова производство. Говорим за многохилядна нужда от работници, което в България е проблематично. И не мисля, че при конкуренцията в момента и при недостига на хора може да се очаква, че цената на труда ще бъде достатъчно ниска, за да е атрактивна за голям производител. Другият фактор е, че обикновено такива производители очакват доста сериозно финансиране и участие на държавата под формата на субсидии. В Европейския съюз това е трудно. Има ограничения. Аз съм на мнение, че в България е по-добре да се развиват високотехнологичен бизнес и развойни центрове, които създават по-висока добавена стойност от чистото производство. Същевременно са и доста по-дългосрочна инвестиция, защото в момента един завод лесно може да бъде преместен в рамките на няколко месеца, ако някъде другаде се появят по-добри условия, докато за една високотехнологична дейност не е така.

    Какви са предимствата и недостатъците на България като локация за развойни центрове?
    Предимствата на България са, че има традиции в създаването на софтуер и на високотехнологично производство. И това може да се проследи десетилетия назад, което определено в момента е предимство, но трябва да се съхранява. Образованието трябва да бъде променено, за да продължи това предимство и в бъдеще. Недостатък донякъде е фактът, че сме ограничен пазар. Но държавата трябва да подпомага и да инвестира в тази индустрия, защото за мен това е бъдещето.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Роберт Бош в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    ЕП гласува следващата седмица дали Фон дер Лайен остава начело на ЕК
    Ако бъде избрана, тя ще се върне на поста председател на Европейската комисия за следващите 5 години
    преди 3 часа
    Радев ще връчи втория мандат следващата седмица
    Президентът очаква от ПП-ДБ да кажат дали ще останат опозиция или ще опитат да съставят правителство
    преди 3 часа
    България и Чехия ще си сътрудничат при експлоатацията на ядрени мощности
    През 2035 трябва да заработи 7-ми блок на АЕЦ "Козлодуй", а 8-ми през 2037
    преди 22 часа
    преди 24 часа
    Shelly Group придобива активите на холандската компания LOQED
    Покупката е поредна стъпка, с която българската IoT компания навлиза в сегмента за защита на сгради и домове