четвъртък, 28 септември 2023   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1607 прочитания

    Ето как корпорации и стартъпи могат да си партнират успешно

    Корпоративните акселератори като Bosch Startup Harbour са шанс корпорациите да иновират, а стартъпите да ускорят развитието си–Атанас Атанасов, ръководител на акселераторската програма на Bosch у нас, и Жанет Тодорова, Head of Expansion, Founder Institute
    31 август 2023, 10:52 a+ a- a

    Bosch Startup Harbour, стартъп акселераторскатa програмa на Бош, започва втори сезон в България през тази година. Тя се реализира чрез Bosch Digital – звеното на Бош за проекти от най-ново поколение в областта на Интернет на нещата (IoT), изкуствения интелект (AIoT) и дигитализацията. Основният фокус на Bosch Startup Harbour са начинаещите технологични стартъпи. Програмата свързва прохождащите компании със специалисти от различни звена в Бош, като по този начин цели да им помогне по-бързо да разработят и валидират своите предложения. Акселераторът включва различен вид менторство, коучинг, достъп до бизнес ноу-хау, както и възможност за работа по реални проекти на Група Бош. Оценявайки потенциала на стартъп екосистемата в региона и виждайки успеха на програмата в България, през тази година Bosch Startup Harbour ще отвори врати и за прохождащи компании в Сърбия и Полша. Периодът за кандидатстване в Bosch Startup Harbour е до 30 септември 2023 година.

    Кой може да участва в акселераторскатa програмa на Бош и каква подкрепа може да очакват българските стартъпи, каква е равносметката от миналогодишното издание, как се променя програмата тази година, защо се разширява обхватът ѝ към Сърбия и Полша, как се развива стартъп екосистемата в България в сравнение със съседните ни страни, кои са силните и слабите ни страни, какви са приликите и разликите със Сърбия и Полша, как корпоративните акселераторски програми могат да помогнат на стартъпи и големи компании да си взаимодействат по-успешно – тези и други въпроси коментирахме с Атанас Атанасов, ръководител на Bosch Startup Harbour за България, и Жанет Тодорова, Head of Expansion на Founder Institute.

    Атанас Атанасов започва работа в Bosch Digital преди 7 години като младши софтуерен инженер. В момента ръководи екип от разработчици, които развиват IoT платформата на компанията. Той е отговорен и за старта на акселераторската програма Bosch Startup Harbour в България.

    Жанет отговаря за разрастването на стартъп акселератора Founder Institute в нови държави. Тя е и един от директорите на акселераторската програма за Източна Европа.
    Founder Institute e глобален акселератор, активен в над 95 държави. За последните 14 години през програмата са минали над 20 000 предприемачи, от които около 7000 са стартирали технологичен бизнес и са набрали финансиране на обща стойност от 1,75 млрд. долара. В България акселераторът съществува от 2015, който през 2020 се превръща в регионалната програма за Източна Европа. За тези 8 години през програмата са минали стотина фаундъри и са основани около 80 компании.

    Атанас, стартирате второ издание на стартъп акселераторската програма Bosch Startup Harbour. Каква е равносметката от първото издание?
    Миналата година, когато обявихме първото издание на програмата, си поставихме цели много предпазливо, с идеята, че не сме познати все още в тази светлина и че ще ни трябва време, за да наберем инерция и опит. В крайна сметка два от трите стартъпа в програмата бяха български (Efemarai и QuarkXR), което за нас беше огромен успех. Уверихме се, че има с какво да бъдем полезни и за в бъдеще, предоставяйки платформа за бизнес валидация на младите компании у нас, a също така разбрахме, че имаме и много какво да научим от тях. Смятаме, че бизнес средата у нас има нужда и потенциал за още по-изразено присъствие и активност от вече установените технологични компании.

    Какъв беше интересът към нея?
    За наша приятна изненада – сериозно по-висок отколкото очаквахме. Получихме над 20 релевантни кандидатури за самата програма и изградихме много нови връзки с компании, с които бихме могли да работим заедно в бъдеще. Съществена помощ, за да се ориентираме правилно и бързо и за да добием видимост, получихме от много хора и организации в екосистемата, особено от Founder Institute. Макар че българската стартъп среда е вече доста зряла, виждаме, че все още има нужда да се говори за партньорствата с корпорациите и какво могат да допринесат те за двете страни. По тази тема ще говорим и на 13 септември на отворено събитие в офиса на Bosch Digital.

    Какъв тип стартъпи кандидатстваха миналата година?
    Имахме кандидати от различни направления – изкуствен интелект и машинно самообучение, добавена реалност, интернет на нещата, мобилност, зелени технологии. А като фаза на развитие – от идея и MVP до вече получили финансиране и излизащи на пазара.

    Какво се случи със стартъпите, които подбрахте? Докога ще продължите работа с тях?
    Формално работата със стартъпите приключи с края на цикъла на програмата през март тази година. На практика продължаваме да си партнираме не толкова интензивно и неформално, например с обмен на експертиза и свързаност. Работата и комуникацията с екипите на двата стартъпа беше откровено удоволствие за всички ни и се надявам тепърва да се отварят нови бизнес възможности в съответните области, в които потенциално ще можем да работим по-близо отново.

    Надграждате ли по някакъв начин програмата на база на миналогодишен опит?
    Да, промени има в 2 основни направления. Първо – разрастваме се в региона. Тази година се включват Сърбия и Полша като регионални домакини. Второ – вече имаме подкрепа от по-мащабна мрежа от експерти, инвеститори и ментори, с която да разполагаме в помощ на стартъпите.

    Колко стартиращи компании могат да се включат тази година?
    Тази година имаме пет фокус теми и отново търсим една или максимум две компании за всяка една от тях. Така че между 5 и 10 общо.

    Стартъпи от какви области търсите в момента?
    Както миналата година, така и тази ключови за Група Бош са сферите, свързани с Изкуствен интелект и Metaverse. До 2025 плановете на компанията са да инвестира над 10 милиарда евро в дигитализация на бизнеса си, а това няма как да стане без внедряване и използване на нови технологии. Затова и имаме няколко основни дивизии в Бош, които биха работили съвместно със стартъпите, за да постигнем целите си. Съвместните области варират в широки граници – от управление на големи езикови модели за изпълнение на ежедневни задачи като писане на код или пък провеждане на обучения до дигитализиране на процеси в производството и подпомагане на технологии за автономно шофиране.

    Защо разширявате обхвата на програмата? И защо конкретно към Сърбия и Полша?
    Стъпваме на тези пазари, защото в Сърбия и Полша Bosch и в частност Bosch Digital имат сериозно присъствие от години. Освен това са много интересни като пазари и имат силно развиващи се спрямо мащабите на двете страни технологични сектори.
    Имахме идея да скалираме програмата, прилагайки същия модел и с колегите ни там и получихме много силна подкрепа от тях. За нас Startup Harbour е един от начините, чрез които се опитваме да допринасяме за локалната екосистема и да бъдем разпознавани като добър партньор. Вярваме, че това може да работи добре за всички – включително Сърбия и Полша.
    А в по-голям мащаб – развивайки системата глобално, създаваме още предпоставки за международен обмен, съответно се надяваме да произвеждаме допълнително стойност и възможности както за Bosch, така и за прохождащите компании.

    Какъв е интересът на Bosch да подкрепя такива програми?
    Най-въздействащите ползи за една корпорация според мен са няколко. Програмата предразполага инжектиране на свежи иновации, разчитайки на гъвкавата работа, нишовата експертиза и бързото вземане на решения при стартъпите.
    Големите организации често имат затруднения с имплементирането на промeни и внедряването на алтернативни решения и корпоративните акселератори определено са едно потенциално решение на проблема.
    Трябва да посочим също икономическа ефективност и ограничен риск – не се създават решения от нулата, а се експериментира в ограничена среда и с ограничена инвестиция на капацитет и средства с продукти/услуги, които вече имат изградена технологична основа, таргетират ясно определен проблем и са главен фокус на своите създатели.
    Личен фаворит ми е въздействието върху културата – проповядване на откритост и колаборативност, поемане на пресметнати рискове, вливане на предприемачески дух.

    Жанет, Как оценявате стартъп средата в България? Кои са силните и слабите ни страни?
    Следя стартъп средата в България от 2012 и за този кратък период успешно се изгради активна предприемаческа общност, появиха се ангели инвеститори и се сформираха VC фондове, които изградиха портфолио и опит.
    Едно от предимствата ни в България е, че се натрупа критична маса от кадри и опит как се оперират технологични бизнеси на глобално ниво, как се работи с клиенти от други държави и по-големи пазари и как да сме адекватни и конкурентоспособни. Недостатък е, че все още стартъп идеите, които изникват в екосистемата, са за бизнеси, които предлагат решение на проблем, който съществува в много малък мащаб и няма потенциал да се превърне в глобална компания, която да е значима за качеството на живота на човека икономически, социално или еволюционно, каквито компании например са Google, Amazon или SpaceX в световен мащаб. В България например такива компании са Telerik (сега Progress), SiteGround, Chaos, Endurosat, но те са по-скоро изключение.

    Как се развива стартъп екосистемата в България в сравнение със съседните ни страни?
    По моите наблюдения от акселераторската програмата, която водим за Founder Institute Източна Европа, най-развити стартъп екосистеми в региона ни са България и Румъния – получаваме най-много кандидатури за програмата от тези две страни. Въпреки че румънците са три пъти повече по население от българите, за момента ние вървим наравно с тях като потенциал на предприемачите и бизнес начинанията им. Ако пък се съпоставим само сред Балканските държави – българската столица, София, се е превърнала в своеобразен притегателен център и е най-развита откъм присъствие на технологични и стартъп бизнеси, фондове за рискови инвестиции, мрежа от ангели инвеститори и всякакви подкрепящи организации – показател, по който можем да съдим за нивото на развитие.
    Това съревнование между страните в региона обаче е доста динамично и буквално за една година динамиката може да се преобърне. Например преди 3 – 4 години имаше прилив на капитал в България покрай Фонда на фондовете и новите фондове като Vitosha Venture Partners и Innovation Capital, което съживи стартъп екосистемата. Междувременно, знаем от примера на Унгария, че при тях е имало същото явление преди 6 – 7 години с прилив на финансиране от европейски програми, което създава ентусиазъм, който след време стихва и в момента екосистемата им е в известно затишие.

    Имате ли поглед върху Сърбия и Полша? Какви са приликите и разликите в сравнение с България?
    Сърбия работи в посока да се позиционира като водеща екосистема в групата на държавите от Западните Балкани (които не са членки на ЕС) и съответно кипи стартъп активност в Белград и Нови Сад предимно. Сърбите имат подобни предимства като българите – силни технически кадри и традиции в софтуерната индустрия, което е предпоставка да се зараждат стартъп идеи и начинания сред хора, които вече работят в индустрията. От нашите наблюдения и работата с колегите от Founder Institute в Сърбия знаем, че там например има повече свършена работа в посока технологичен трансфер, свързване на университетите с бизнеса, което в България липсва.
    В Сърбия се открояват и няколко предпочитани сфери – развила се е силна blockchain общност и има доста стартъпи в тази сфера. Други сфери са gaming и IoT например. България все още има известна преднина, ключова роля играе работата на по-напредналите фондове за рискови инвестиции у нас, LAUNCHub Ventures и Eleven Ventures, благодарение на които България е разпозната на регионално ниво. Инвеститорите от тези два фонда вече повече от 10 години обикалят активно стартъп конференциите в региона, срещат местни стартъпи, имат множество инвестиции – те създадоха едно успешно позициониране в регионалната екосистема, което например Сърбия все още няма.
    Исторически, стартъп екосистемата на Полша има подобен зародиш като тази на България и Сърбия – силна ИТ индустрия и добри технически кадри. Благодарение на географската си близост с Германия Полша от години е предпочитан технически център за много немски бизнеси, което спомага допълнително за развитието на технологичната им екосистема.
    Относно стартъп сцената Полша е в друга лига от нас (засега). Ако използваме за сравнение какви са възможностите за финансиране на стартъпи – в Полша съществуват 203 VC фонда и отделно акселераторски програми, които дават финансиране, в България фондовете са около 15, а в Сърбия доскоро дори не беше възможно да отвориш фонд поради неуредици в законодателството.
    Интересно явление, което споделят колегите ни от Founder Institute в Полша, обаче е, че наличието на толкова много „безплатни“ източници за финансиране – визира се например финансиране от акселераторски програми без вземане на дял от компанията – води до понижаване на конкурентоспособността на предприемачите. Леснодостъпният капитал може да създаде подвеждащо усещане, че правенето на бизнес е лесно и впоследствие при сблъсък с международни пазари и инвеститори тези компании може да се окажат неподготвени за агресивната реалност на предприемачеството.
    В България успешните предприемачи са изобретателни и упорити, имаме здравословна доза „глад”, която е движеща сила. Дефектът, че българските стартъпи произлизат от по-неизгодно позиционирана екосистема, всъщност е ефект – защото изгражда в предприемачите умения за гъвкавост, импровизация и находчивост.

    Как корпоративните акселераторски програми могат да помогнат на стартъпи и корпорации да си взаимодействат по-успешно? Какво сочи опитът на други страни в това отношение?
    Работих 4 години с Founder Institute в Берлин и за мен Германия дава един от най-силните примери за партньорство между стартъпи и корпорации. Вече повече от 10 години по-големите немски банки, телекоми, националната железница, автомобилни и фармацевтични компании, издателства и т.н. имат създадени свои акселератори и инкубатори, привличат стартъпи и инвестират в тях. Да, нещата се движат по-бавно в темпото на големите корпорации, но се създават страхотни възможности за прохождащи стартъпи да имат достъп до големи клиенти, пилотни проекти, големи пазари, експертиза или пък техническа инфраструктура и данни.
    Покрай партньорството ни с акселераторската програма на Bosch Startup Harbour наблюдаваме отблизо как протича работата със стартъпите и се убеждаваме, че това е успешна формула за корпорациите да иновират, а за стартъпите да ускорят развитието си. По статистика само 20% от бизнесите оцеляват повече от 20 години, следователно корпорациите, които искат да се задържат на пазара, трябва да иновират, а работата с предприемачите и стартъпите, напипали нова пазарна ниша или тенденция, са най-прекият път към това. В глобален мащаб всяка по-голяма корпорация има някаква дейност, свързана със стартъпи и иновации, както Bosch, така и гигантите като Google, Amazon, Uber, Microsoft и т.н. - тоест, това е утвърден модел, който работи.

    Доколко стартъпите у нас припознават тази възможност за развитие?
    Това, което се случва, е, че в по-ранен етап на развитие стартъпите припознават корпорациите като свой потенциален клиент. След което опитват да създадат бизнес отношения с корпорациите и се сблъскват с множество изисквания, регламенти и бавно развитие на нещата и се отказват. Корпоративните акселератори и иновационните програми са всъщност един регламентиран начин за достъп до корпорациите, за който не всички стартъпи знаят. Когато се запознахме с екипа на Bosch Digital в България и програмата Startup Harbour, между другото, благодарение на BESCO (Българската предприемаческа асоциация) веднага припознахме обща кауза в нашето партньорство. Топлата връзка с корпорация е безценна за един стартъп, понякога дори предопределяща дали въобще ще просъществува, така че като акселератор ние търсим и подкрепяме такива партньорства между стартъпи и корпорации като нещо печелившо и за двете страни.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    Доклад на ЕК: Едва 8% от българите имат дигитални умения над средното ниво
    България трябва да ускори внедряването на 5G и цифровизацията на на обществените услуги и бизнеса, препоръчва ЕК
    преди 8 часа
    Временно е спряно плащането през Е-Pay в електронните услуги на НАП
    От следващия месец плащанията към приходната агенция ще се извършват по нови банкови сметки в БНБ
    преди 9 часа
    Проектите за завод за батерии и протонен център отпадат от Плана за възстановяване
    Засегнати са общо 18 проекта, обяви министърът на финансите
    преди 10 часа
    1800 багажа на час: Летище София внедрява нова система за проверка на багажа
    Инсталирането на новите системи се очаква да приключи преди лятото на 2024
    преди 11 часа
    Главният изпълнителен директор на японската „Мейджи“ стана почетен консул на България
    От години компанията си сътрудничи с България в производството на кисело мляко в Япония с българска закваска