За бизнес модела на CleverPine, що е то лайфстайл компания, как се търсят и намират правилните хора, какви са плановете за развитието на новия им проект ViTech, разказват Христо Тодоров, Георги Литвиненко, Деян Горинов и Радослав Гайдарски
(л) Георги Литвиненко, Христо Тодоров, Радослав Гайдарски и Деян Горинов (Снимка: CleverPine)
Създадена преди 2 г. в условия на световна пандемия, CleverPine си поставя амбициозната задача да предложи нов модели за работа с изнесени ИТ услуги – с по-висока добавена стойност чрез изграждане на напълно самостоятелни кросфункционални продуктови екипи, които доставят продукти, а не хора. Портфолиото от клиенти на компанията е разнообразно, а резултатите сочат, че бизнес моделът има потенциал: екипът вече е близо 100 души, оборотът в първата (непълна) година е 2 млн. лева, във втората – 8 млн. лв., а през 2023 година вероятно предстои да премине 12 – 15 млн. лева въпреки сътресенията в пазара и големите промени в ИТ индустрията. Експертизата на компанията е в сферата на финтех, банкиране, авиация, ритейл, IoT, инженерство и други. CleverPine е лайфстайл компания. Създатели са Христо Тодоров, Георги Литвиненко и Деян Горинов, а тази година официално към тях се присъединява Радослав Гайдарски. Четиримата са работили успешно заедно в множество екипи в последното десетилетие. Свързахме се с тях, за да разкажат повече за своя бизнес модел, що е то лайфстайл компания, лесно ли се намират хора, какво мислят изкуствения интелект и какви са плановете им за развитие на бизнеса.
С какво се занимава CleverPine?
Радослав: В CleverPine ние сменяме модела и разбирането за цял сектор – ИТ услуги. CleverPine е продуктова софтуерна компания. Единствената разлика е, че продуктите не се финансират, продават и ползват от CleverPine, а от други компании. Ако човек успее да вникне в детайла на това, което казвам, ще разбере, че това е революция и драматична промяна на това как работи секторът сега – продава хора, „профили“, CV-та на парче, час, човекоден, без ангажимент към продукта и бизнеса на клиента.
Какво ще рече лайфстайл компания?
Христо: Лайфстайл компанията е дефиниция на това за какво се изгражда една компания. По учебник това са компании, които се правят, за да съществуват поне толкова дълго, колкото са живи техните собственици, с устойчив бизнес модел, а не да носят кратки печалби, бърз ръст или да са направени само за да бъдат продадени.
Георги: Ние създадохме CleverPine с тази идея – това да остане компания, независима от външен инвеститор и устойчива през целия си живот. Затова е и ограничена в мащаба си на определен брой хора, които не искаме да надскачаме – 150 души. И концепцията е, че четиримата собственици бихме искали тази компания да съществува и след нас. Дори и нас да ни няма, тя трябва да е устойчива – да се развива, надгражда и да бъде релевантна към всеки момент и всяко време.
Какъв е бизнес моделът на CleverPine? При нула корпоративни политики, как управлявате екипа си?
Деян: Размерът на екипа и структурата на компанията са така направени, че нямат нужда от нищо, което започва с думата „корпоративно“. Ние вярваме в това, че ако работиш с правилните хора и те имат правилните мениджъри, всичко друго е излишен шум. Това сигурно не работи при всеки размер компания, но именно заради това и нашите планове от създаването на CleverPine са тя никога да не става по-голяма от числото на Дънбар – 150 души.
Христо: Структурата на компанията също е много важна за това. Нашата е типична по-скоро за продуктова, а не за сървис компания. Нашите екипи са независими, автономни, продуктови, кросфункционални, чийто пряк ръководител е част от екипа. Добавяйки, че над този ръководител няма друг слой на мениджмънт, буквално има един човек между всеки служител и собствениците на компанията. Тази плоска структура, както и фактът, че engineering мениджърите са ангажирани в ежедневните проекти и работа на хората си ни позволява да управляваме компанията без никакви правила, процеси и сложни структури.
Радослав: Най-важно е да погледнеш от гледна точка на хората – всеки човек има само един началник и няма диагонални или матрични структури тип HR, Learning & Development, IT и support отдел и т.н. Тоест от каквото и да има нужда в проекта си или в компанията, то за него или нея винаги има само един човек, с когото трябва да се разбере – техния мениджър. Това създава суперяснота, бърза скорост на решаване на всякакви въпроси и разбира се, силна връзка между хората и техните мениджъри.
Георги: А пък от гледна точка на клиента, той също получава изключително много добавена стойност. Структурата на компанията е директно следствие и на модела ни на работа, който е дръзко различен, спрямо типичния за сектора тип „продажба на хора“. Работейки именно с екипите, които Христо спомена, ние в CleverPine разработваме софтуерни продукти, ръководим продукта и водим процеса точно както би работило за всяка продуктова компания. Просто ние го правим за нашите клиенти, а не за нас.
Търсите ли хора, ако да – какви? Трудно ли се намират таланти в момента?
Христо: И да, и не. Търсим не е нашата дума. Да откриеш талант е въпрос на късмет, звучи като да чакаш за нещо наготово. Ние винаги сме гледали да „намираме“ правилните хора и да развиваме таланта им и те нашия, заедно. Това по-скоро е нашата специалност, защото е функция на работа и фокус, а не на късмет.
Ако говорим за това какви хора има на пазара на труда – в момента за първи път от много години пазарът преживява цикъл на свиване, или поне на застой и за първи път има повече хора, които търсят работа, отколкото фирми, които търсят хора. Но и това ще се нормализира, просто му трябва време. В последните 3 години търсенето беше огромно, а миналата година рязко намаля, създавайки усещането за катаклизъм, но това е само усещане.
Имате ли програма за развитие на таланти?
Георги: Вярваме, че това не е програма, а ролята на компанията за всеки един човек, който работи в CleverPine. Това не е академия, програма или нещо тенденциозно и епизодично. Това е буквално целият път на всеки един в компанията. Ние сме амбициозни по природа и се заобикаляме с хора, които са като нас и които искат да се развиват. Предоставяме им път извън комфортната зона, караме ги да правят неудобни неща и постоянно им даваме предизвикателства и цели, които изискват от тях да развиват таланта си.
Компанията е създадена по време на пандемията. Какъв модел на работа поддържате? През последната година доста компании върнаха хората си в офисите. Как подхождате към този казус?
Деян: Компанията е създадена през 2021 и още по време на последния локдаун ние бяхме в офиса в полухибриден вариант. Но доста бързо минахме към хоум офис по изключение. Никога не сме имали хора, които не са в София, или опция служители да не работят от офиса. От миналата година сме в изцяло офисен режим и от тази година всеки има право на 2 дни хоум офис на месец или иначе казано – в CleverPine си работим от офиса вече 2 години.
Битува мнението, че задължителният офис не е сред най-любимите неща на служителите в ИТ сектора. Измервате ли и каква е удовлетвореността във Вашия екип?
Радослав: Придобивките и работата в/извън офиса са две теми, които могат да глътнат няколко човекогодини време на някой HR отдел във философстване, но всъщност са доста семпли по тяхната същност. Въпросът е един: „Искаш ли хората да работят за теб, защото даваш придобивки, и/или си гъвкав за работата от вкъщи?“. За нас отговорът винаги е бил бинарно ясен: „Не“. Това създава естествен филтър за хората, които искат да работят за CleverPine, и именно заради това липсата на тези две, иначе толкова застъпени теми за сектора, не дадоха и отражение в Beyond Work, където нашите служители се оказаха най-доволни от своя работодател. В CleverPine работят хора, за които други неща са по-важни от home office и придобивките.
Христо: По-трудно ли се намират хора, които да работят 100% от офиса и да не са им важни придобивките? Да, по-трудно е. Но това си има и своя плюс, или по-точно естествен филтър – хора, които си търсят работното място по това колко дни в седмицата могат да спят до 08:55, да работят по пижама, да не се социализират в офиса, или на които им е важен субсидираният акаунт за еди-коя си услуга – те тези просто не са нашите хора. Предвид, че компанията няма амбицията да става 1000 души, този подход работи чудесно за нас – ние можем да си позволим да бъдем безобразно избирателни. Ние вярваме, че за хората, които искат да работят в CleverPine, най-важна трябва да бъде възможността за развитие, работа за взискателни клиенти и да си заобиколен от хора, които не спират да учат и да излизат от комфортната си зона.
Радослав: И ето така станахме най-добър работодател – ние стимулираме хората си не чрез глезотии и неща, които де факто не са им важни. Защото гарантирам, че на нито един амбициозен и целеустремен човек не му е важен ваучер за нещо си, а това как фирмата се отнася към теб, какви предизвикателства ти предлага и какво учиш там. Това е нашият фокус. И когато попитаха анонимно нашите служители как те оценяват своя работодател се оказа, че когато имаш правилните хора, на които си дал правилните възможности, те са истински щастливи.
Използвате ли AI в работата си и по какъв начин?
Христо: Тази тема е много голяма и сложна. В момента дежурният отговор на всички е: „Да, разбира се, че използваме“, но това не значи нищо и не дава представа за това колко голямо е въздействието на AI върху работата. За нас използването на AI, не е просто цел да се качим на „модерната тема на деня“, ние виждаме изкуствения интелект като революция за нашата индустрия. И като всяка революция сме уверени, че ще има участници, които ще излязат победители и такива, които няма да „оцелеят“ в революцията. В CleverPine използването на AI от възможност и избор го превърнахме в задължение. Очакваме производителност и умения от хората си, каквито без използването на асистиращ изкуствен интелект, не биха били възможни. Вярвам, че това, което днес виждаме от AI асистентите е само началото и тепърва те ще променят както очакванията на клиентите, така и фундаментите на ИТ сектора, които бяха градени в последните 25 години. Да използваш AI не е chatGPT и co-pilot, а начин на мислене и разчупване на стандартните парадигми, за това как се прави.
Подготвя се законопроект за промяна на Закона за счетоводството, който да отрази прилагането на ESG стандартите на ЕС у нас. Как компанията ще се справи с това предизвикателство?
Радослав: Поне в сегашния му обхват този законопроект не засяга компании в нашия размер. Но така или иначе ние вярваме, че всяка компания трябва да бъде отговорна към обществото и природата, защото всеки бизнес ползва и двете – от инфраструктура, образование, социална и икономическа стабилност, до енергия, материали, избор на доставчици и какво ли още не. В нашия сектор може би е по-лесно да се говори и действа по тази линия и затова технологичните лидери в световен мащаб са водещи в ESG темата. Конкретно в CleverPine имаме едно правило – когато купуваме нещо или избираме доставчик, задължително го минаваме през нашия sustainability check. Това не е корпоративен процес или процедура, а обикновения въпрос: „Дай да проверя дали има алтернатива, която е по-устойчива, без това да е самоцел“.
Ако го правиш дисциплинирано и постоянно, резултатът е много впечатляващ. В нашия офис всички бюра са направени inhouse, от масив от български бор, ползваме хавлиени кърпи за ръце (отново български) вместо хартия, доставяме си биоразградими консумативи от местен семеен производител, на когото връщаме опаковката, не използваме никаква пластмаса, ползваме наливна бира, рециклираме около 100 килограма стъклени амбалажни бутилки за безалкохолно на 2 – 3 месеца, използваме само рециклирана хартия и други подобни практики, които обаче се натрупват. За компания в нашия сектор и размер това спестява сигурно 70 – 80% от отпечатъка ни. Но всъщност конкретният процент е без значение, стига да започнеш да мислиш в тази насока. Някои ще могат да направят 100%, някои 10%, всеки бизнес е различен и може да си позволи да направи нещо различно.
В края на миналата година дойде новината за първото в света споделено дружество между гиганта „Луфтханза Техник“ и „Клевърпайн“. Какви са плановете за развитие на бизнеса в средносрочен план?
Радослав: Важно е да се отбележи, че този joint venture e самостоятелно дружество и е напълно отделено от CleverPine. Именно заради всичко, което споменахме в този разговор – начина ни на работа, хората, които работят за нас и с нас, структурата ни и всичко, и още десетки фактори, един от нашите клиенти – Lufthansa Technik, след няколко години работа с нас, успя да види толкова висока добавена стойност в нашия модел, че да направи (от наша гледна точка) немислимото – съвместно дружество с изключително малка компания, в изключително малка държава. Интересен детайл е с кои други партньори те имат съвместни дружества – компании, които са хиляди пъти по-големи от нас: Rolls-Royce, General Electric, McKinsey & Company, Boeing… Плановете за ViTech са амбициозни и интересни. Tова е проект, който ще порасне много бързо. До края на годината ще бъде над 50 души, догодина – в пълния си размер от почти 100 души и ще е водеща част от дигитализационната програма на Луфтханза, която вече е планирана до края на 2035 година. Пренасяме много от модела на работа в CleverPine във ViTech, защото нашите клиенти го оценяват и разбират колко по-различно е от традиционната ИТ услугa или това да си направиш изнесен развоен център.
Деян: CleverPine продължава да се развива с темповете, които винаги сме искали. Те са свързани с нашия бизнес модел и устойчивост. Не са нито бързи, нито бавни, но по-важното е, че макар че пазарът беше труден и се очаква да продължи да бъде труден, ние успяваме да растем и привличаме нови клиенти. Доказваме стойността на нашия бизнес модел и тази година очакваме умерен растеж от 20 – 25%, продължаваме да излизаме на нови пазари и предполагаме, че догодина ще достигнем и границата като екип, която сме заложили.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Clever Pine AD в JOBS.bg