неделя, 28 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1532 прочитания

    Bosch: До 2030 планираме да инвестираме около 4 млрд. евро за обучение и преквалификация

    Компанията очаква умерен глобален икономически растеж от 2 до 2,5% за 2024
    08 февруари 2024, 14:07 a+ a- a

    През 2023 Група Бош изпълни очакванията си въпреки предизвикателствата: според предварителните данни доставчикът на технологии и услуги генерира продажби от 91,6 милиарда евро - ръст от 8% след корекция на ефекта от курсовите разлики (номинален ръст от 4%). Маржът на EBIT от дейността достигна 5% - леко подобрение спрямо предходната година (4,3%) - и оправда очакванията.

    „За Бош 2023 беше по-трудна от предвижданията. С изключителни усилия успяхме да увеличим продажбите и да подобрим маржовете. Постигнахме напредък въпреки силния насрещен вятър“, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH при представянето на предварителните бизнес данни на компанията. „Предвид трудните условия това е впечатляващо постижение на нашите служители. Предстоящите години също ще изискват много от всички нас.”

    През изминалата финансова година Бош успя да разшири още сферите си на растеж, да напредне в трансформацията на бизнеса си с мобилността и да засили конкурентоспособността си във всички бизнес области. „Продължаваме да инвестираме активно в технологии, които ще оформят бъдещето – особено в предназначените за опазване на климата. Виждаме обаче забавяне в навлизането на тези технологии на пазара и пазарният стимул е слаб. Трябва да се адаптираме към ситуацията с намалените поръчки и да работим усилено върху конкурентоспособността – това е единственият начин, по който можем да финансираме бъдещия си растеж.“ Като се имат предвид тези обстоятелства, Бош предвижда корекции в няколко области, като една от тях е бизнес сектор „Mobility“. Неотдавна стартираха преговори с представители на служителите. Всички необходими корекции на персонала трябва да бъдат социално приемливи. В съответствие със споразумението, сключено с представители на служителите от локациите на сектор „Mobility“ в Германия през лятото на 2023, до края на 2027 г. няма да има съкращения. „Промяната може да успее само чрез социално партньорство. Ние държим на Германия и като производствена локация“, сподели Хартунг. Освен това Бош ще продължи да наема служители в особено обещаващи бизнес области и да преквалифицира възможно най-много служители, за да ги прехвърли от сферите на спад към разрастващите се бизнеси. До 2030 компанията планира да похарчи общо около 4 милиарда евро за обучение и преквалификация. Това обаче изисква и желание от страна на служителите.

    Бош наскоро представи технологии и решения за устойчиво използване на енергията на CES, изложението за потребителска електроника в САЩ. Хартунг смята, че настоящите климатични политики дестабилизират бизнес средата за много компании. „Когато прилагането е непоследователно, както наскоро видяхме с внезапното премахване на субсидиите за електрически автомобили в Германия, възникват проблеми“, заяви той. „Хаотичната политическа структура възпрепятства дългосрочните решения за покупка. Икономиката се нуждае от колкото се може по-голяма предвидимост.“ Хартунг изрази и разбиране към политиците: много правителства в западните страни са под натиск за строги икономии и под прицела на популистката критика, като същевременно трябва да защитават просперитета и да смекчават глобалното затопляне.

    Стратегия за растеж: инвестиции плюс иновации
    Дори и в сегашната слаба икономическа ситуация Бош отбелязва напредък и се придържа към стратегическите си цели: компанията се стреми да бъде един от трите водещи доставчици на основните си пазари и да се позиционира ефективно във всички региони на света. „Дори и най-вече във времена на трансформация широкото ни присъствие в браншовете и регионите е безценно“, каза Хартунг. „Това обаче касае и фокусирано управление на портфолиото.“ Тук се включва решението дивизия „Сградни технологии“ да се концентрира върху системната интеграция и да продаде по-голямата част от продуктовия си бизнес. Освен това през 2015 Бош придоби Climatec, а миналата година и Paladin Technologies, за да укрепи позициите си на пазара за сградна автоматизация в Северна Америка.

    Бош успешно разширява и целевите области на растеж, като бизнеса с полупроводници. С участието си в европейския джойнт венчър ESMC и придобиването на завода за чипове в Роузвил, САЩ, през 2023 Бош взе значителни инвестиционни решения. Компанията се стреми към по-нататъшен растеж с производството на силициево-карбидни или накратко SiC чипове. Тези полупроводници се използват в силовата електроника на електромобилите и могат да увеличат пробега им. „Чрез изграждането на вертикални структури от силициев карбид, а не върху плоска равнина, можем допълнително да увеличим мощността на чиповете. Ние сме първият производител на SiC, който пусна тази технология на пътя, а с второто поколение през 2023 успяхме да увеличим производителността с още 30%“, заяви Хартунг, акцентирайки върху иновативната сила на компанията. „В Бош инвестициите допълват иновациите.“ От 2026 концернът планира да произвежда рентабилно първите вертикално структурирани SiC чипове върху 200-милиметрови пластини.

    Трансформация в бизнеса с мобилността: стандартизация за насърчаване на електромобилността
    Бош отговаря на трансформацията в автомобилната индустрия с най-голямата пренастройка на основния си бизнес в историята на компанията. Интегрираният бизнес сектор Mobility рестартира от началото на 2024 г. Една от новите му функции е хоризонталната отговорност за три области от бъдещо значение: софтуер, полупроводници и автомобилни компютри. По пътя към мобилността на бъдещето Бош планира да подобри начина, по който използва нововъзникващите и утвърдените технологии, за да увеличи максимално възможностите си за бизнес.

    Има увеличено търсене на новите подсилени спирачни системи, поддържащи автоматизираното и електрифицирано шофиране. Хартунг оповести, че Бош се стреми към 10% годишен растеж отсега до 2030 г. „Като цяло ръстът ни в спирачните системи е два пъти по-бърз от този на конкуренцията. Поддържаме и нивото на продажбите на ESP, макар че пазарният обем тук намалява.“ Има още много какво да се направи в сферата на електромобилността – проблемите в Европа са липсата на зарядни станции и на достъпни електрически автомобили. „Миналата година Китай успя да увеличи износа си на автомобили с 60% - постижение, което трябва да ни накара да се замислим“, каза Хартунг. „Знаем, че китайските ни клиенти предпочитат стандартизираните решения за електрозадвижване – това води до икономии от мащаба, които ние в Европа не трябва да пропускаме.”

    Развитие на бизнеса през 2023: силен ръст в бизнес сектори „Mobility“ и „Енергийна и сградна техника“
    През 2023 развитието на продажбите в бизнес секторите на Бош се прояви като смесена картина. С 56,3 милиарда евро през 2023 „Mobility“ остава бизнес секторът на Бош с най-силни продажби. Ръстът е 7% или 11% без ефекта от курсовите разлики. „Продуктите на Бош са търсени както в традиционните, така и в новите бизнес сфери. Това ни мотивира да продължим да развиваме сектора - задача, която ще изисква много от нас“, каза д-р Маркус Форшнер, член на Управителния съвет и главен финансов директор на Robert Bosch GmbH. Бизнес сектор „Индустриална техника“ постигна оборот от 7,5 милиарда евро – с 8% повече от предходната година поради придобиването на HydraForce – без ефекта от курсовите разлики увеличението е с 10%. Продажбите на бизнес сектор „Потребителски стоки“ възлизат на 19,9 милиарда евро. „Изявената сдържаност на потребителите оказа значително влияние върху бизнеса ни с електроинструменти и домакински уреди“, каза Форшнер. Продажбите са намалели спрямо предходната година със 7% - след корекция на ефекта от курсовите разлики това е лек спад от 1%. Бизнес сектор „Енергийна и сградна техника“ отбеляза силен ръст на оборота с 9% до 7,6 милиарда евро. Без ефекта от курсовите разлики увеличението е с 11%. „Тук се възползвахме не само от силното търсене на енергийно ефективни и възобновяеми отоплителни технологии, но и от разширяването на сервизния бизнес в дивизия „Глобални сервизни решения“ на Бош“, заяви Форшнер.

    Развитие на бизнеса през 2023: силен ръст в Европа и Северна Америка
    Развитието на продажбите на Бош по региони също представлява смесена картина. „Европа и Северна Америка отбелязаха най-силен номинален растеж“, съобщи Форшнер. В Европа продажбите нараснаха с 6% до 46,8 милиарда евро - увеличение с 8% след корекция на ефекта от курсовите разлики. Продажбите в Северна Америка се повишиха до 15,2 милиарда евро – увеличение от 4%, или 8% без ефекта от обменния курс. В Южна Америка продажбите са 1,7 милиарда евро, което е спад от 6% спрямо предходната година. Без ефекта от курсовите разлики обаче растежът възлиза на 4%. „Слабият бразилски реал беше решаващият фактор тук“, обясни Форшнер. Продажбите в Тихоокеанска Азия се повишиха леко с 1% до 27,9 милиарда евро, или с 9% с коригиран ефект от обменния курс. „Тези цифри отразяват по-слабото развитие в няколко сектора на китайската икономика“, каза Форшнер. „Силният ни растеж в Индия и Япония успя само частично да компенсира това.“

    Развитие на персонала през 2023: стабилно ниво на заетостта
    Към 31 декември 2023 г. в Група Бош работят около 427 600 души по целия свят. По предварителни данни те са със 7 600 или с 2% повече от предходната година. В Германия броят на служителите остава практически непроменен - 133 800.

    Перспективи за 2024: слаб стимул за растеж от световната икономика
    За текущата година Бош очаква умерен глобален икономически растеж от 2 до 2,5%. „Според прогнозата ни глобалната икономика няма да набира скорост до 2025“, каза Форшнер. „Перспективите във всички наши ключови сектори са мрачни.“ Бош очаква производствените нива в автомобилната индустрия през 2024 да са подобни на тези от предходната година. Компанията прогнозира, че икономическият спад в машиностроенето ще продължи и не очаква търсенето на потребителски стоки да се възстанови до 2025 г. В енергийния сектор желанието на клиентите да купуват остава слабо, особено на ключовия германски пазар. Причината за това е несигурността на собствениците на жилища относно бъдещите разпоредби за отоплителните системи. Компанията не разчита на подкрепа от пазарите и през финансовата 2024 година. „Ще се стремим към целева печалба от минимум 7%, дори ако трябва да направим значителни първоначални инвестиции в неблагоприятна икономическа среда“, заяви Форшнер. Във всеки случай Бош забавя предишния си график за постигане на целевия марж на печалбата с една до две години. Компанията възнамерява да увеличи усилията си за намаляване на разходите и повишаване на конкурентоспособността, за да навлезе успешно на бъдещите пазари. „Стремим се към баланс между рентабилността и ефективното използване на капиталовите ресурси, от една страна, и първоначалните инвестиции за утрешния растеж, от друга“, добави Форшнер.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    26 април 2024, 14:45
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    26 април 2024, 14:34
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    26 април 2024, 14:14
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    26 април 2024, 13:50
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    26 април 2024, 11:47
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години