петък, 19 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    822 прочитания

    ИТ индустрията трябва да стане част от Бранд България

    Браншът има нужда да осъвремени посланията си, но е добрият пример, който трябва да залегне в основата на новия национален бранд, смятат от БАСКОМ
    08 юли 2024, 09:01 a+ a- a

    Снимка: БАСКОМ

    Ефективната връзка с клиентите, качественото изпълнение на проектите и образованите и квалифицирани професионалисти са сред безспорните предимства на българската софтуерна индустрия. Това показва проучване сред софтуерните компании, което е отворено и продължава да събира мнения на бранша с цел да осъвремени посланията му. Към момента 80% от участниците в проучването посочват, че следва да се изгради стабилен ИТ бранд, който да отваря нови врати по света пред напредничавия високотехнологичен бизнес на България. 93% от анкетираните смятат, че подсилване на ИТ бранда ще е позитив не само за ИТ индустрията, но и за цялото българско общество.

    Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) е създадена през 2001 г. Асоциацията е колективен представител на над 150 софтуерни фирми – пълноправни членове и организации - асоциирани членове, сред които висши училища, фондации, фондове за рисков капитал, стартиращи иновативни компании и др. Софтуерната индустрия е сред малкото в България с конкурентоспособност в световен мащаб, осигуряваща изключителни възможности за професионална реализация и развитие на хората, работещи в нея. Основните цели на БАСКОМ са да популяризира българската софтуерна индустрия, да работи за подобряване на образователната система, за въвеждането на електронно управление и да позиционира страната като високотехнологична дестинация, където софтуерните компании разработват собствени продукти и услуги с висока добавена стойност.

    Проучването бе представено от Марина Шидеров, член на УС на БАСКОМ, във формата Business Tree, който поставя началото на широк диалог вътре в бранша, между сродни организации и с държавните институции.

    „Проблем е, когато някъде някой прави нещо за националния Бранд България, а не ни включва в дискусията. Брандът на самия ИТ сектор има нужда да седнем заедно и да актуализираме посланията. Например, все още говорим, че предлагаме евтина услуга, а това не е така. Казваме, че предлагаме иновации, но да видим дали е така? Аутсорсингът сам по себе си каква добавена стойност ни дава? Когато си отговорим на всички тези въпроси заедно със сродните ни асоциации и обединения, следва да започнем да ги говорим на висок глас и пред институциите, които често пък говорят подвеждащо от наше име. Точно това правим в момента – даваме старт на този диалог“, каза Крум Хаджигеоргиев, председател на БАСКОМ.

    Доброслав Димитров, председател на БРАИТ, разказа, че в последната година и половина е прекарал доста време в обиколки из страната, за да говори за последствията от бума на изкуствения интелект. „Случвало се е да идват при мен учители, напредничави и информирани хора, които да ме питат наистина ли ИТ секторът осигурява толкова висок стандарт на живот. Не им се вярва. Очевидно продължава да изглежда невероятно, че България е добро място за правене на кариера и бизнес, че е добро място за развитие, за създаване и отглеждане на семейство. Това означава, че сред хората в България масово това послание не е достигнало, което означава, че не е стигнало и до политиците, които представляват тези същите хора. Те пък, от своя страна, не го разпространяват извън страната. Ние следва да имаме самочувствието да го изискваме от тях в говоренето и за националния Бранд България на базата на ясно формулирани позитиви, около които всички сме се обединили“, каза Доброслав Димитров. Той бе категоричен, че България е място, в което можеш да доведеш семейството си, да останеш, да живееш и да работиш, да изградиш кариера, а не е само място, в което идваш на туризъм за една седмица. БРАИТ ще застане зад тази теза и ще я отстоява неотклонно. 

    „Безспорно е, че българската ИТ индустрия променя цялата икономика и оказва ключово влияние върху образованието. ИТ секторът на практика е най-големият университет в страната. Дори само това послание е толкова силно, че е достатъчно да бъде в основата на Бранд България. За жалост продължаваме да си говорим за ИТ като за вертикална индустрия. А в действителност ИТ технологии има навсякъде в икономиката и в обществения сектор. Тук идва и отговорността на нашия сектор. Всеки човек в България се докосва до преките обществени услуги, които са половинчато дигитализирани и хората го виждат това. Хем казваме, че имаме най-добрите дигитални професионалисти, хем сме на последните места в ЕС по дигитализиране на бизнеса и публичния сектор. Трябва ние като индустрия да престанем да бягаме от този проблем и да се ангажираме с неговото разрешаване“, каза Илия Кръстев от АИБЕСТ.

    Георги Брашнаров, който е един от основателите на БАСКОМ, напомни амбициозната ѝ цел в началото индустрия да достигне 1 млрд. долара. „Ако тогава я нямахме тази цел, сега нямаше да имаме индустрия за 8 млрд, която съвсем скоро ще надхвърли 10 млрд“. Той призова за по-смела визия, за повече самочувствие сред ИТ компаниите и при промотирането на всяка една факторът цена да бъде изваден от уравнението. „Нека говорим за качество и срок“, каза той и бе подкрепен от Крум Хаджигеоргиев, че искаме да имаме продукт, който да е толкова важен за клиентите, че цената да няма значение.

    Според Георги Брашнаров софтуерният сектор е доказано един от най-успешните сектори в България. „Ние сме локомотив на индустрията. Голяма част от износа се дължи на нас. Голяма част от нарастването на БВП се дължи на нас, голяма част от задържането и завръщането на младите хора се дължи на нас. Въпреки това ние вече имаме силата да седнем на тази маса и откровено да започнем да обсъждаме нещата, които не ни достигат. Това наистина е сила на израстване. Само по този начин можем да станем по-добри“, отбеляза Георги Брашнаров.

    Участниците в дискусията анализираха обширно позитивите на високотехнологичната индустрия в България - талант, иновации и качество - но признаха, че безспорният принос на сектора за развитие на цялото българско общество трябва да бъде обясняван по-последователно и спокойно, за да бъде припознат от всички, чиято енергия е нужна, за да постигне качествена промяна.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    Wizz Air празнува 20 млн. превозени пътници от летище София
    Авиокомпанията и стартира нов маршрут – до Лион
    преди 6 часа
    Онлайн продажбите в САЩ достигнаха $7,2 млрд. в първия ден на Amazon Prime Day
    Продажбите са с над 10% повече спрямо миналата година
    преди 10 часа
    Глобално кибер прекъсване приземи полети по целия свят
    Проблемът засегна и работата на банки и медии в различни точки на света
    преди 11 часа
    Президентът ще връчи втория мандат на 22 юли
    На кандидата за премиер, посочен от втората по численост парламентарна група в 50-ото Народно събрание
    преди 12 часа
    WordPress Engine придобива българската NitroPack
    Основателите Георги Петров и Михаил Стойчев ще работят върху нов проект