Как се ражда идеята за автоматизирани тестове в помощ на учителите, разказва Александър Попов, управител на СмарТест
Александър Попов, управител (Снимка: Личен архив)
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Име: СмарТест
Сектор: образование
Създадена: април 2022
Брой служители: 3
Офис: София
Финансиране: лични средства
Член на BESCO от декември 2023
Александър Попов, управител на СмарТест, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
Идеята се роди още когато бях в гимназията. Оттогава се занимавам с програмиране и един учител поиска да му създам програма, която автоматично създава тест от банка с въпроси. След като ученик реши теста, програмата му показва оценката, верните и грешните отговори.
След като завърших гимназия и бакалавърска степен по компютърни науки в Манчестър, Великобритания, се върнах в България и започнах работа в София. Бързо осъзнах, че по време на работа нямах възможност да създавам интересни и креативни продукти и реших да работя върху собствен проект през свободното си време. Тогава се сетих за програмата, която написах в гимназията, и реших да я направя на онлайн платформа. Идеята беше, че ако е полезна на един учител, вероятно ще е полезна и на други.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
В продължение на 5 години разработвах платформата в свободното си време, като и приятели ми помагаха. Постоянно получавах обратна връзка от учители за подобрения. Преди почти 3 години напуснах работа и се занимавам изцяло със СмарТест. Откакто имаме клиенти, отне 2 години да се самоиздържаме.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Най-голямото предизвикателство е в началото, когато никой не е чувал за теб и е трудно да ти се доверят. Според мен това е период, който просто трябва да извървиш и да полагаш извънредни усилия за малкото хора, които са ти се доверили.
Друго предизвикателство е да създадем платформа с полезни възможности за учители по всички предмети, като едновременно остане лесна за използване. Разговаряме с учители по различни предмети, опитваме се да разберем от какво имат нужда и полагаме усилия СмарТест да остане интуитивен за използване.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
С лични средства. Срещал съм се с представители на няколко български фонда за рисков капитал, но не проявиха интерес.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първите ни клиенти бяха учители, които използваха активно СмарТест, преди да въведем абонаменти. Платформата придоби популярност по време на пандемията, тъй като учителите имаха нужда от метод за дигитално изпитване. Разчитаме да научат за нас най-вече от уста на уста, като предоставяме добра услуга, но и също така посещаваме образователни конференции и провеждаме онлайн обучения.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Работим с учители в средното образование и фокусът ни е България. Тази година за първи път пуснахме нов продукт, насочен към учениците и родителите – пробен изпит по български език и литература след 7. клас, проверяван с изкуствен интелект. Също така работим с организации за провеждане на национални състезания.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Имаме огромна банка с готови тестове, които могат да се използват от учителите, вместо да губят време в създаване. Също така използваме изкуствен интелект, който може да създаде тест на всяка тема за секунди. Имаме методи за защита от преписване, така че учителите да са сигурни в знанията на учениците. Според мен най-голямото предимство е, че платформата е лесна за употреба и предлага не само генерални решения, но и такива по различните предмети в училище.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
За 2 години започнахме работа със 100 български училища. Остават още 1900. Все повече учители научават за нас и ни се доверяват. Платформата постоянно се подобрява благодарение на обратната връзка.
Какво предстои оттук нататък?
В близко бъдеще фокусът ни ще продължи да е в България. Ще проучваме възможности за работа с университети и излизане на чужди пазари.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
Не бих казал грешки, но ми се искаше да имам повече самочувствие да започна по-рано. Като компания без финансиране нямаме право на големи грешки, които биха се отразили на бюджета. Но със сигурност допускаме грешки, които хабят другия ни ценен ресурс – времето. Определено щеше да е по-добре да го инвестираме повече в подобряване на платформата, вместо други задачи, които накрая не дават резултат.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
В началото силно вярвах, че ако имаш добър продукт, продажбите ще последват. Все още смятам, че това е най-важното, но няма много значение, ако хората не знаят за него. Определено подцених сложността на процеса при продажбите и активно се опитваме да го подобряваме.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
За да съществува бизнес, той трябва да носи стойност за клиентите, като според мен тази стойност се свежда предимно до пестене на време. Ако можеш да направиш хората по-ефективни и поискаш разумна цена, ще се радват да я платят. За да постигнеш това, трябва много добре да знаеш целите на клиентите ти и процесите, с които ги постигат.
Например СмарТест – основната цел на учителите е да развият знанията на учениците. Един от процесите е да проверяват периодично знанията им чрез тестове, което включва други процеси – създаване на тестове, проверяване, изчисляване на оценка. Всичко това отнема доста време, а в СмарТест става автоматично. Така учителите имат допълнително свободно време, което да използват за достигане на целта им.
Разговаряй с възможно най-много потенциални клиенти и идентифицирай целите и процесите им. Можеш ли да ги подобриш?
Намери си партньор. Обикновено една компания трябва да създаде продукт и да го продава. Ако си добър в създаването – намери партньор, добър в продаването, или обратно.
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД