сряда, 11 септември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    760 прочитания

    Startups in BG: Мелифера

    Как се ражда идеята за производството на биоенергийни храни, разказва Биляна Николова, основател и изпълнителен директор на компанията
    02 септември 2024, 15:27 a+ a- a

    В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.

    Биляна Николова, основател и изпълнителен директор на Мелифера, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.

    Име: Мелифера АД
    Сектор: ХВП
    Създадена: 2016
    Основна дейност на компанията: Производство на био функционални храни
    Брой служители: 10
    Офис: София, ул. Иларион Драгостинов 46 Финансиране: БФБ, сегмент BEAM

    Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
    „Мелифера“ се роди като ЕООД с идеята да популяризира качествата на българския биологичен мед по света. Разбира се, всеки бизнес има икономическа цел и тя е много проста – трябва да има печалба, но в случая тя не беше основният двигател, защото каузата – мисията на компанията беше водеща. Създадох фирмата, защото вярвам, че пчелният мед е устойчива суперхрана, но подценена. Вярвам, че с популяризирането му помагаме на здравето на хората, но също и на природата и пчелите. Днес, 7 години по-късно, компанията е публично акционерно дружество със собствена производствена база и портфолио от продукти, които се продават на международни пазари. Нашият знаменит бранд MelliGEL има множество награди за иновации и качество. Продължаваме да разработваме и други продукти, всички с мед, естествено.

    Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
    В първите 3 години дейността беше развойна и проучвателна. Колкото повече обикалях международните изложения, толкова повече осъзнавах, че начинът да се постигне успех е чрез иновативно конкурентно предимство. Затова заложих на разработване на собствени рецепти за овкусен мед, а впоследствие и за функционални храни на база мед. Следващите години изминаха под знака на световния локдаун, което си имаше и добра страна за нас – пуснахме здравословен продукт със собствена марка в точното време – когато имаше най-голямо търсене за това, а и периодът беше благодатен за експерименти. В прототипната фаза се изчистват грешки, настройва се пазарната стратегия, търсят се възможности за мащабиране на бизнеса.

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
    Едно от най-големите предизвикателства за бизнеса е липсата на кадри и особено в сектора на ХВП, където освен това има голямо текучество, липса на мотивация и лоялност. Това, което отличава „Мелифера“, е личното отношение. Това е и нашата рецепта за справяне с проблема. Въпреки че компанията се разраства, се опитвам да запазя фирмената култура на ниво семейство, защото вярвам, че задружността на екипа е ключова не само за текущия успех, но и помага за справяне с нови предизвикателства.

    Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
    Първоначално стартирах със собствени средства и поетапно това може би щеше да е достатъчно плавно да се осигури оборот, с който да се разрастваме. Но когато имаш иновативен продукт, е важно да пораснеш бързо, за което трябва по-сериозна инвестиция. Банковите кредити изискват обезпечение, а по същество на нас ни трябваше рисков капитал, но секторът на храните не е във фокуса на големите фондове. Затова се обърнахме към БФБ и сегмента ВЕАМ, който е създаден именно за такива проекти. Организирахме първично публично предлагане на акции и на 15.12.2022 успешно събрахме финансиране от над 80 инвеститора, които повярваха в идеята и бизнес модела на „Мелифера“.
    Финансирането чрез фондовата борса има и друго голямо предимство – фактът, че акциите ни се търгуват на борсата и че дружеството е публично, е репутационна гаранция за чуждестранните ни партньори, защото създава доверие в бизнеса.

    Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
    Първите ни клиенти бяха компании, за които произвеждахме под техен бранд (Private Label) чист или овкусен мед в буркани. Начинът за намирането на тези клиенти беше чрез търговски маркетинг – посещения на международни изложения и договаряне намясто.
    Когато създадохме MelliGEL, започнахме да го предлагаме на спортисти и в конкретни дистрибуционни канали, за да стигнем до целевите клиенти – хората, които се интересуват от биологични енергийни продукти. Тук подходът ни беше директен маркетинг, изпращане на много мостри, участие в социални инициативи и спонсориране на спортни събития.

    Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
    В момента сме фокусирани в разширяване на пазарите, където предлагаме MelliGEL. Продаваме в България, Гърция, Германия, САЩ, ОАЕ, Япония. Клиентската база се разшири, защото продуктът е подходящ не само за спортисти, а за всички, които имат нужда от здравословна доза енергия.

    Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
    Нашата иновация се състои в креативното приложение на традиционна храна. Ние използваме биологичен мед вместо евтини и тежко преработени въглехидрати (като напр. малтодекстрин или глюкозо-фруктозни сиропи) и така създаваме здравословна алтернатива на масовите енергийни стимуланти. MelliGEL е по-качествен, няма странични ефекти, нито алергени. Също така има допълнителната полза, че освен доставената енергия помага за бързо възстановяване след интензивно натоварване и стрес.

    Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
    От една скромна идея за почти бутиков бизнес „Мелифера“ стана публична компания, която изнася за международни пазари. Това е голям ръст и честно казано, не беше първоначалният ми план. Радвам се, че каузата ми помогна, защото сега бизнесът работи за нея.

    Какво предстои оттук нататък?
    Основата е сложена и тя е солидна. Оттук насетне започва градеж – трябва да утвърдим и разширим партньорствата си с дистрибутори по света, искам да разширим продуктовото портфолио – хоризонтално и вертикално, имаме още какво да подобряваме в производството (автоматизация на процеси и т.н.).

    Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
    Имам ментор, който е успешен предприемач със солидни бизнеси, и той непрекъснато ме критикува, че съм прекалено прецизна и трябва да правя повече компромиси, за да вървя по-бързо напред. Но аз много държа на детайлите, а по отношение на компромисите никак не съм склонна да ги правя за сметка на качеството. Така че, отстрани погледнато, може да се каже, че това е моя грешка, защото понякога наистина не е нужно да се изпипват толкова нещата, които са в развитие. Но не считам това за грешка и въпреки че ми пречи, не искам да се променям. Вярвам в устойчивостта, която е трудна, но не е недостижима.
    За лична грешка отчитам доверието си в хора, от които очаквах повече – ако те бяха това, за което се представят, щяхме да сме далеч по-напред. Това не препраща към проблема с липса на кадри, а по-скоро е проблем със самопреценката – много хора имат претенции и самочувствие, а нямат резултати. Мислех си, че служителите с опит ще допринесат с ползи веднага, сега вече предпочитам да работя с млади хора и ако те имат желание да се развиват, аз съм готова да инвестирам в тях.

    А кои са най-важните уроци, които научихте?
    Научих се на търпение. Моят урок е: „Бързай бавно!“. Знам този израз от години, но чак сега го разбирам. Смисълът е да не спираш, да продължаваш да вървиш, дори бавно, както капка по капка се пълнят кошерите.

    Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
    Предприемачите са особена порода хора, не всеки може да издържи на предизвикателството да организира и менажира собствен бизнес, но ако сте решили вече, имам три съвета:

    1. Ако няма кауза, дори най-добрият модел няма да ви донесе удовлетворение.
    2. Направете си добре сметката – печели иновацията, но мислете за устойчивост.
    3. Знайте, че в живота можете да разчитате само на себе си, и то невинаги.

    Вижте още от рубриката StartUps in BG:

    Startups in BG: Founder Institute
    Startups in BG: VODORASLO

    Startups in BG: СмарТест
    Startups in BG: Bee Smart Technologies
    Startups in BG: tranzinno
    Веско Колев, Icanpreneur
    Петър Петров, БГК/Minimart
    Крис Иванов, LegalTech
    Христомир Христов, Фейритейлс ООД

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 44 минути
    „Райсволф България“ стартира търговия на BEAM пазара на БФБ
    Компанията листна целия си капитал в размер на 8,4 млн. лв. и обмисля бъдещи IPO
    преди 2 часа
    Хилтън София откри новия си панорамен етаж
    Последният, десети етаж предлага 11 премиум стаи, сред които президентски апартамент от най-висок клас
    преди 6 часа
    България сред страните с най-голям ръст на учителите под 30-годишна възраст
    Според доклад на ОИСР страната ни е и сред първите по ръст на средства за образование и заплати на учителите
    преди 7 часа
    „Алкомет“ инвестира 136 млн. лв. в Шумен
    Инвестиционният проект, ориентиран към нуждите на автомобилопроизводството и соларните панели, ще създаде 160 нови работни места
    преди 8 часа
    ЕС наложи глоби за над €15 млрд. на Apple и Google
    Apple дължи €13 млрд. данъци, а Google – €2,4 млрд. глоба за злоупотреба с господстващо положение