Как се ражда идеята за изграждане на регионална предприемаческа екосистема, разказва Галин Стефанов, основател на VarnaPreneurs
Галин Стефанов, основател на Varnapreneurs (Снимки: Личен архив)
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Име: Varnapreneurs /НЕТВЕНТ ЕООД
Сектор: Изграждане на регионална предприемаческа екосистема
Създадена: 2023
Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: Основната цел на Varnapreneurs е да събираме ежемесечно предприемчивите хора на гр. Варна и региона, като изграждаме общество, в което можеш да разширяваш мрежата си от полезни контакти чрез неформален networking
Брой служители: 1 на трудов договор, но екипът е от 12 души
Офис: няма представителен офис, но сме базирани в гр. Варна
Финансиране: собствено финансиране и продажба на билети
Галин Стефанов, основател на Varnapreneurs, разказва как се ражда идеята, за кого би била полезна и какви са трудностите пред реализацията ѝ.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
Идеята се роди през есента на 2022 г., но ми отне няколко месеца да реша да се пробвам да организирам на местно ниво събитие, на което да се съберем предприемчиви хора от гр. Варна и региона. Всичко започна с една вечеря през март 2023, на която поканихме 30 души и всеки от участниците се запозна с нови хора, а веднага след това през април организирахме и първото отворено networking събитие, на което присъстваха 45 души.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
Скоро след като стартирахме с първото отворено събитие, бързо се разчу и на всяко от събитията броя на гостите растеше прогресивно от 45 > 65 > 120 > 150, като поради липсата на голяма зала се наложи да направим серия от събития (около 7), които бяха само с покана с цел да лимитираме броя на гостите до 140 – 150. Първите, които ни подкрепиха в това начинание, бяха „Златната овца“, за което сме им много благодарни. През януари 2024 стартирахме и подкаст на живо, който се проведе в MODA BAR където присъстваха 370 души.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Предизвикателства има и сега, но в началото беше организационната дейност около планирането на едно събитие, което има гост-лектор, програма, озвучаване и други технически детайли. Предизвикателство беше да преминем от изцяло екип от доброволци към екип от хора, които получават заплащане.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
През първата една година събитията бяха безплатни и финансирани с лични средства и ангажираност от страна на доброволци, но в този модел няма устойчивост, а и безплатните неща обикновено не биват оценени подобаващо. За да се развива организацията, исках да създам екип, който да получава заплащане и през март 2024 въведохме билет от 30 лв., с който да покриваме разходите за маркетинг, логистика, рекламни материали, обезпечаване на различни звена по време на събитието и екипа.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първите хора, които посетиха и посещаваха събитието, бяха приятели на мои приятели и всичко се случваше от уста на уста. Едва през декември 2023 към екипа се присъедини Кристиян Вълов, човекът маркетинг зад Varnaprenurs, чиято помощ помогна на Varnapreneurs да се изкачи на следващото ниво, организирайки маркетинг стратегия и покриване на всички канали от facebook, instagram, linkedin, e-mail бюлетин до платена реклама в социалните мрежи.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
В нашата общност има хора от всяка сфера на живота – ученици, студенти, учители, адвокати, лекари, фрийлансъри, IT специалисти, мениджъри в корпорации, серийни предприемачи с няколко бизнеса и 20+ години опит. Нашата цел е да обединяваме предприемчивите хора, които имат желание да се развиват професионално, като не е задължително да са собственици на бизнес. На нашите събития могат да открият съмишленик, приятел, потенциален бизнес партньор, бъдещ работодател или пък служител.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
В нашата общност на първо място е желанието да допринасяте за развитието на останалите. Имаме 3 правила и те задават рамката на общността ни:
1. тук не сме, за да си продаваме;
2. тук сме, за да изграждаме дългосрочни отношения помежду си;
3. не си тръгват, без да се запознаят с поне 1 нов човек. :)
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
Растежът е огромен, а и след пандемията хората имаха нужда да общуват на живо. Чрез събитията на Varnapreneurs успяхме да покажем, че има много голям потенциал в региона и е възможно втората предприемаческа екосистема след София да бъде в гр. Варна.
Какво предстои оттук нататък?
Предстоят още изненади от нашия екип за местната екосистема и ще им препоръчам да следят в социалните мрежи на Varnapreneurs за обявяването им, защото работим по 2 нови проекта, които се надявам през януари да анонсираме.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
Грешки има постоянно, но това е поради желанието ни да тестваме различни фрагменти по време на събитията ни и тяхното промотиране. Вероятно една от фундаменталните грешки беше, че си мислех, че това нещо може да съществува безплатно, а когато го направихме с платен вход имах опасението, че хората ще спрат да идват, защото преди това е било безплатно. Това само след 2 събития се промени и вече имаме събития с 320 души, а средно идват между 220 и 280 всеки месец.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Най-важният урок до момента е да тестваш и да адаптираш възможно най-бързо и ако нещо не работи, да не настояваш, а да го промениш.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
На първо място, да са наясно с цената на това да имаш собствен бизнес. На второ място, задължително да намерят хора, които също правят бизнес, за да общуват с тях и да черпят от техния опит. На трето място, да си намерят ментор, който да им помага. Най-доброто време да започнеш е днес.
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: Идейници ООД
Startups in BG: The Blacks
Startups in BG: Swipe
Startups in BG: ПОС Фарма
Startups in BG: Foody
Startups in BG: Box from Bulgaria
Startups in BG: Daye
Startups in BG: Мелифера
Startups in BG: Founder Institute
Startups in BG: VODORASLO
Startups in BG: СмарТест
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД