събота, 07 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    829 прочитания

    Start Up, Bulgaria създаде условия за инвестиции на стойност €284 000

    Какво представлява 3-дневната конференция, каква е мотивацията зад нея, за кого бе предназначена, какви резултати постигна, разказва Огнян Василев, организатор на Start Up – Bulgaria и основател на The Revenues Factory
    13 ноември 2024, 09:20 a+ a- a

    Огнян Василев, организатор на Start Up, Bulgaria, основател на The Revenues Factory (Снимка: Economy.bg)

    От 8 до 10 ноември София се проведе първото издание на Start Up, Bulgaria. Конференцията е организирана от Огнян Василев и екипа на The Revenues Factory и съмишленици. Идеята е да се насърчи стартъп средата у нас. Как изглежда тази среда, коя е най-трудната стъпка за създаване на бизнес у нас, какво представлява Start Up, Bulgaria и какви са резултатите от нея, пред Economy.bg разказва Огнян Василев.

    Имате интересна история по отношение на образование и опит. Накратко – кой е Огнян Василев?
    Обикновено се определям като дете на прехода, роден през 1988 година. Някога изглеждаше сякаш пътят към успеха е по-скоро извън България. Така че всъщност това, което направих и аз, като повечето хора в тези времена, беше да отида да уча в Германия. Мисия беше да разбера какво могат хората на Запад, което ние не можем, или какво знаят, което по един или друг начин да можем да приложим след това в България. Това и направих. Работих на различни места като консултант, бях в Accenture, в Бостънската консултантска група и съветвах едни от най-големите компании, като винаги гледах какво правят те, което би могъл да прави всеки един друг бизнес. В последните 6 години работих в Salesforce, която е най-бързо растящата компания в IT историята. Така се определят те, статистиката го показва. И през цялото това време гледах как може да помагаме на българската екосистема откъм предприемачество, тъй като аз вярвам в хората, които искат да създават нови неща, че именно те са бъдещето и че те могат да направят нещо ново. Така че имам доста опит, събран от различни проекти. Работил съм с компании от Япония, Саудитска Арабия, Франция, общо взето, по целия свят и това, което в момента правя, е да помагам на бизнеси, които все още не са стигнали на това ниво на световна огромна корпорация, да стигнат там.

    Защо избрахте този път?
    Това, което осъзнах, когато започнах да работя за първи път с предприемачи, е, че всъщност мечтата на всеки един предприемач е да създаде корпорация. Кой от нас не иска стабилен бизнес със стабилни приходи, с редовни клиенти, с процеси и всичко да е подредено. И това са всъщност едни от трудностите, че обикновено предприемачите са тези, които казват: „Аз съм бунтарят, който ще създаде нещо ново. Не ми харесва корпоративният свят!“, но всъщност в крайна сметка финалната им мисия е да създадат една голяма корпорация. И тъй като дълго време съм бил в този свят и в този бранш, смятам, че най-добре мога да помогна на някого да създаде един стабилен и устойчив бизнес.

    Защо решихте да създадете Национална стартъп конференция?
    Искахме да вдъхновим хората, т.е. искахме и все още искаме България да се превърне в Силициевата долина на Европа. Аз смятам, че имаме потенциала, таланта и все още и тази амбиция на хората да създават нови неща, да се доказват, да творят, да превземат света.

    Какво представлява тя?
    Конференцията ни е 3 дни, в които всеки може да учи, може да се свързва с правилните хора и да натрупа нови познания и умения. Защо смятам, че това е пътят напред? За мен това са нещата, които са необходими на всеки един, който е тръгнал да гради нещо, за да е успешен. От една страна, моята теза е, че ако някой не е там, където иска да бъде, то е защото все още не знае нещо. Тоест трябва да предадем знанието. От друга страна, винаги казваме, че най-важно в този свят е кого познаваш и кой може да ти помогне. Така че има смисъл да се запознаеш с правилните хора. И от трета страна, има винаги една бариера между това да знаем, да правим и да можем. И точно това е нещото, което искаме да преодолеем. Знаем, че знанието е там. Всички от нас знаят, че трябва да имаме приходи. Въпросът е как продаваме и как генерираме тези приходи.

    За кого е предназначена?
    Знам, че може би грешка №1 е да кажеш: „Искахме да обхванем всеки“, но ние наистина мислехме в тези три посоки. Тези, които тепърва започват бизнес или още не са се осмелили. От друга страна, имаме тези, които вече са започнали, направили са първи стъпки, имат плащащи клиенти, имат приходи, но искат да се разрастват. И вече третите за нас са тези, които искат да отворят офиси в чужбина, да намерят многомилионна инвестиция и може би дори да продадат бизнеса си да излязат – exit както казваме на хубав български. Така че всъщност сме обхванали теми, които вървят паралелно. И всеки, който дойде на конференцията, може да бъде в една от тези теми.

    Как подбрахте лекторите?
    Бяхме изключително селективни. Искахме на сцената да имаме хора, които вече са с доказан опит. Така че всеки, който е в публиката, да си каже: „Уау, от този човек наистина има какво да науча“. Затова се спряхме на бизнесмени, които смятаме, че вече са постигнали това. Но не искам никой да ни се обижда, ако каже: „Между другото, и аз съм постигнал, но не бях поканен“. Наистина основната причина беше, че поглеждаме картата на предприемачеството и тепърва навлизаме, свързваме се с хората и така нататък. Предполагам, че има много други гениални предприемачи, които ние просто не сме видели и не сме се запознали. Ако има такива, нека да се свържат с нас. Ще се радвам да работим заедно.

    С какво според Вас ще е най-полезна конференцията за участниците в нея?
    За мен най-важно е хората, които дойдат тук, да си кажат: „За мен имаше смисъл да съм тук, да отделя три дена, да отделя от бюджета си и да ми е от полза“. За някои това ще са знания, може би не са знаели нещо. За други е възможност да се срещнат с някои хора. Може би някой дори ще си намери съосновател и ще създадат нещо. А може да поговори с няколко съоснователи и да осъзнае, че не му трябва съосновател, тъй като останалите хора имат може би подобни умения. Някои ще спечелят, ще имат инвестиции, нови инвестиции и т. н. Така че, ако се върнем на това как мерим успеха, това, което ще наблюдаваме, определено се надяваме да се създадат трансакции по време на конференцията. Тоест в неделя ще се проведе състезание по пичинг, там наистина ще имаме инвестиции. Наистина можем да измерим как сме помогнали на бизнеси да си намерят финансиране. Помогнали сме и на инвеститорите да си намерят в кого да инвестират. Друго, което също ще измерваме, е след конференцията да поддържаме връзка с хората, да виждаме как се развиват и се надявам примерно след една година да можем да кажем: „Всеки, който дойде при нас една година по-късно се разви“, примерно създаде нови работни места или увеличи приходите си. Ясно е, че ние не сме единственият фактор, който е допринесъл, но ще е страхотно, ако поне малко сме спомогнали за успеха на тези предприятия.

    Ще има ли практическа част?
    Има доста практически елементи. Първо, има уъркшопове, които са със специалисти в техните сфери – Георги Малчев, който ще ни говори за сторителинг, Иван Цукев, който ще ни говори за целеполагане и основната идея наистина беше да има модули, когато аз отида там, да седна примерно с лаптоп или с лист хартия, и методология, след които да изляза с лист хартия или документ, който казва: „Това са стъпките, които трябва да следвам от утре“. Има и доста елементи, като например B2B sales форума, където отново можем да седнем заедно със специалист, да поговорим какви са ни проблемите и да решим заедно какво можем да правим със своя бизнес.

    Планирате ли второ издание и кога ще е то? 
    Вече даже говорим и със спонсори, и с локации. Това, което много бихме искали да направим, е да организираме втората конференция извън София, за да оживим и друг регион. Вие виждате какво е хиляди хора да тръпнат и да искат да постигнат нещо. Така че би било страхотно, ако може да ги съберем и на друго място. Трябва да преценим. В момента говорим с различни общини и градове, за да видим къде би било най-подходящо. Имайки предвид и международните инвеститори – за тях трябва самолет, за да може да дойдат удобно. Сега решаваме и колко скоро искаме да е. Дали да е по-скоро годишно издание, или да се срещаме по-често. Това донякъде ще зависи и от обратната връзка на участниците. Искаме да видим за тях колко е било полезно или казват: „Аз събрах толкова много задачки, идеи и вдъхновение, че ми трябва поне една година да успея да ги имплементирам в бизнеса си“.

    Как изглежда стартъп средата у нас?
    Стартъп средата у нас за мен е официална и неофициална и всъщност точно това беше причината ние да създадем първия ни трак от конференцията, който се казва Ентусиасти или Entrepreneurship one on one. Има толкова много хора, ние пътувахме във Варна, Русе, Стара Загора и се срещнахме с толкова много хора, които създават нещо, имат си технология, така да се каже, дялкат си в мазето, имат един страхотен ап в джоба, който би могъл да бъде многомилионен ап, но още не са направили стъпките, дори може да регистрират фирма или просто да кажат на света: „Аз правя ап“ или „Аз правя софтуер“, или „Аз правя продукти“ и да започнат съответно да ги продават. Тоест за мен това е едно от основните неща – да открием и тези хора, които не знаем, че са предприемачи и никой не знае, дори Търговският регистър не знае, защото не са регистрирани, и да ги вдъхновим наистина да направят първите стъпки.

    От какво има нужда?
    Ако погледнем пазарните консултации, всяка година има проучвания с фондовете, със стартъпи и така нататък, забелязваме, че финансиране, общо взето, вече има. Ако преди години нямаше фондове, сега има фондове с финансиране от Фонда на фондовете, Европейската инвестиционна банка и т. н. Това, което все още липсва, са бизнес уменията и когато казвам бизнес умения, имам предвид наистина сравними бизнес умения с например тези на един американски стартъп. Тоест хора, които да мислят за огромни неща, да имат огромна амбиция и да полагат огромни усилия, за да постигнат това нещо. Аз мога да дам пример с това, което създадохме като конференция. Ако бяхме казали: „Нека направим събитие за 30 души“, вероятно щяха да дойдат 10. Ние си поставихме огромна цел. Започнахме да работим с огромни партньори и всеки път, когато виждахме, че не се доближаваме до резултата, всъщност увеличаваме действията, които предприемаме. Даже последните седмици говорихме с всички наши партньори, за да мислим заедно как можем да убедим хората да дойдат, защото знаехме, че ако дойдат, ще им хареса. Но преди това трябва да ги убедим да дойдат. И тъй като се случва за първи път, трябва да намерим начин. Така че това е нещото, което според мен все още трябва и се надявам да го предадем тези три дни, а и след това на предприемачите – как да мислят много по-мащабно, да се стремят към много по-големи неща, за да може дори да постигнат половината от това, към което се стремят, пак да са създали нещо огромно.

    Това ли е най-трудната стъпка за създаване на бизнес у нас?
    Аз бих казал, че да, тъй като от административна гледна точка регистрирането на фирма отнема три дена с адвокат. Това не е проблемът. Проблемът наистина е човек да се осмели да започне да говори с клиенти. Аз съветвам всички мои ментийта, тоест хората, на които менторствам, винаги да говорят с клиенти директно, тоест да не правят валидации и затваряйки се в мазето и четейки или пускайки анкета във Фейсбук, тъй като ние всички бихме отговорили защото сме мили хора, но най-вероятно след това няма да купим, а наистина да говорят със своите клиенти и да говорят за трансакция. Ще купят ли, когато го има нещото? Пак казвам не дали биха купили, тъй като условното наклонение не носи много ползи в крайна сметка. Да говорят с клиентите, да излизат, да се осмеляват, защото дори да бъдат отхвърлени от 100 души, това поне показва, че явно това, което създават, май не е необходимо на никого и е по-добре да се фокусират върху нещо друго.

    Какво предстои?
    Първо, конференцията трябва да бъде страхотна за всеки. Искам всеки, който си тръгва да каже: „Това определено имаше смисъл 3 дена от живота ми. Радвам се, че бях тук“. Не беше лесно, както всеки път, когато започваш нещо ново. Трябваше да убедим много хора да ни повярват. Останаха ни доста за убеждаване, така че от понеделник нататък продължаваме да говорим с тези, които искаха първо да видят, за да видим как можем да създадем нещо още по-голямо и мащабно. От друга страна, това, което ние ще направим, е, пак казвам, опитваме се с всички тези хора, с които се свързахме, да не губим връзката с тях, а наистина да започнем редовно да се срещаме и да създадем нещо като общност, в която те да могат да членуват, да си споделят проблемите и заедно да продължаваме да правим това, което правим през цялата година. Защото ние знаем, че ако 3 дни получаваш вдъхновение и знание, най-вероятно след 4 – 5 месеца мотивацията си отива. А това, което на нас ни е необходимо, е всички хора да продължават да работят и да стават все по-смели и да мислят все по-мащабно да действат, и знам, че ще постигнат огромни и страхотни неща.

    След края на 3-дневния маратон – каква е равносметката?
    Start Up – Bulgaria създаде условия за инвестиции на стойност €284 000 чрез term sheets, писма за намерение и споразумения за услуги. Над 100 участници се включиха в speed dating сесии, като всеки от тях се запозна с поне 8 нови контакта, изграждайки силна мрежа от връзки. Конференцията предложи и по-неформално networking чрез happy hours на 3 различни локации, осигурявайки над 300 присъстващи в динамична среда за обмен на идеи и нови партньорства. В трите дни на събитието общо около 2000 души преминаха през залите на конференцията. 108 лектори проведоха над 50 лекции, панели и уъркшопове, като споделиха ценни прозрения и често бяха заобиколени от ентусиазирани участници, търсещи връзка и нови знания. Нашите 15 международни гости бяха много развълнувани да се запознаят с талантливите български предприемачи.

    Особено висока оценка получи и B2B sales форумът, който беше изключително практически ориентиран и полезен – участниците вече с нетърпение очакват следващото му издание. Уъркшоповете също привлякоха многобройни участници, които активно усвояваха нови умения. Отзивите след конференцията бяха повече от положителни: „събитие от световно ниво“ и „правилното насочване на внимание към България“. С удоволствие ще използваме получените идеи за още по-успешно издание догодина.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    Apple планира $1 млрд. инвестиция в Индонезия
    Ще бъде изграден завод, който да произвежда компоненти за смартфони и други продукти
    преди 11 часа
    От 11-ия опит: Избраха Наталия Киселова за председател на Парламента
    Тя е експерт по конституционно право и преподавател в Софийския университет
    преди 11 часа
    СУ и “Аурубис България” със споразумение за партньорство
    Net-Zero Lab към университета ще си партнира с най-големия германски инвеститор в страната
    преди 11 часа
    преди 12 часа
    BgGPT, разработен от INSAIT, влиза в общините
    Първата община, която ще го имлементира е Бургас
    преди 13 часа
    Макрон заяви, че няма да се оттегли
    Избраното от него правителство претърпя вот на недоверие