Веригата търси работници от Непал и Узбекистан заради недостига на персонал у нас
BILLA България планира инвестиции в размер на над 60 милиона лева в България през 2025, когато веригата ще отбележи 25-та годишнина от откриването на първия магазин в страната. 44 млн. лв. са заложени за експанзия, а 14,1 млн. лв. за реконструкция на филиали. 4,7 млн. лв. ще бъдат вложени в логистичната база в с. Загоре, която се очаква да бъде открита през март или април догодина. Това обяви по време на среща с журналисти изпълнителният директор на BILLA България Вигинтас Шапокас.
През 2025 се планира да бъдат открити 13 нови магазина и навлизане в градове като Видин, Горна Оряховица, Трявна, Тутракан и др.
Ще бъдат реконструирани 11 магазина в София, Варна, Бургас, Габрово и други градове.
Веригата се утвърди като ритейлърът с най-голям брой магазини в България – 161 в 50 града и с постоянно нарастващ брой на клиентите, като за периода януари-октомври ръстът е от 4,5%. До края на годината предстои да бъдат открити 4 магазина. Един от тях ще бъде в нов град за веригата – Тетевен, 2 ще са в Плевен, а един – в Бургас. Компанията има близо 5 300 служители и ръст на оборота от 6,6% за първите 10 месеца на 2024 спрямо същия период на 2023.
Компанията продължава да осигурява стабилни ценови равнища за своите клиенти и дори отчита дефлация при продажните цени. Спадът през октомври 2024 спрямо октомври 2024 е от 0.72% и изразява устойчива тенденция за намаляване на цените. От основните хранителни категории най-съществено намаление се отчита в категория „Основни храни“ - -5,8%. На второ място е спадът при консервираните храни - -4,46%, а на трето „Месо и деликатеси“ със спад от -3,44%. При нехранителните категории значителен спад от -6,73% се отчита при „Почистващи препрати и детергенти“. При козметиката намалението е с -4,8%.
През 2024 инвестициите на BILLA в откриване на нови и реконструкция на съществуващи магазини бяха за близо 60 млн. лева. Допълнителни близо 45 млн. лв. бяха инвестирани в изграждането на новата логистична база в с. Загоре, до гр. Стара Загора.
Сред основните предизвикателства пред компанията Шапокас отбеляза пазара на труда, който е неравномерно развит. По думите му има редица административни пречки пред вноса на кадри от други държави. Веригата също обмисля привличане на персонал от Узбекистан и Непал за складови операции. Шапокас подчерта, че въпросът не е в заплатите, а в дефицита на кадри в България. Първият въпрос при отварянето на нов магазин е дали ще има хора, които да работят в него, посочи той. От компанията изчисляват, че всеки ден изпитват дефицит от над 200 служители.
Шапокас се оплака и от ниското ниво на сътрудничество с властите, които не гледат на бизнеса като на партньор. "По-скоро ние сме за тях субект, който често трябва да бъде наказван и санкциониран", подчерта той.
Друг проблем е по-ниската покупателна способност у нас, като според Шапокас инвестицията да се отвори магазин в България или в друга страна от ЕС е приблизително една и съща, но оборотите са много различни.
Риск има и от икономическо забавяне не само в България, но и в ЕС. Очаква се Германия да изпадне в рецесия, което ще повлияе на икономиките в целия ЕС. "Ако Германия е болна, цяла Европа ще боледува", отбеляза Шапокас.
Проблем е и забавянето на важни политически решения – влизането в Еврозоната и в Шенген по суша.
Въпреки тази предизвикателна среда според Шапокас BILLA България показва стабилни резултати през настоящата година. Над 50% от оборота на веригата се формира от промоционални предложения. Над 2.2 млн. българи притежават BILLA Card, а близо 1.5 млн. я използват активно.
Около 40% от плодовете и зеленчуците в магазините на веригата са от техния бранд BILLA Градини, в който участват близо 60 български производители с над 180 зеленчукови и плодови градини, оранжерии и лозя. Тази година брандът отбелязва 10 години от създаването си.
Повече за плановете на веригата у нас - очаквайте в интервюто на Economy.bg с изпълнителния директор на BILLA България Вигинтас Шапокас!