За идеята, трудностите и реализацията на почерпка от разстояние разказват Атанас Атанасов, CEO, и Лия-Мария Станева, CMO
Снимка: Economy.bg
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Атанас Атанасов, CEO, и Лия-Мария Станева, CMO, разказват как се ражда идеята, какви са били затрудненията и трудна ли е реализацията на компания за почерпка от разстояние.
Име: BEVUP
Сектор: Digital Gifting, Food & Beverage
Създадена: Юни 2024
Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: Глобална платформа за черпене от разстояние
Брой служители: 4 Офис: София
Финансиране: Bootstrapping
Член на BESCO от: Юни 2024
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
А: В BEVUP развиваме платформа за черпене на приятели от разстояние. Целим да направим малките жестове възможни дигитално по забавен и личен начин. Независимо дали изпращаш кафе на приятелка в Лисабон в любимата ѝ квартална сладкарница за рождения ѝ ден, или рунд бири в някой готин бар на колеги от офиса в Мюнхен, след като сте приключили проект заедно. Идеята се появи точно така, исках някак да изненадам близък човек, който живееше в Германия, и осъзнах, че освен произволен ваучер или цветя (и за двете е спорно дали са добра идея наистина) – много добри алтернативи на практика няма.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
А: Честно казано, минаха няколко години след появата на идеята, докато се започна истинска работа по нея. Но след това вдигнахме първа версия на продукта и получихме първи поръчки през платформата за няколко месеца. Всичко това стана през втората половина на 2024. А „работещ бизнес“ все още е твърде силно определение за нас, трябва още да докажем концепцията си.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
A: „Кокошката или яйцето“. В нашия случай ни трябва голяма мрежа от заведения партньори в различни градове, за да сме интересни на хората, а ни трябват много хора, за да сме интересни на заведенията. Постепенно излизаме от омагьосания кръг с много наивна упоритост… и много ходене по барове!
Л: На първо място е голямо лично предизвикателство да попаднеш в среда, в която можеш да вземаш финални решения и да правиш реален избор, т.е. от теб да зависят неща. Трудно се борави с такъв тип свобода, защото е свързана с голяма отговорност. Оттам нататък всеки ден ни посреща с нови предизвикателства, които ни учат на най-различни новости от спектър, който непрекъснато расте. Ключовото от всичко научено дотук е необходимостта от постоянно движение, бързо адаптиране и неспирно изпробване на нови начини и механизми за решаване на проблеми.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности?
А: До момента финансираме изцяло със собствени средства. Искахме да наберем достатъчно скорост, преди да потърсим външни, но усещаме, че вече е време, за да можем да скалираме. Говорили сме си опознавателно с инвеститори и едва ли ще изненадаме някого, че се усеща силна предпазливост, особено към прохождащи стартъпи, които нямат AI в името.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Л: Първото заведение, което прегърна идеята, беше във Валенсия, Испания. Решихме да изпробваме как ще се възприеме идеята на чуждестранен пазар в държава, чийто език не говорим, за да може тя да бъде оценена в чистата ѝ форма. Като профил виждаме най-голяма ползва от нашето решение при дигитални номади, международни студенти, експати и хора, работещи в дистрибутирани екипи.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Л: След Испания се насочихме към Португалия. Към момента в платформата са регистрирани заведения в Порто и Лисабон. След завръщането ни от това приключение започнахме и с активно включване на заведения на родна земя, които прогресивно се увеличават.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Л: Основната ни сила е, че предлагаме нещо иновативно, което има за цел да изкара доброто в хората. Да изпратиш дори само едно кафе на някого може да бъде разтълкувано по десетки начини и всичките благи: от това, че помниш, че го пие силно, късо и с много захар, или си обърнал внимание, когато е споменал любимото си място за пиене на кафе и си му го изпратил точно там, до най-простичкото „Сетих се за теб, липсваш ми“.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
А: Началото беше трудно по различни причини. Опитахме се да започнем с двама приятели, но не се получи, разделихме се и не беше приятно. Постепенно и с малко късмет се събрахме стабилен екип от 4 души, като заедно покриваме полето от маркетинг и разрастване до техническото изпълнение. Трябваше ни време и да изградим основата на бранда си и да започнем по-лесно да печелим доверието на управителите и собствениците на хорека бизнеси.
Мисията ни е наистина лична и се оказа, че понякога и други хора се асоциират много силно с нея. Решихме да експериментираме, като изградим общност от Brand Ambassadors (звучи малко сухо, но не сме измислили по-добро име засега…) – хора, които не само вярват в концепцията ни, но искат и да са част от реализацията ѝ – да разказват на други хора или да създават партньорства със заведения. Широкият ни екип заедно с всички замесени вече наброява 13 души в Португалия, Испания, Германия, Италия и няколко града в България. Грубо половината заведения, с които си партнираме, са поканени по този начин и продължаваме експеримента с пълни сили.
Какво предстои оттук нататък?
Л: Предстои ни да докажем в мащаб, че хората и бизнесите имат нужда от нашата услуга. Тепърва ще откриваме как да комуникираме по-добре това, което правим, как да го надграждаме и да го бутаме напред и ще се молим на боговете на стартъпите точно пък нашият да е успешен.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
А: На моменти не бяхме достатъчно смели или не действахме достатъчно бързо, но се учим.
Л: Не мога да посоча с пръст, защото всяко движение е полезен опит, от който учим кое как. В началото бяхме значително по-свенливи в комуникацията си с бизнеси и потенциални потребители, но се учим в движение и набираме осезаема инерция.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Л: Няма значение какво човек завършва или е работил. Дори няма значение каква точно е текущата му роля, защото неговото нещо ще го намери рано или късно. Аз например завърших архитектура, стажувах по специалността си, след това станах дизайнер в рекламна агенция. Сега с Наско сме jacks of all trades в глобална платформа за черпене от разстояние, която се опитваме да построим от нулата. И е рисковано, но си е нашето и ми харесва. И на всичкото отгоре работя с най-добрия си приятел. Какво му трябва на човек?
А: Когато следваш интуицията си, ти олеква дори когато не е съвсем удобно.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Л: Рискувайте винаги, когато имате възможност.
А: Започнете веднага и каквото и да стане – чувството е несравнимо.
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: Shemha Health
Startups in BG: LAM'ON
Startups in BG: Ice Pro
Startups in BG: Artavolo
Startups in BG: Cloud Office
Startups in BG: Varnapreneurs
Startups in BG: Идейници ООД
Startups in BG: The Blacks
Startups in BG: Swipe
Startups in BG: ПОС Фарма
Startups in BG: Foody
Startups in BG: Box from Bulgaria
Startups in BG: Daye
Startups in BG: Мелифера
Startups in BG: Founder Institute
Startups in BG: VODORASLO
Startups in BG: СмарТест
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД