понеделник, 14 октомври 2019   RSS

Трима учени получиха Нобеловата награда за физика

Тя им се присъжда за „приноса в нашето разбиране за еволюцията на Вселената и мястото на Земята в космоса“
    08 октомври 2019, 14:42 a+ a- a

Шведската кралска академия присъди Нобеловата награда за физика 2019 за „приноса в нашето разбиране за еволюцията на Вселената и мястото на Земята в космоса“ на общо трима учени. Едната половина от наградата се присъжда на Джеймс Пийбълс „за теоретични открития във физическата космология“ и другата половина на Мишел Мейър и Дидие Кело „за откритието на екзопланета, орбитираща около звезда, подобна на Слънцето“.

Тазгодишната Нобелова награда за физика възнаграждава новото ни разбиране за структурата и историята на Вселената, както и първото откритие на планета извън нашата Слънчева система, чиято орбита е около звезда, подобна на нашето Слънце.

Теоретичната рамка на Джеймс Пийбълс, която той разработва в период от две десетилетия, е основата на нашето модерно възприятие за историята на Вселената – от Големия взрив до днес. Изследванията на Пийбълс са довели до прозрения за космическата обстановка, в която познатата ни материя е едва 5% от всичката материя и енергия, които се съдържат във Вселената. Останалите 95% са скрити от нас. Това е мистерия и предизвикателство към модерните физици.

Мишел Мейър и Дидие Кело изследват родната ни галактика – Млечният път, търсейки непознати светове. През 1995 те правят първото откритие на планета извън Слънчевата система – екзопланета, която се върти около звезда, подобна на Слънцето. Тяхното откритие предизвика нашите знания за тези нови светове и доведе до революция в астрономията. В момента са известни повече от 4000 екзопланети и разнообразието на форми при тях е изненадващо. Повечето от тези планетарни системи нямат нищо общо с нашата собствена. Тези открития предизвикаха учените и доведоха до разработването на нови теории за процесите, при които се раждат планетите.

Тазгодишните лауреати промениха нашите идеи за космоса. Теоретичните открития на Джеймс Пебълс допринасят за разбирането ни как се е развила Вселената от Големия взрив насам, а Мишел Мейър и Дидие Кело изучиха нашите космически съседи в търсенето си на непознати планети. Техните открития промениха завинаги възприятието ни за света.

11 октомври 2019, 16:02