За шестнадесети път Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) награди фирми, допринесли за развитието на българо-германските икономически отношения през последната година. Наградата на германската икономика в България за 2019 беше присъдена в четири категории. Общо 27 бяха номинираните компании. Членството в ГБИТК не беше условие за участие.
В категория „Голямо предприятие“ в надпреварата участваха 7 компании, в категория „Малко и средно предприятие“ – 10, за приза в категория „Социален ангажимент“ се бориха 5 фирми, а в категория „Стартираща компания“ – 5.
Отличени тази година с Наградите на Германската икономика бяха: Kaufland България в категорията „Голямо предприятие”, "Лигна Груп" за „Малко или средно предприятие”, „Лидл България“ в "Социален ангажимент", и "Дивелиот" за стартъп.
В категория „Голямо предприятие“ журито отреди второ място за „Луфтханза Техник София“, а трето на „Тед Бед“. В категорията „Малко и средно предприятие“ второ място зае "Роберт Бош ЕООД", а трето - "ИХБ ШипДизайн". В категорията „Социален ангажимент“ втората позиция е за Kaufland България, а третата си поделиха "Овергаз" и "Мерк България". В категория „Стартираща компания“ второто място беше за "Плейграунд Енерджи", а третата - "АвтоИконом".
Раздадени бяха и три почетни грамоти: на Българския съюз по балнеология и спа туризъм, на Софийския университет и Професионалната гимназия по електроника и електротехника в Пловдив.
Вижте кои компании бяха отличени в отделните категории
Kaufland България има верига от 59 хипермаркета в 34 града и над 6 000 служители у нас. През 2019 дружеството е отворило във В. Търново 59-и си магазин, за което е инвестирало 25 млн. лв. и създадоло над 100 работни места. Разширило е логистичния си център в с. Стряма, за което е инвестирало близо 67 млн. лв. и е създадоло близо 100 работни места. Предстои във Варна да заработи 5-ият хипермаркет на Kaufland, за което са планирани инвестиции от над 31 млн. лева. През 2019 дружеството разширява своя IT HUB и откри втори офис у нас с планове за удвояване на екипа.
"Лигна Груп" е компания със 17 години опит в областта на мебелното обзавеждане. Фирмата предлага цялостен пакет от услуги - дизайн, проектиране, производство, управление проекти, логистика и обзавеждане. "Лигна" работи основно с клиенти от европейския пазар. През 2019 компанията е обзавела 6 хотела в Германия и 1 в столицата на Австрия – Виена. Фирмата работи усилено и се стреми да разширява дейността си на немския пазар. Това е и една от поставените цели за 2020. За дългогодишната работа с клиенти в Германия "Лигна" има много и значими завършени обекти: предпочитан доставчик за над 120 „B&B” хотели, 6 хотела „Welcome”, Хотел EURO RASTPARK – Швайтенкирхен, Strandhotel Ahlbeck, Хотел „Wälder Haus” - Хамбург, обновяване на хотел „Ibis”- Гелзенкирхен, Студентско общежитие на Училище за финанси и мениджмънт във Франкфурт, Жилищна сграда във Франкфурт, 6 магазина от веригата Witty Knitter и др.
В България Lidl стартира своята дейност през 2010, като днес компанията има 100 магазина в 48 града и над 2700 служители. Социално отговорната политика на компанията се фокусира върху пет стълба: околна среда, общество, продукти, служители и бизнес партньори, като за всяка една от тези групи прилага конкретни мерки на регионално и глобално ниво. Пример за ангажираността на компанията е инициативата „Ти и Lidl за по-добър живот“. Тя финансира значими проекти на граждански организации в цялата страна и има за цел да помогне на инициативните хора в страната да си създадат условия да водят по-качествен и пълноценен на живот. „Ти и Lidl за по-добър живот“ инвестира в 4 тематични области: образование, околна среда, култура и историческо наследство и активен начин на живот. В три издания на инициативата общо са дарени 545 000 лв. за 73 проекта в 44 населени места. В нея директно са участвали 21 000 човека и резултатите от проектите дългосрочно се ползват от над 150 000 души.
"Дивелиот" (Секнет АД) е създадена през 2019 и има 10 служители. Фокъсут на стартъпа са Industrial IoT и Smart City Solutions. Има разработени три продукта. С мрежа от станции за наблюдение на качеството на въздуха в градските райони "Дивелиот" дава възможност на градовете да наблюдават икономически ефективно показателите за качество на въздуха, определени от ЕС, и да открие кои са основните замърсители във всеки квартал, откъдето идват, какво може да се направи по въпроса и дори да се предвиди какво ще бъде качеството на въздуха в следващите 24 часа, за да може градът да предприеме проактивни действия. Решението вече е внедрено в София и Охрид. Устройството за дистанционно четене на водомер дава възможност на водоснабдителните услуги да проследяват консумацията на вода напълно дистанционно без човешки оператор, както и да проследяват течове и замръзване на водомера. Най-новият продукт на компанията е станция за дистанционно наблюдение на нивото на водата, която дава възможност на градовете и правителствата да проследяват ключовите водни ресурси напълно дистанционно и да използват тези данни активно като система за ранно предупреждение за гражданите и да моделират кои райони могат да бъдат засегнати от потенциални наводнения. За 12 месеца от създаването си "Дивелиот" има 11 партньори по целия свят, 3 завършени проекта (1 международен), повече от 20 в процес на стартиране.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“