петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6826 прочитания

    България търси приоритетно инвестиции в сферата на селското стопанство и туризма

    За дейността и плановете за 2014 на БАИ, вижте какво сподели пред Economy.bg Светослав Младенов, изпълнителен директор на агенцията
    03 януари 2014, 15:12 a+ a- a

    Светослав Младенов пое ръководството на Българска агенция за инвестиции през септември 2013. За себе си споделя, че през близо 18-годишния си опит в частния бизнес винаги е вярвал, че успехът на човек зависи най-вече от неговите собствени услия. В периода 1999-2006 е бил регионален мениджър продажби в „Актавис”. След това става изпълнителен директор на „Белвю пропърти” и на „Прайм пропърти”. Светослав Младенов е бакалавър по международен туризъм и по МИО от Югозападния университет в Благоевград. Има МВА със специализация в областта на глобалните инвестиции и глобалния мениджмънт от Виенския икономически университет, Австрия, и Университета на Минесота,САЩ. Специализирал е инвестиционна политика в Санктпетербургския държавен университет.

    Срещнахме се с него, за да ни разкаже повече за дейността на Агенцията през изминалата година и плановете й за 2014. Ето какво ни сподели той:

    Г-н Младенов, как оценявате дейността на Българска агенция за инвестиции през 2013?

    По какви проекти работи агенцията?

    Това, което е постигнато за последните 4 месеца, е свързано с популяризирането наистина на България като дестинация за инвестиции - подобряване на условията като цяло, създаването на материали. Всичко е постигнато съвместно с всички общини в България, чуждите представителства в България, както и нашите представителства в чужбина. Изградена е обща стратегия за следващите 5-10 години. Основните неща, които можете да видите, това са: месечният бюлетин, който се издава всеки месец, и инвестиционният каталог, който е една прекрасна енциклопедия за България, обоснавана и обобщена така, че всеки един инвеститор може да погледне и в рамките на 15 минути да има цялата информация, необходима да предприеме следващата стъпка. Поне вече е очевадно, че нещо се прави да се подобри имиджът на България.

    Какви цели си поставяте за 2014?
    Амбициите ни са свързани с възможностите, които имаме. През тези 4 месеца си направихме една равносметка с какво ще разполагаме като ресурси, за да можем да направим един оптимален план график, да бъдем максимално полезни.

    Какви кампании предвиждате през тази година?
    Две са кампаниите, които предвиждаме. Едната стартира сега в края на януари, началото на февруари за връщане обратно на българите в България от чужбина. Втората кампания е за привличане на инвестиции в България от чуждестранни фирми и инвеститори.

    Какви конкретни активности предвиждате към двете кампании?
    Форуми, на които да се привлекат млади хора, студенти, работещи в чужбина. Искаме да им дадем примери с хора, които са успели в чужбина, върнали са се, дали са своя принос към България.  България е една и тя завинаги ще е тяхната родина. Възможностите, които им се предоставят в България, разбира се, не са толкова мащабни, не са толкова големи, както може би в страните, в които те живеят към момента, но всичко се променя и мисля, че един ден България ще заеме своето място на геополитическата карта.

    А втората кампания, свързана с привличане на инвестиции?
    Тя е изцяло таргетирана, т.е. ние проведохме и провеждаме още срещи с фирми в конкретни региони и държави, в които ще бъдат поканени едни от най-добрите компании и инвеститори с интерес за инвестиции. Ще опитаме да привлечем вниманието към България като цяло.

    От кои сектори са тези компании?

    Кои са секторите, в които ще се търсят приоритетно инвестиции?


    В общи линии, гледаме да се насочим към сектори, които са приоритетни за България, а именно в това, в което сме добри.

    Какво по-конкретно имате предвид?
    Селско стопанство, туризъм. Като погледне всеки един картата, вижда къде България наистина добре се развива. Искаме да развием един по-равномерен инвестиционен климат. Знаете има общини в България, които са доста изостанали по отношение на инвестициите по една или друга причина. Затова и проведохме 5 или 6 срещи в цяла България преди Нова година на регионални нива, при което се запознахме с бизнеса, с областните управители, с кметства.

    В кои региони очаквате да се осъществи такава инвестиция през следващата година?
    Както споменах, идеята ни е да има равномерно разпределение. Искаме навсякъде да сме полезни.

    Има ли региони, които са ви приоритет?
    Идеята ни беше основно да се запознаем с проекти, с хората, които действат на регионално ниво. Вече като има конкретен проект, интерес към конкретен проект или запитване, веднага ще го придвижим и ние.

    Кои са факторите, които отблъскват най-вече инвеститорите, по наблюдения на вашите регионални партньори?

    Кои са основните трудности при привличането на инвеститори?

    Преди всичко, човешкият ресурс, т.е. недостигът на кадри. Това е един голям проблем, който ние виждаме. Това неминуемо след себе си води до допълнителен разход на самия инвеститор.

    През изминалите няколко години имаше вълна от инвеститори в сферата на автомобилната индустрия и в сферата на електрониката можем ли да очакваме такъв тип инвеститори, или изцяло да очакваме инвеститори в сферата на селското стопанство и туризма?
    България е прекалено малка като територия, за да очакваме един глобален мащабен инвестиционен проект да може да влезе. Така че ние като цяло, както и правителството, сме насочили своето усилие към сектори и зони, където сме наистина добри и вече сме изградили някаква инфраструктура, която съответства. В случая няма никакви пречки към момента да се доразвиват тези сектори, които споменахте.

    От компаниите, при които се наблюдава тенденция да преместят своето производство към периферията на ЕС, има ли заявен интерес към България?
    Да, има такъв заявен интерес.

    В какви сектори?
    В автомобилния сектор.

    Колко нови компании очаквате да стъпят в България през следващата година?
    Това е нещо, което малко трудно мога да ви заявя отсега. Агенцията е от 30 души. Ако очакват в България тези 30 човека да направят чудеса и да извикат всички възможни инвеститори, чисто физически няма как да стане. Затова мисля, че по отношение на цялостната стратегия за привличане на инвестиции се направиха едни доста добри отдели и дирекции в различни ведомства, които да заработят заедно с Агенцията за инвестиции. В тази насока и в Министерство на икономиката има дирекция по инвестиции. Във Външно министерство има дирекция по инвестиции, в новото ведомство по инвестиционното проектиране - също, в Министерски съвет - в лицето на госпожа Бобева. Създаде се един огромен екип.

    Вие лично ангажиран ли сте в разговори с конкретни инвеститори?
    Разбира се.

    С колко?
    Трудно ми е да кажа. За последните 3 месеца - 48 инвеститори. Иначе като цяло получаваме поне по 20-30 запитвания по имейл всяка седмица.

    Вие лично залагате ли конкретни надежди на някои от тези инвеститори, с които сте разговаряли?
    От самото запитване до самото приключване и издаване на сертификат отнема време. За нас всяко едно запитване е потенциален инвестиционен проект за България

    Планирате провеждането на мерки, свързани с намаляване на административната тежест?
    Ние сме провели голяма част от тях. Решихме да ги заложим и в новия закон, а именно за намаляване на чисто административната тежест по отношение на документалната обработка, съкращаване на сроковете, индивидуално обслужване на по-големите инвеститори. Има какво да се подобри, въпреки че законът не бих казал, че е лош, но всяко нещо с времето си трябва да се подобрява.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 минути
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове
    преди 16 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 16 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 18 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 19 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ