Изследване на компанията показва подобряване на потребителския климат в Европа в края на 2015
През третото тримесечие на 2015 икономиката в България продължава да се представя положително. Това показва проучване на GfK на потребителския климат в Европа. Изследването е проведено във всички страни от Европейския съюз от името на Европейската комисия.
През третото тримесечие брутният вътрешен продукт се увеличи с 3% в сравнение със същото тримесечие на предходната година. Въпреки че в края на 2015 икономическите очаквания са в отрицателния диапазон (-6,9 пункта), тенденцията през последната година е положителна и отбелязва ръст от почти 18 пункта спрямо декември 2014.
Очакванията за приходите също показват положителна тенденция. В края на годината съответният показател е 3,9 пункта, което е увеличение с 4,6 пункта в сравнение със септември. Положителната тенденция е особено видима, като се отчете, че през декември 2014 показателят е бил минус 20,8 пункта.
От друга страна българите показват само непостоянни намерения за покупка. От GfK коментират, че доходите на много българи все още са достатъчни само за покриване на основните ежедневни нужди, като скъпи покупки все още са слабо достъпни за повечето потребители.
През четвъртото тримесечие на 2015 положителните икономически данни в цяла Европа стават по-значими. Икономическите резултати се подобряват значително в почти всички страни, в които се провежда проучването.
От септември до декември 2015 индексът на потребителския климат за Европейския съюз се увеличава с 1,9 пункта до 12,2 пункта,показват данните от изследването.
Благодарение на ниските цени на суровия петрол и енергията, както и незначителната инфлация, потребителите имат повече пари, които да харчат за други неща. Освен това, през изминалата година безработицата се понижава в почти всички страни, което означава, че повече хора имат работа и по-малко се притесняват от това да загубят работата си.
Тези положителни тенденции се отразяват във все по-оптимистичните икономически очаквания и очаквания за доходите на европейците. Въпреки това, в страните, в които по-силно се усеща кризата, тези положителни влияния все още не са достатъчни, за да променят настроението на потребителите, за да правят покупки. В действителност, домакинствата в тези страни все още едва разполагат с достатъчно пари за покриване на ежедневните си нужди, отчитат от GfK.