вторник, 19 октомври 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    888 прочитания

    ЕОС: 20% от издадените фактури се плащат със закъснение

    Вижте какво още показва проучване за навиците на плащане в България, направено от колекторската фирма
    20 септември 2018, 15:57 a+ a- a

    Навиците на плащане се подобряват трайно в Европа и България. Това показват данните от представителното проучване на EOS „Навици на плащане в Европа“ 2018, което тази година се провежда за 11-и пореден път съвместно с независимия институт за пазарни проучвания Kantar TNS и обхваща 3 400 компании в 17 европейски държави. 

    В България тенденцията е сходна – 76% от издадените фактури се плащат в уговорения срок (при средно 78% за Източна Европа и 74% за България през 2017 г.), 20% се плащат със закъснение (при 22% година по-рано), а 4% се отписват поради невъзможност да бъдат събрани изобщо (показателят не отчита промяна спрямо 2017 г.).

    В унисон с общоевропейската тенденция за подобряване на навиците на плащане, през 2018 г. българските компании отчитат най-добрите си показатели по редовност на плащанията за последните 5 години. Въпреки подобрението, българският бизнес отново се нарежда в групата с лоша дисциплина – 25% от фактурите, издадени към фирми-контрагенти, се плащат със закъснение или изобщо не се погасяват при средно за Европа ниво от 22%. Другите страни със сходен дял нередовни плащания са: Обединеното кралство (25%), Гърция (27%) и Румъния (27%), а Словения (30%) се нарежда в дъното на класацията. Гражданите са по-дисциплинирани от бизнеса в това отношение – средно 19% от фактурите се плащат със закъснение или остават неплатени (при 18% за Източна Европа). Като положителен факт за България проучването отчита дни забава под средните нива за Европа (общо за бизнес и граждани) – българският бизнес получава парите си със закъснение от средно 18 дни след падежа, спрямо 20 дни забава за Европа. 

    Последици от несъбраните вземания
    Забавените плащания от клиенти засягат финансовото здраве на компаниите: основните негативни последици са намаляване на печалбите (57%), по-високи разходи за лихви (47%) и липса на ликвидност (47%). През 2018 г. се увеличава делът на компаниите, които се опасяват от крайно негативни резултати – 26% от фирмите твърдят, че се чувстват застрашени от фалит поради просрочени вземания, при средно ниво за Източна Европа от 14%. 

    За да компенсират негативните ефекти от несъбраните вземания, 27% от анкетираните ограничават инвестициите, 25% от компаниите съкращават служители или не наемат нови, а близо една четвърт увеличават цените на произвежданите от тях стоки и услуги.  

    Значение на събирането на вземания в България
    Компаниите намират решение на проблемите, произтичащи от забавени и отписани вземания, като си партнират със специализирани агенции за управление на дългове – 44% от българския бизнес ползва услугите на външен експерт (увеличение с 2 пункта спрямо 2017 г.).

    Резултатите не закъсняват и България се нарежда на първо място в Източна Европа по върнати приходи чрез колекторски компании – 11,1% от оборота на фирмите е бил възстановен благодарение на външни доставчици на услуги за управление на вземания. По този показател в цяла Европа ни изпреварва единствено Германия. 

     „Ефектът от работата с колекторски агенции се измерва с подобрената ликвидност на бизнеса“, коментира Райна Миткова, изпълнителен директор на ЕОС в България. По нейни думи тези средства се връщат обратно в икономиката, като компаниите ги използват за погасяване на собствени задължения (58%), създаване на нови работни места (48%) или за различни видове инвестиции – в разрастване на пазарния дял (44%), научна и развойна дейност (33%) или инвестиции на финансовия пазар (26%).

    Изследването е проведено в началото на 2018 г. сред 3 400 компании с годишен оборот над 5 млн. евро в седемнадесет европейски държави: Белгия, България, Великобритания, Гърция, Германия, Дания, Испания, Полша, Румъния, Русия, Словакия, Словения, Унгария, Франция, Хърватия, Чехия и Швейцария. Анкетираните компании са разделени според вида на клиентите си – граждани/крайни потребители (В2С) и бизнес клиенти (В2В). Проучването се провежда за единадесета поредна година по поръчка на EOS Груп, съвместно с института за пазарни проучвания Kantar TNS. 

    ЕОS Груп е един от международните доставчици на индивидуализирани финансови услуги. Основният фокус на групата е управлението на вземания в три основни бизнес насоки: събиране на вземания, изкупуване на вземания и аутсорсинг на бизнес процеси. С над 7 500 служители и повече от 60 дъщерни компании, ЕОS предлага финансова сигурност на около 20 000 клиенти в над 26 държави чрез гъвкави решения в B2С и B2B сегментите. Повече информация относно EOS Груп можете да намерите на: www.eos-solutions.com. 

    В България ЕОS Груп присъства от 2002 г. и към момента е представена чрез 2 дъщерни компании – ЕОС Матрикс ЕООД и ЕОС Сървисис ЕООД. Предлаганите услуги включват събиране на дългове в страната и чужбина, изкупуване на вземания, обучения и консултации в областта на събирането на дългове, софтуер за управление на вземания, правни консултации. ЕОС Матрикс е съосновател на Асоциацията на колекторските агенции в България. 

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Мария Габриел призова за подкрепа на жените за STEM образование и кариера
    Само 22% от всички учени и инженери във високотехнологичните сектори са жени
    преди 2 часа
    Въвежда се зелен сертификат за дейностите на закрито
    Новата противоепидемична мярка влиза в сила от 21 октомври
    преди 2 часа
    Бизнесът ще получи компенсации от държавата заради високата цена на тока
    Първите компенсации ще бъдат изплатени още с октомврийските сметки за електроенергия
    преди 2 часа
    ЕК предупреди Полша, че може да й спре парите
    Трябва да защитим бюджета на Съюза от нарушения на върховенството на закона, заяви Урсула фон дер Лайен
    преди 3 часа
    Центърът за иновации на United Group отваря офис в България
    България е един от ключовите ни пазари и тук има много талантливи ИТ специалисти, коментира Сърджан Дурджевич, главен изпълнителен директор на United Cloud
    преди 3 часа
    Латвия обяви 4-седмичен локдаун
    Според властите острият ръст на случаите се дължи на ниското ниво на ваксинация в страната