ЕП ще гласува за по-ниски такси за трансгранични плащания в ЕС извън еврозоната
В момента ниските разходи при извършване на плащане в евро са гарантирани, ако става дума за превод между страни от Еврозоната. Това означава, че ако живеете във Финландия и закупите чифт обувки от Италия, таксата за плащането ще бъде същата като за местен превод, което в много случаи означава, че тя е нула.
Ако обаче живеете в България и искате да поръчате същите обувки, плащане в евро за Италия може да Ви струва между 15 и 24 евро, показва доклад на Европейската комисия.
С промените в законодателството ще се изравнят таксите, начислявани за изпращане или получаване на евро от банки и други доставчици на платежни услуги в страните извън Еврозоната, с таксите за плащания в местната валута. Това ще направи плащанията в евро по-достъпни, ще стимулира потребителите да пазаруват от чужбина и ще намали разходите за бизнеса.
Евродепутатите се очаква да сложат край на дискриминацията срещу ползвателите на платежни услуги в ЕС извън еврозоната.
Средна такса за трансграничен превод на 100 евро:
Държава
|
2012 г.
|
2017 г.
|
България
|
18,68 €
|
19, 98 €
|
Хърватска
|
N/A
|
8,23 €
|
Чехия
|
9,50 €
|
8,71 €
|
Дания
|
2,17 €
|
2,69 €
|
Унгария
|
15,32 €
|
5,93 €
|
Полша
|
2,73 €
|
1,54 €
|
Румъния
|
12,58 €
|
11,19 €
|
Швеция
|
0 €
|
0 €
|
Обединено кралство
|
15,63 €
|
9,26 €
|
Законодателните промени се стремят също така да направят по-прозрачни таксите, които се събират при преминаването от една валута в друга при платежни операции. Ако един германец например, иска да плати с карта в ресторант в Полша, обикновено той ще бъде попитан дали иска да направи плащането в евро или в местната валута (злоти). Ако той избере плащане в злоти, превалутирането ще бъде извършено от неговата банка; ако предпочете плащане в евро, услугата може да бъде предоставена от банката на ресторантьора. Таксите, които клиентът ще плати, ще бъдат различни в двата случая, но ако липсва ясна и сравнима информация, разходите му могат да бъдат много по-високи от необходимото. Измененията в законодателството налагат изискване за предоставяне на потребителя на избор между всички възможни алтернативи за превалутиране. Потребителят трябва да разполага с данни за общите разноски при всяка една опция и те трябва да бъдат представени по ясен и неутрален начин преди извършването на самата транзакция, обясняват от Европейски потребителски център България.