България държи 24,5% от световния пазар на патешки черен дроб
Българският износ отбеляза нов рекорд през 2018 – 33,205 млрд. долара. България обаче отстъпва позиции и е на 64 място сред всички износители в света (61 за 2017). Това сочи доклад на Българската стопанска камара (БСК) за външната търговия на България.
Ръстът на износа ни за 2018 спрямо 2017 е 6%, при ръст на световния внос 10%. Групите стоки с най-голям износ са електротехника и електроника, мед и изделия от мед, енергоносители (горива и електроенергия) и машини и апарати. Тези 4 групи стоки формират 36% от износа ни. От анализа са изключени доставките на стоки за отбраната, т.к. НСИ третира тази информация като конфиденциална. Според неокончателни данни на вносителите, България е изнесла стоки за отбраната поне за 777 мил. долара. Редица държави, които са пазар за българска специална продукция, не предоставят данни за търговията си с нея.
За периода 2014-2018 българският износ, измерен в долари, нараства с 5% годишно, докато световният внос нараства с 2%. Тези тенденции са различни по групи стоки.
Таблица 1: Средногодишен ръст за периода 2014-2018 на български износ на водещите стокови групи спрямо световния внос
Стокова група
(по глави от митническата тарифа)
|
Износ 2018 млн. щ. д.
|
Ръст на бълг. износ
2014-2018
|
Ръст на свет. Внос
2014-2018
|
85 Електротехника и електроника
|
3,615
|
10%
|
4%
|
74 Мед и продукти от мед
|
2,939
|
4%
|
2%
|
27 Горива, ел. ток
|
2,809
|
-4%
|
-3%
|
84 Машини и апарати
|
2,645
|
5%
|
2%
|
99 Специфични доставки
|
1,399
|
15%
|
5%
|
Изделията на електрониката и електротехниката продължават своя експортен възход с 10% средногодишен ръст за последните пет години, докато за същия период световният внос се е увеличил с 4%. Това се дължи в голяма степен на ръста през последната година – 19%. Това означава, че тези български производители са конкурентоспособни на глобалните пазари и изместват други доставчици. Износът на машини и апарати също се представя добре и бележи ръст от 5%, докато световният внос расте с 2%. За последната година износът на тази група стоки расте с 10%. Изключвайки специфичните доставки, износът на зърно заема пета позиция. Следват фармация, автомобилна индустрия, изделия от желязо и стомана, пластмасови изделия, облекла. По експертни оценки, износът на специална продукция (над 777 млн. щ. д.) би трябвало да е на единадесето място сред водещите стокови групи в износа ни. Ако този износ се добави към посочените 33,2 млрд. долара, България ще изпревари Литва (с износ 33,404 млрд. д.) в световната ранглиста.
С какво сме най-успешни?
България държи 24,5% от световния пазар на патешки черен дроб. Временно консервираните череши имат 19,7% дял, пшеница за посев 14,5%, патешкото месо – 13,3%, руди на благородни метали 11,6%, маслодаен слънчоглед 11,1%, анодна мед 10,8%. Стоките, с които България заема водещо място в световния износ, показват известна устойчивост.
Таблица 2: Мястото на България в световния износ на съответната стока
Стока
|
2016
|
2017
|
2018
|
000 US$
|
Пшеница за посев
|
-
|
-
|
1
|
69,881
|
Спирачни маркучи
|
2
|
3
|
2
|
180,279
|
Патешки дроб
|
2
|
2
|
2
|
13,935
|
Нерафинирана анодна мед
|
3
|
3
|
3
|
1,075,784
|
Маслодаен слънчоглед
|
3
|
3
|
3
|
454,948
|
Руди и концентрати от благородни метали
|
4
|
3
|
3
|
402,364
|
Рапица
|
3
|
3
|
3
|
116,537
|
Седалки и капаци за тоалетни чинии
|
3
|
3
|
3
|
80,739
|
Месинг на плочи и ленти
|
-
|
-
|
3
|
33,253
|
Череши, консервираниили приготвени
|
2
|
2
|
3
|
28,837
|
Патешко месо, прясно
|
3
|
2
|
3
|
20,007
|
Череши, временно консервирани с SO2
|
2
|
2
|
3
|
17,954
|
Калцинирана сода
|
4
|
4
|
4
|
239,785
|
Стоманени пръти
|
-
|
-
|
4
|
210,373
|
Медна ламарина
|
3
|
3
|
4
|
174,782
|
Патешко месо, замразено
|
4
|
3
|
4
|
74,837
|
Акрилни платове
|
-
|
-
|
4
|
25,785
|
Диверсификация на пазарите
Диверсификацията на пазарите е един от проблемите пред износа ни. Част от концентрацията се дължи на факта, че ред сравнително големи български предприятия са с преобладаваща чуждестранна собственост и продукцията им се изкупува от фирмата майка. Това води след себе си износ на стоки за последваща преработка (а не крайни продукти, които са с по-висока добавена стойност), сравнително по-ниска производителност на труда, по-високи енергийни разходи за единица добавена стойност, ниски килограмови цени и др.
Кои са ни партньорите
През 2018 сме осъществили износ за 198 държави и територии. В редица държави имаме малък износ на нишови продукти. Най-важните пазари са Германия, Италия, Румъния, Турция и Гърция, които общо допринасят за 46,4% от износа. Следват Франция, Белгия, Холандия, Китай, Испания, Великобритания, Полша, Чехия, Сърбия, Австрия, Унгария, САЩ, които добавят още 32,5%. С всеки от първите 7 търговски партньора имаме положителен търговски баланс общо за 2 млрд. долара. Измежду значимите партньори над 10% ръст за миналата година имаме с Германия 22%, Италия 15%, Румъния 15%, Гърция 15%, Холандия 23%, Китай 15%. Спад има с Турция, Франция и Испания.