петък, 03 юли 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    389 прочитания

    Намеренията за сливания и придобивания остават силни в световен план

    Повече от половината лидери в световния бизнес очакват по-дълго и по-бавно икономическо възстановяване, показва Барометърът на доверие в икономиката на EY
    27 април 2020, 14:31 a+ a- a

    Глобалните бизнес лидери се съсредоточават върху управлението на непосредственото въздействие, което COVID-19 оказва върху веригите на доставките, приходите и рентабилността, като същевременно реорганизират разпределението на капитала и правят планове за сливания и придобивания за след кризата, според 22-ото издание на глобалния Барометър на доверието в икономиката на EY (Global Capital Confidence Barometer).

    Глобалният барометър на доверието в икономиката на EY (CCB) се провежда два пъти годишно и се обобщава от консултантската компания за предоставяне на лидерски услуги Euromoney Institutional Investor. Проучването обхваща повече от 2900 висши мениджъри от големи компании по света, както и различни промишлени сектори. Целта на Глобалния барометър е да очертае корпоративното доверие в глобалните и вътрешните икономически перспективи, да установи приоритетите за бизнеса през следващите 12 месеца и да определи какви нови практики по отношение на капитала, използват компаниите, за да изградят конкурентното си предимство в развиващата се световна икономика.

    Почти три четвърти (73%) от участниците в Барометъра на доверието в икономиката очакват COVID-19 да окаже сериозно влияние върху световната икономика посредством прекъсване на веригата на доставките и спад в потреблението. В същото време ръководителите преосмислят своите бизнес модели в отговор на кризата. Все по-масовото спиране на дейността на бизнеса в много части на света разкри уязвимостта на веригите за доставки на много компании, като над половината (52%) предприемат стъпки за промяна на сегашната си организация, а 41% инвестират в ускоряване на автоматизацията.

    Малко под половината от световните бизнес лидери (49%) отчитат същите или по-ниски маржове на печалба, в сравнение с преди две години още преди настоящата криза, а по-голямата част от компаниите (95%) се подготвят за по-голям натиск върху маржовете, заради забавянето на световната икономика.

    Стив Крускос, вицепредседател на глобалното звено на EY „Услуги по сделки“, казва: „Цената на тази криза са хората. И не само по отношение на загубените животи, но също и по отношение на броя на домакинствата, изложени на риск. Тъй като бизнес лидерите вземат спешни мерки спрямо безпрецедентното въздействие на COVID-19 в световен мащаб, благосъстоянието на работната сила и запазването на работните места ще бъдат на най-важни. Няма книга, която да ни подготвя за тази ситуация и глобалните лидери пренастройват и коригират отговора и реакциите си в реално време, тъй като събитията се развиват бързо. COVID-19 създаде нови уязвимости и непредвидени предизвикателства. За повечето компании въздействието върху приходите и рентабилността във веригите на стойността все още не може да бъде изчислено с точност.“

    Диана Николаева, съдружник и ръководител на отдел „Консултации по сделки“ в EY Bulgaria добавя: „Бизнесът в България не е по-различен от световния. Намаляване на рентабилността, намаляване на оперативните парични потоци – това се наблюдава в много от секторите и у нас. Осигуряване на ликвидност и парична разполагаемост е основната грижа на компаниите в този момент“.

    Подготовка за след това
    Според участниците в Барометъра на доверието в икономиката 72% от компаниите вече са преминали през инициативи за трансформация на дейността - резултат от целите за по-високи приходи и по-добра рентабилност.

    В бъдеще мнозинството от компаниите - 72% планират много по-често и редовно да извършват прегледи на стратегията си и портфейла от инвестиции. Ръководителите споделят, че веднага след завръщане към нормалността, те ще се съсредоточат върху приоритетните за тях промени - нови инвестиции в технологии и дигитална трансформация (43%), както и към пропорционално разпределение на капитала в целия портфейл - 42%.

    Крускос коментира: „Бизнес лидерите виждат как плановете им за трансформация на бизнеса спират или се забавят. След като ситуацията се стабилизира, тези планове ще бъдат рестартирани, дори с повече енергия. Ръководителите ще трябва да направят по-бързи стъпки, за да преосмислят, преобразуват и възобновят бизнеса си така, че да създадат повече стойност в дългосрочен план.

    Диана Николаева добавя: „Кризата поставя на изпитание редица сектори, но в същото време дава възможност за растеж в други. Печеливши от тази ситуация ще има. Страни като България ще могат да се възползват от предстоящата реорганизация във веригите на доставки на големите компании и да създадат редица възможности за производство в България, което да е алтернатива на Изтока.“

    Възстановяването след кризата - трансформация чрез сливания и придобивания
    Въпреки че заседателните зали се фокусират върху безпрецедентната глобална ситуация в областта на здравеопазването, ръководителите също планират своето бъдеще след кризата. Докато 54% ​​от анкетираните очакват „U“- образен период на възстановяване и по-бавна икономическа активност през 2020 и 2021 г., 38% виждат възстановяване във „V“- образна форма и връщане към нормалната икономическа активност през третото тримесечие на тази година. Само 8% предвиждат икономическо възстановяване под формата „L“ - устойчив период на рецесия със завръщане на икономическата активност през 2022 година.

    Тъй като по-голямата част от компаниите виждат икономическото възстановяване в средносрочен план, намеренията за активно търсене на M&A (сливане и придобиване) възможности остават силни през следващите 12 месеца (56%). Световните мениджъри споделят, че в контекста на COVID-19, при оценяване на цели за придобиване, те ще се фокусират повече върху бизнес устойчивостта на дадена компания(38%) и са подготвени, че оценките на компаниите по-скоро ще намаляват (39%).

    Крускос коментира: „Продължаващата епидемия от COVID-19 и въздействието ѝ върху големите икономики не е отменило изцяло сключването на сделки от плановете на инвеститорите. Сделките продължават да бъдат мощно средство за прекрояване на портфейлите и ускоряване на задължителната трансформация на бизнесите, която стои като задача пред главните изпълнителни директори. Както показва периодът след финансовата криза, M&A пазарът често дава възможност на компаниите да правят висококачествени придобивания в етапа на възстановяване на икономиката. Научили сме достатъчно уроци от спада на сделките в периода 2008-2012, основният от които е, че в период на по-ниска икономическа активност има много добри възможности за придобиване на висококачествени активи.“

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    Д. Ливингстън, Citi: Има ползи от влизането в чакалнята на еврозоната, но възстановяването ще зависи от политиката на правителството
    Главният изпълнителен директор на американската банка за EMEA коментира за Economy.bg плюсовете за страната ни от евентуално влизане в ERM 2
    преди 9 часа
    Великобритания предлага нова програма за гражданство на жители на Хонконг
    Решението идва, след като Китай одобри нов закон за сигурност
    преди 9 часа
    Tesla надмина Toyota като най-скъпа марка кола в света
    Това се случи след като акциите на електромобилопроизводителя достигнаха рекордна цена
    преди 10 часа
    Захариева: Не трябва да допускаме разделения в ЕС заради кризата с коронавируса
    Никога не трябва да пропиляваме криза, чрез която можем да намерим работещи и по-добри решения за бъдещето, заяви посланикът на Германия в България Кристоф Айххорн по време на дискусия
    преди 14 часа
    PPF Group разделя търговските от инфраструктурните дейности в операторите с марката Теленор
    Компанията създава CETIN България, която ще оперира в рамките на CETIN Group