четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6022 прочитания

    Какво представлява системата на обучение 1:1?

    Защо наличието на лаптопи за всички не е достатъчно условиe за електронно обучение, обяснява Станислав Христов, експерт по бизнес развитие в Център за творческо обучение
    15 октомври 2020, 09:44 a+ a- a

    Миналата седмица стана ясно, че София и Варна подкрепят въвеждането на модела 1:1 за обучение в общинските училища. Какво представлява този модел, какво е необходимо, за да стане електронното обучение масово и защо наличието на устройства за всички съвсем не е достатъчно условие това да се случи. За Economy.bg разказва Станислав Христов, експерт по бизнес развитие в Център за творческо обучение.

    Кога започва обучението на учителите?
    Обучението трябва да стартира на 1 ноември, а училищата са номинирали около 250 учители. Обучението е най-важната част от успешното реализиране на проекта. Преди обученията ние изследваме и дигиталните умения на учителите, за да можем да преценим с какво темпо и сложност на обученията можем да стартираме. За успешен проект залагаме на два типа умения: дигитални и такива за планиране и провеждане на учебни занятия, когато всеки ученик има достъп до интернет, разбирайте информация. 

    Кога ще започне същинското обучение по тази система?
    Към 10 октомври 875 ученици вече се обучават по модела 1:1. От втория учебен срок (февруари 2021 г.) очакваме да станат 1500! Голямата цел на проекта, анонсиран съвместно с Община Варна край морето и Столична община и РУО - София-град в столицата, е подготовката на учителите и осигуряването на устройства да приключат до края на първия учебен срок. 

    В колко училища до момента има въведена такава система на преподаване?
    От началото на учебната 2020/2021 г. паралелки по модела 1:1 има в 18 училища в страната, а от втория срок броят им ще стане близо 50.

    В кои градове са тези училища?
    Моделът се прилага в училища в Пловдив, София, Бургас, Ботевград, Хасково. В гр. Харманли, Първомай тече подготовка, а скоро към тях ще се присъединят Варна и Разград.

    Кои класове се обучават по тази система?
    Изборът за това в кои класове да се прилага моделът е на управляващите съответното училище. Няма строги правила, които определят точно в кои трябва да се прилага 1:1, но опитът ни до момента и световната практика показват, че най-успешно моделът може да бъде приложен в 5., 8. или 10. клас, които се явяват първи години в прогимназиалния, първи и втори гимназиален етап, съответно. Така за 2-3 години училището може да трансформира изцяло един цял етап.

    Възможно ли е всички класове от 1. до 12. да се обучават по модела 1:1?
    На теория - да. На практика обаче нещата стоят малко по-различно. Най-малките ученици имат различни потребности, след 5. клас те вече четат и пишат гладко, могат да боравят с различни източници и моделът вече е подходящ за тях. Затова и училищата най-често избират 8. клас. 

    Защо се казва „1:1“?
    Защото при модела всеки ученик и всеки учител разполагат с персонално устройство за учене. Известен е още като „един ученик - едно устройство“.

    Кой осигурява средствата за устройствата?
    Има различни модели на финансиране. Един от вариантите е устройствата да са собственост на училището и да ги дават на учениците за използване. В други училища, като Езиковата гимназия „Иван Вазов“ в Пловдив, която първа въведе модела още през 2018 г., устройствата се закупуват от родителите и си остават собственост на семейството. А училището поддържа „фонд“ от малък брой устройства, които дава на тези, които нямат възможност да си осигурят. Тъй като 1:1 се прави най-успешно с устройства Chromebook заради възможността им да бъдат управлявани от разстояние, има и практика едната страна да закупува самите лаптопи, а другата - лицензът, който се заплаща еднократно и позволява управлението на устройството през администраторска конзола. Без администраторът да има физически контакт с устройствата, може да управлява, инсталира или изтрива приложения на стотици едновременно. В столичните 2. АЕГ, 119. и 51. средно училище родителите участват в закупуването на устройството или лиценза за управление. 

    Кой и как качва съдържанието в облачната платформа G Suite?
    Безплатната платформа на Google за образованието позволява на ученици и учители да работят в нея постоянно. Така те имат достъп до учебните материали навсякъде и по всяко време. Не е необходим администратор или ИТ специалист, който да се грижи за това информацията да е в облака. Дори и да работят офлайн в някой документ, при първото свързване с интернет промените ще бъдат актуализирани и запазени във виртуалното пространство, без да се налагат никакви действия за това. Напълно автоматично.

    Имате ли планове да въведете подобно обучение в цял един град?
    Превръщането на 1:1 в стандарт би дало допълнителен тласък на образованието. За да може всички училища в един град да преминат към него несъмнено ще е нужна стабилна подкрепа от местната власт и увереност в това, че проектът ще бъде реализиран смислено. Но подобно нещо не е невъзможно - например в Малмьо (Швеция) е така. В САЩ 1:1 е стандарт и в цели градове и на щатско ниво. Като единствен партньор на Google със специализация „Образование“, сме били на работни срещи по темата по цял свят и сме в активна комуникация с хора, които прилагат успешно модела.

    Какви ресурси са необходими за подобен проект?
    Облачната технология на Googlе е безплатна - чрез нея си партнираме и с Министерството на образованието и науката. По наши изчисления около 35 000 лв. са необходими за стартирането на една паралелка 1:1. Безспорно, най-голямата инвестиция е тази в устройствата. Но по-важна е квалификацията на педагогическия персонал. За да се получи смислено 1:1, трябва преподавателите да бъдат подготвени за това. Да дадеш лаптопи на всички не е достатъчно, трябва да е ясно как се прилага моделът и какво позволява да бъде направено. Ето защо в Център за творческо обучение поставяме на първо място обучението на учителите и осигуряването на персонални устройства за тях. Когато те се чувстват достатъчно уверени в уменията си, тогава може да се пристъпи към внедряване на модела в училище. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 7 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 8 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 9 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 11 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк