петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    790 прочитания

    Едва 53% от 15-годишните ученици у нас са функционално грамотни

    10% от учениците не са включени в електронното образование, показва анализ на Сдружение „Образование България 2030”
    10 декември 2020, 13:57 a+ a- a

    Последните девет месеца доведоха до промени за всички, а много области от живота трябваше да се променят из основи. Тази тенденция не подмина и образованието в България. В рамките на няколко дни учители, ученици и родители трябваше да се адаптират към нов начин на преподаване и учене.

    Сдружение „Образование България 2030“ обединява организации от гражданския, частния и публичния сектор с дългосрочна визия за качествено образование в България до 2030 г. За целта организацията дефинира ясни цели за българското образование и ангажира гражданите и политически отговорните лица да работят заедно за тяхното постигане на база на надеждна информация. В ежегодния си доклад сдружението проследява ключови аспекти на образователната система като: достъпа на всички ученици до качествено образование, резултатите на учениците и реализацията им след училище.

    Това разместване на пластовете се отразява върху образованието у нас дългосрочно, пише в новото издание на традиционния мониторингов доклад на сдружение „Образование България 2030“. Промените, свързани с адаптирането към новата реалност – дигитализация и дистанционно обучение – обаче не могат и не трябва да компенсират острата нужда от промени, насочени към широк достъп до качествено образование, е записано в документа.

    Според авторите на доклада, кризата, предизвикана от разпространението на Covid-19, промени изцяло обучителния процес, като открои някои работещи механизми, но и подчерта добре познати проблеми. „Институциите припознаха необходимостта да се инвестират допълнително усилия и средства в достигането на всеки ученик. Създадоха се нови платформи за споделяне на материали и добри практики, а училищните екипи имаха възможност да надградят дигиталните си умения. Пред българското образование обаче остават предизвикателствата, свързани с гарантирането на достъп до качествено образование за всички ученици, както и със задържането на учениците, които са в риск от отпадане“, пише в доклада.

    Документът стъпва на публични и широкодостъпни данни, както и информация, получена през Закона за достъп до обществена информация.

    След влизането в сила на Закона за предучилищно и училищно образование през 2016 г. се предприеха безпрецедентно много мерки за повишаване на качеството на образованието. Много от тях са обещаващи и успешни. Въпреки това данните показват, че резултатите от тях все още не се виждат и предизвикателствата остават. Например:
    ● през 2020 г. едва 53% от 15-годишните ученици са функционално грамотни;
    ● в учебната 2019/2020 г. се отчитат едни от най-ниските нива на записване на деца в детска градина за последните 10 години – 78,7%;
    ● 10% от учениците не са включени в дистанционното обучение в електронна среда;
    ● повече деца и младежи напускат преждевременно образователната система.

    Положителни тенденции:
    ● завършилите образованието си младежи се реализират по-добре на пазара на труда;
    ● значително намаляват младежите, които нито учат, нито работят (от 26% през 2013 г. до 17,5% през 2019 г.).

    Докладът дава и конкретни препоръки:
    ● образованието приоритетно да формира умения и компетентности за реализация, а не само предметни знания;
    ● националните външни оценявания и матурите да измерват не само фактологични знания, но и уменията на учениците;
    ● учителите да бъдат подкрепени и обучени да прилагат новия компетентностен подход и да развиват и умения.

    „В края на тази турбулентна година е важно да се направи преглед на постигнатото от образователната система в България – и предизвикателствата пред нея“, споделя Златка Димитрова от „Образование България 2030“. „Вярваме, че традиционният ни мониторингов доклад прави точно това. Надявам се той да е ориентир както за хората, които взимат решения, така и за широката общественост. В крайна сметка колкото по-широк е дебатът за българското образование, толкова по-бързо ще се обединим около конкретните реформи, които ще ни помогнат да се развием като общество“.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 7 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 23 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 23 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 24 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 1 ден
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство