На Уолстрийт отново се заговори за „балон“, този път на технологични IPO
Пандемичната година на Уолстрийт ще бъде приключена от едно от най-големите технологични IPO (initial public offering – първоначално публично предлагане) – това на компанията за отдаване под наем на ваканционни жилища Airbnb. Стойността на акциите ѝ се увеличи повече от два пъти още в първия ден на търговията, отбелязва Financial Times.
При приключване на търговията в четвъртък (10 декември) акциите на Airbnb бяха на стойност $144,71, което е огромен скок от $68, за колкото компанията продаде свои акции на нови инвеститори в сряда (9 декември) и три пъти повече, в сравнение с цената, определена от Airbnb преди седмица – $44-50.
Цената на акциите още в първия ден на търговията, дава на компанията, която в момента е на загуба, пазарна оценка от $86 млрд. Това е повече от два пъти пазарната оценка на най-голямата хотелска група в света – Marriott, отбелязва още изданието.
IPO-то на Airbnb дойде само ден след не по-малко впечатляващия дебют на компанията за доставки DoorDash, която достигна пазарна оценка от над $70 млрд. Така представянето на Airbnb неизбежно доведе до сравнение с първия „интернет балон“, който се появи на стоковите пазари преди повече от 20 години, отбелязва FT.
Най-голямото и успешно IPO на 2020 обаче, може да се окаже компания, за която никой никога не е чувал – Snowflake, базирана в Сан Франциско група за анализ на данни. Пазарната ѝ оценка през изминалата седмица надмина $120 млрд., надминавайки някога доминиращата IBM.
„Сравнението с интернет балона от преди 20 години става все по-подходящо“, казва Джей Ритър, експерт по IPO в Университета на Флорида. „Тогава оценката на интернет акциите нямаше нищо общо с останалия пазар. Сега отново виждаме такова откъсване“.
Други анализатори обаче твърдят, че най-новата еуфория на стоковия пазар е ограничена основно до пазар на IPO и само няколко „горещи акции“, каквито са тези на производителя на електромобили Tesla.
„Изглежда, че това е феномен, подтикван от IPO, не сме обратно в 2000“, казва Ричард Кларк, анализатор в Bernstein. Отчасти инвеститорите търсят начини да залагат на възстановяване на сектора с пътуванията следващата година, това е причината за голямото търсене на акции на Airbnb, добави още той.
Небивалият успех на компанията идва въпреки вредите, които пандемията нанесе на бизнеса. Airbnb трябваше да набере спешно финансиране, за да се спаси от фалит, припомня FT. Основателите ѝ ще задържат 42,2% от правата за гласуване във вече публичната компания. Те продадоха 1,5 млн. акции по време на IPO-то, за около $106 млн., а компанията набра $3,4 млрд. нови приходи.