петък, 20 май 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    643 прочитания

    Онлайн продажбите и интернет потреблението у нас отчитат стабилен ръст през 2021 г.

    Секторът има потенциал за нов растеж, тъй като все още едва 52% от фирмите в България имат уебсайт, а 11,8% продават онлайн
    26 януари 2022, 12:54 a+ a- a

    Сериозни промени в сегмента на електронната търговия се наблюдават през последната една година у нас. Браншът се развива, навлиза в нови области на обществения живот и икономиката, но все още е под нивата в повечето други страни от Европейския съюз. „Добрата новина е, че българският бизнес в голямата си част вече е осъзнал нуждата от дигитализация и търси решения в тази област. Същевременно профилът на купувачите у нас става все по-разнообразен, както и този на продуктите, поръчвани онлайн. Българите вече оценяват предимствата на електронната търговия и близо две години след началото на пандемията можем да твърдим, че процесите по ускорена дигитализация, започнали спонтанно с нея, вече са устойчива тенденция, която ще се запази във времето“ - споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ. Екипът на дружеството публикува най-любопитните и значими данни за развитието на бранша през отминалата година.

    29% увеличение на онлайн продажбите
    Ръстът при онлайн продажбите към крайни потребители у нас през 2021 г. спрямо 2020 г. се очаква да е впечатляващите 29%, става ясно от European Е-commerce Report 2021. Секторът увеличава своята тежест и вече е 2,5% от Брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

    Сериозен потенциал за растеж
    Все още едва 52% от фирмите в България имат собствен уебсайт, а 11,8% от тях продават онлайн. „Тези данни показват, че у нас браншът тепърва има потенциал да расте с по-бързи темпове. Това ще доведе до повишаване конкурентоспособността на търговците и генериране на повече бизнес за обслужващите технологични сегменти като уеб дизайн, уеб разработка, хостинг услуги и дигитален маркетинг“ - посочва още Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ.

    Дрехи, обувки и аксесоари са сред най-продаваните стоки онлайн
    Сънародниците ни се доверяват най-вече на местни търговци за своите покупки по интернет, следвани от тези от други страни членки на Европейския съюз (ЕС) и едва след това от търговците от държави извън него. Това става ясно от данни на Българска Е-комерс асоциация (БЕА) и Националния статистически институт (НСИ). Сред най-често поръчваните стоки и услуги онлайн у нас са дрехи, обувки и аксесоари (75%), спортни стоки (24%), мебели и стоки за дома (22%), настаняване в хотели (19,4%), а вече и доставки от ресторанти (18,9%).

    Как се позиционираме спрямо другите в Европа
    Пазаруващите онлайн европейци са значително повече от българите в процентно съотношение - 75% от общото население на ЕС. Най-купуваните от тях стоки и услуги за последните три месеца са дрехи (63%), стрийминг услуги (31%), както и мебели и пособия за дома (29%). За региона на Източна Европа, част от който е и България, 78% от населението има достъп до интернет, а 44% от тях пазаруват онлайн.

    Интернет потреблението у нас се увеличава
    През последните четири години интернет потреблението у нас се е увеличило с 12%, научаваме от данни на НСИ. За този растеж в областта на дигитализацията безспорно допринася пандемията от Covid-19, която подтикна голяма част от бизнесите да използват интернет, за да се позиционират на международния пазар, както и много от потребителите да учат, комуникират и да се забавляват в мрежата.

    Мобилният телефон е най-използваното устройство за сърфиране
    Същевременно става ясно, че най-използваното средство за сърфиране онлайн е мобилният телефон (72%), следван от лаптопа (31%) и настолния компютър (26%). Освен за комуникация, интернет все повече се използва за четене на новинарски сайтове, вестници и списания. Интересна тенденция е също, че делът на използващите онлайн банкиране българи се е удвоил през последните три години, достигайки до 15% от потребителите на интернет у нас.

    Какво предстои в онлайн търговията?
    „През новата година браншът ще се развива още по-динамично, под влияние на инерцията, натрупана от пандемията, на повишения интерес към SaaS платформите, както и на редица нови технологии, навлизащи в бранша“ - добавя Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ. Според нея, сред най-интересните технологии, които ще оказват влияние върху този дигитален сегмент, са чатботовете и изкуственият интелект, мобилните комуникации и устройства, виртуалната реалност и зараждащите се нови виртуални метавселени, както и блокчейн.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    DHL Freight отваря нова логистична база в София
    Ще бъдат открити 100 нови работи места
    преди 10 часа
    Основаната от българин Leanplum е придобита от CleverTap
    Офисът в София става вторият най-голям развоен център в новата компания, броят на служителите в България ще се увеличи с 20% до края на годината.
    преди 15 часа
    ЕК с план за 300 млрд. евро за намаляване на енергийната си зависимост от Русия
    С REPowerEU Брюксел предлага диверсификация на енергийните доставки, по-бързо въвеждане на възобновяеми енергийни източници и пестене на енергия
    преди 16 часа
    Лорер: Японски автомобилен концерн изгражда развоен център у нас, наема 50 инженери
    Швейцарска компания вдига завода за микрооптика в Първомай за 85 млн. лв и открива над 100 работни места, обяви министърът
    преди 16 часа