четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2378 прочитания

    Все повече хора вземат осъзнато и информирано решение при закупуването на животозастрахователни продукти

    Този пазар отбелязва двуцифрен ръст през 2021 г., обяснява Ивана Димова, Генерален мениджър на УНИКА България
    20 юли 2022, 15:48 a+ a- a

    Ивана Димова започва своята кариера през 2006 г. в TBI Credit. След това преминава през различни висши ръководни позиции в TBI Bank и Дженерали, където е била отговорна основно за продажбите и продуктовото развитие. През 2016 г. се присъединява към екипа на УНИКА България като Директор на дирекция Банково застраховане. От началото на 2021 г. е назначена като член на Изпълнителния комитет, отговорен за развитието на бизнес модел Банково застраховане. С умения в бизнес планирането и развитието, данните и анализа едновременно в банковата и застрахователната индустрия Ивана притежава и магистърска степен по международен бизнес от Университета за национално и световно стопанство в София.

    Economy.bg се свърза с Ивана, за да ни разкаже повече за пазара на животозастраховането у нас, как пандемията повлия на потребителите и накъде се движи застрахователният пазар в България.

    Как се отрази пандемията на животозастраховането у нас? Започнаха ли повече хора да се застраховат?
    Пандемията от Covid-19 засегна не само икономическия живот, но и здравето, и живота на хората. Един от най-значимите ефекти от пандемията в животозастраховането у нас е осъзнаването от клиентите на необходимостта да защитят себе си и близките си в случай на непредвидени събития, свързани със здравето и живота им. На пазара се предлагат различни видове животозастрахователни продукти, като основните са рискови и спестовни застраховки живот. В тази връзка все повече хора се интересуват дали застрахователите покриват последици от подобни събития като Covid-19 и вземат осъзнато и информирано решение при закупуването на животозастрахователни продукти, факт и тенденция, която преди пандемията не се наблюдаваше.

    Какво се случи с изплатените обезщетения? Скорошен анализ показа, че изплатените обезщетения, свързани с Covid-19 през 2021 (глобално), са повече от двойни спрямо 2020 г. Каква е ситуацията у нас?
    В условия на пандемия нормално явление е да се наблюдава ръст в изплатените обезщетения, особено в застрахователните продукти, в които покрит риск е Covid-19. Особено отчетливо този ефект се забеляза при рисковите застраховки, обвързани с кредити, където през 2021 г. наблюдаваме ръст от около 25% при изплатените обезщетения, следствие загуба на живот, безработица, болничен престой и други свързани покрити рискове.

    Съществува ли полица, която да покрива цялото лечение на човек с ковид? 
    На българския застрахователен пазар съществуват различни застрахователни решения, които покриват болничен престой вследствие Covid-19, с различни модификации, лимити и условия. Също така в някои продукти се изплаща и фиксирана сума, която клиентите могат да използват за лечение по време на възстановителния си период. Разработиха се специални продукти, от които се възползваха редица компании с цел да осигурят застрахователна защита на своите служители.

    Полиците покриват ли дълъг ковид, при положение че все още няма ясна диагноза и критерии за това състояние, и то в световен мащаб?
    Понятието дълъг Covid-19 не фигурира в застрахователните полици и техните условия, където ясно са дефинирани критериите и лимитите на обезщетение, които клиентите ще получат в случай на настъпване на събитие вследствие Covid-19.

    Какви са прогнозите на UNIQA за развитието на пандемията?
    Коронавирусът няма да е последната пандемия в нашия живот. Учените предупреждават, че заплахата, породена от зоонозите, инфекциозните болести, които преминават от животните към хората, става все по-голяма. Поглеждайки в исторически план, през последните 100 години светът преживя 4 пандемии от грип, избухващи на всеки 15 – 30 години и с годишна вероятност от 3 до 7%. Сега е моментът българите да се замислят, че съществуват много повече лостове да защитят себе си и близките си и от медицинска гледна точка, като сe възползват и от решенията, които предлага застрахователният сектор.

    Всеки път, когато стане природно бедствие или друг вид инцидент, който струва домовете или реколтата на хората, става ясно, че масово не са застраховани? В тази връзка вярно ли е схващането, че българите не се застраховат и какво може да се направи по този въпрос?
    Тук е моментът да отбележим, че българите не се застраховат в по-голямата си част, не разбират краткосрочните и дългосрочните ползи. Необходимо е организирането на образователни кампании и инициативи, които да ограмотят населението ни в тази посока. Темата за застрахователната грамотност е на фокус за Асоциацията на българските застрахователи и през тази година стартира поредица от информационни кампании, като една от водещите теми е именно животозастраховането. УНИКА България също провежда регулярно информационни здравни кампании, предоставя периодично безплатни онлайн консултации, а в пакета за корпоративни клиенти са включени 3 безплатни такива, за да може всеки, който желае, да изпробва услугата и нейните предимства. През месец май UNIQA подари 500 безплатни онлайн консултации на потребителите през приложението MedUNIQA. 

    Какви са тенденциите на пазара на животозастраховането у нас?
    Една от положителните тенденции е, че животозастрахователният пазар бележи двуцифрен ръст през 2021 г. в сравнение с предходната година, но въпреки това българското застраховане остава предимно общо застраховане и то автомобилно. Такъв е пазарът и това търсят основно хората.

    Как очаквате да се развие този пазар в следващите 5 години?
    Отчитайки тенденциите от последната година и осъзнаването на ползите от животозастраховането, очакванията ми са за увеличаване на дела на застраховки живот и повишаване на застрахователната култура на българите.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 11 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 11 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 12 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 13 часа
    преди 16 часа