петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    856 прочитания

    Как в Европа подпомагат домакинствата във връзка с високите цени на енергоносителите?

    Кои държави по какъв начин подпомагат хората, показва анализ на ИПИ
    08 август 2022, 13:57 a+ a- a

    Снимка: Economy.bg

    Водят ли въвеждането на нулево ДДС за хляба и държавната помощ от 25 ст. На литър гориво до увеличаване на разполагаемия доход на българските домакинства? Ефектът от тези анти-инфлационни мерки предстои да бъде видян.

    В същото време идеите и действията на българските политици може да се съпоставят с разнообразните инициативи в други европейски страни, пише в свой анализ за ИПИ Владимир Дончев. Той представя няколко примера специално свързани с горивата и транспорта.

    Германия намалява цената на месечната карта за обществен транспорт на €9. Тази мярка е временна като нейната цел е да даде алтернативна възможност за пътуване и съответно намаляване на разходите за автомобилни горива. Критиците на мярката са притеснени, че мрежата на обществения транспорт не е готова да поеме наплива от пътници, който се очаква вследствие намалената цена. 

    В прессъобщение от 05.08.2022 г., от германската статистическа служба (Destatis) споделят, че през второто тримесечие на 2022 г., броят на пътуващите на къси разстояния с железопътен транспорт се е увеличил със 74% спрямо миналата година, а изминатите пътникокилометри са се удвоили. Според тях, увеличението се дължи на облекчаването на мерките против Covid-19 и цената от €9 на месечната карта за обществен транспорт, която е достъпна от началото на юни. Правителството намалява и данъчната тежест върху бензина с 30 евроцента, а върху дизела с 14 евроцента на литър. Това намаление се очаква да се прехвърли към потребителите. 

    Също така, Германия одобри финансиране от €177,5 млрд. в областите на енергийната сигурност, климата и намаляването на разходите за енергия. Част от този пакет е премахването на таксата по Закона за възобновяемите енергийни източници, използвана доскоро за финансиране на развитието на слънчеви, вятърни, водни и електроцентрали на биомаса. Според правителството, премахването на таксата ще облекчи годишните сметки на 4-членно семейство с €300 в сравнение с 2021 г. Друга мярка от този пакет е финансирането на строенето на енергийноефективни сгради и модернизирането на стари такива. Ограничаването на нуждата от енергия за отопление и вентилация се очаква директно да свали съответните режийни разходи. Променя се и данъчното облекчение за пътуване до работното място при по-дълги разстояния – от 35 до 38 евроцента на километър при пътувания над 20 км дневно (запазва се облекчението от 30 евроцента на километър за първите 20 км транспорт от дома до работното място).

    Швеция намалява акциза върху горивата до минималния разрешен в Европейския съюз. Предложението е в сила от 1 юни 2022 г. до 31-ви октомври 2022 г. За да ограничи ефекта от нарастването на цените, Швеция въвежда еднократно компенсаторно плащане за притежаващите личен автомобил в размер на 1000 шведски крони (€96,1) на човек. Ако лицето живее в селски район, компенсацията е 1500 крони (€144). Също така, хората, които желаят да си купят електрически автомобил могат да получат субсидия в размер на 70 000 крони (€6720) като част от политиката за намаляване на зависимостта от изкопаемите горива. 

    Подобно на Германия, Швеция въвежда от 1-ви януари 2023 г. нови правила за определяне на размера на данъчното облекчение за пътни разходи единствено на база разстоянието до работното място на човек, без да е обвързано от вида транспорт и цената му. Очаква се броят на хората, които ще се възползват от мярката да се увеличи с 260 000 души. Задължението за намалението на нивата на парниковите газове от дизел и петрол ще бъде замразено на нивата от 2022 година. Това означава, че производителите на дизелово гориво и бензин няма да имат задължение да увеличават дела на добавените биогорива в сравнение със съществуващите през 2022 г. норми.

    Във Франция към вече съществуващата държавна субсидия от €0,18 на литър гориво, ще се добави и отстъпка от €0,20 на литър, предлагана от френската петролна компания TotalEnergies. Компанията предлага това намаление под натиска на френската опозиция, която пък предлага допълнително данъчно облагане на свръхпечалбите на компанията. Относно отстъпката, френският министър на финансите, Бруно льо Мер казва: „предпочитам парите да отиват в джобовете на потребителите, отколкото в джобовете на държавата, и предпочитам този жест от страна на Total пред поредния данък в една страна, която и без това е затрупана с данъци.“ Тя ще важи от 1-ви септември и ще бъде последвана от още едно намаление на цената в размер на €0,10 от ноември до края на годината.

    В Испания е въведено намаление на цените в размер на €0,20 на литър гориво. Отстъпката е отговор на протестите на шофьори на камиони, които водят до прекъсване на веригата на доставките и спиране на производството в някои компании. По-голямата част от отстъпката, €0,15, се плаща като субсидия от испанското правителство, а останалите €0,05 се покриват от бензиностанциите. Това разпределение важи само за компании с оборот над €750 млн., а за дребните търговци на горива испанското правителство покриви цялата отстъпка. Друга мярка, която влиза в сила е намаление от 30% (50% в Каталуния) на цените на превозните документи за градски транспорт. Част от същата мярка е и въвеждането на безплатен сезонен билет за извънградски и регионални влакове. Програмата ще продължи от 1-ви септември до края на годината. От тази програма ще се възползват най-вече хора, живеещи в близост до Мадрид и Барселона, които ежедневно пътуват с железниците за работа или обучение и формират близо 80% от общия пътникопоток на цялата извънградска железопътна мрежа в Испания.

    Ирландия поставя фокус върху осигуряването на местно електричество. За тази цел се въвежда т.нар. схема за подпомагане на възобновяемата електроенергия (RESS). Вследствие на тази мярка ще бъдат проведени минимум 5 търга с цел да осигурят пътища за развитието на възобновяемите енергийна източници. Също така, търговете позволяват на Ирландия да се възползва от най-новите технологии в сектора. Освен това страната увеличава лимита на заемите за EirGrid (бел.ред.: държавният оператор за пренос на електроенергия в Ирландия), за да укрепи националната си мрежа. Очаква се това увеличение да подпомогне завършването на интерконектора между Франция и Ирландия – Celtic Interconnector. Този интерконектор ще бъде първата енергийна връзка на Ирландия с Континентална Европа. Потребителите на електроенергия ще могат да се възползват от повече сигурност за доставки на електричество и по-гъвкав обмен на енергия между Европа и Ирландия.

    Много от държавите в ЕС се борят с високите цени чрез намаляване на данъчната тежест за определени горива, ценови тавани и директни парични помощи. Други пък се опитват да отклонят търсенето от стоките и услугите с най-голямо поскъпване или дават добавки към доходите или данъчни облекчения за работещите. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 15 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 20 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 21 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 21 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам