вторник, 16 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    918 прочитания

    Китай е най-големият пазар на електромобили в света

    25% от всички автомобили, закупени в Китай през 2022 г. ще са изцяло електрически или хрибиди
    27 септември 2022, 15:14 a+ a- a

    Снимка: Economy.bg

    Тази година една четвърт от всички нови автомобили, закупени в Китай, ще бъдат изцяло електрически или plug-in хибриди. По някои оценки има повече от 300 китайски компании, които произвеждат електромобили, вариращи от предложения с намаления под $5000 до модели от висок клас, които съперничат на Tesla и немските производители на автомобили. В страната има приблизително 4 милиона зарядни устройства, двойно повече от преди година, като предстои монтажът на нови, пише Japan Times.

    Докато други пазари на електромобили все още са силно зависими от субсидиите и финансовите стимули, Китай навлезе в нова фаза: Потребителите претеглят предимствата на електрическите превозни средства спрямо автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, въз основа на характеристиките и цената, без да обръщат особено внимание на държавната подкрепа.

    За сравнение тази година САЩ премина ключов праг за електромобилите – 5% от продажбите на нови автомобили. Китай премина това ниво през 2018 г. Дори новите стимули на САЩ повдигнаха въпроси за това до колко ефективни ще бъдат те за справяне с някои пречки пред електрическите автомобили като дълги списъци на чакащи, ограничени доставки и високи цени. Законът за намаляване на инфлацията в САЩ, приет миналия месец, включва данъчен кредит от $7500 за електрически превозни средства с условия къде се произвеждат колите и къде се доставят батериите. Автомобилните производители се оплакаха, че кредитът не се отнася за много настоящи EV модели и че изискванията за снабдяване могат да увеличат разходите за изграждане на EV.

    На Китай отне повече от десетилетие субсидии, дългосрочни инвестиции и разходи за инфраструктура, за да постави основата на своя пазар на електрически превозни средства и да стигне етапа, в който той може да се самоиздържа.

    Висшият лидер на Китай Си Дзинпин обяви през 2014 г., че развитието на електрически превозни средства е единственият начин страната му да се трансформира „от голяма автомобилна страна в автомобилна сила“. Подчертавайки амбициите си, Китай си постави агресивна цел: 20% от продажбите на нови автомобили да бъдат електрически превозни средства до 2025 г. Китай най-вероятно ще изпълни тази цел още тази година, три години по-рано от графика.

    Пазарът на електромобили в Китай вече е най-големият в света, а е и най-бързо растящият – очаква се продажбите да се удвоят тази година до около 6 млн. автомобила, което е повече от останалия свят общо.

    От 10-те най-продавани EV марки в света половината са китайски – начело с BYD, която изостава само от Tesla по глобален пазарен дял и започва да доставя своите електрически автомобили в чужбина.

    И не само продажбите на автомобили процъфтяват в Китай. Китайските производители на батерии CATL и BYD са най-големите играчи в индустрията, а Пекин държи здраво достъпа до критични суровини.

    Силното търсене на електрически автомобили е светло петно в иначе бавната китайска икономика, която се справя с имотен пазар в криза и осакатяващите политики срещу Covid-19 (нулев ковид). Като част от своя план за икономическо стимулиране Китай заяви, че ще продължи да инвестира пари в електрически автомобили. Миналия месец Пекин заяви, че удължава освобождаването от данъци за нови електрически превозни средства до 2023 г., което ще струва на държавата $14 млрд., вместо да го остави да изтече тази година, както е предвидено.

    На други пазари електрическите превозни средства от традиционните автомобилопроизводители често се считат за луксозни превозни средства, докато китайските марки се конкурират и с евтини модели като Wuling Hongguang Mini – четириместен хечбек на цена от $4500, който е най-продаваният EV в Китай през 2021 г. Произведен е от съвместно предприятие на General Motors и китайските автомобилни производители SAIC и Wuling.

    Сериозността на страната по отношение на разработването на електрически превозни средства беше демонстрирана, когато тя постла червения килим за Tesla да построи огромна фабрика в Шанхай през 2018 г. Ходът се разглежда като начин да се принуди вътрешният пазар да се конкурира директно с лидер в индустрията. Пекин позволи на Tesla да стане първият чуждестранен автомобилен производител, който може да произвежда в Китай без местен партньор, а правителството на Шанхай помогна да поеме част от разходите за изграждане на фабрика.

    Приблизително 80% от всички електрически превозни средства, продадени в Китай тази година, са произведени от местни автомобилни производители. Повечето чуждестранни марки до голяма степен се борят да навлязат и да поддържат темпото на своите китайски конкуренти.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    И Велико Търново с вертолетно летище за спешна медицинска помощ по въздух
    До момента България разполага с 3 вертолетни летища в София и по 1 във Варна, Панагюрище и Русе
    преди 15 часа
    ITF Group отчита най-успешната си година до момента
    Първата финтех компания в ВЕАМ сегмента на БФБ очаква значителен ръст на бизнеса
    преди 16 часа
    BlackPeak Capital инвестира 13,3 млн. лв. в „Бианор Холдинг“
    Бианор привлече общо над 20 млн. лв. през Българска Фондова Борса
    преди 16 часа
    Инфлацията у нас падна до 3%
    НСИ отчита годишна инфлация от 3% за март, и месечна от - 0.2%
    преди 16 часа
    Salesforce преговаря за придобиването на Informatica
    Акциите на Informatica отбелязват над 40% ръст от началото на годината
    преди 17 часа
    Над 1 млн. лв. инвестира Kaufland България в каси на самообслужване
    Веригата ще въведе в експлоатация над 80 нови каси до края на годината