Според прогнозите на IATA това ще се случи за първи път от настъпването на пандемията през 2019 г.
Снимка: Фрапорт
Глобалните авиокомпании прогнозират първата си печалба в целия отрасъл от 2019 г. насам през следващата година, тъй като въздушните пътувания се възстановяват от ограниченията на Covid-19. В същото време избухна нова словесна война между авиолиниите и летищата заради покачващите се въздушни и наземните такси, отбелязва „Ройтерс“.
Авиокомпаниите загубиха десетки милиарди долари през 2020 г. и 2021 г. поради пандемията, но въздушният транспорт се възстанови частично и някои летища преминаха през кризата трудно.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) очаква нетна печалба от $4,7 млрд. за индустрията през следващата година, с повече от 4 млрд. пътници, които ще летят. По-рано организацията каза само, че печалбите са „достижими“ през 2023 г.
За 2022 г. IATA намали прогнозата си за загуби в цялата индустрия до $6,9 млрд. от $9,7 млрд.
„Това е голямо постижение, като се има предвид мащабът на финансовите и икономически щети, причинени от наложените от правителството пандемични ограничения“, каза генералният директор на IATA Уили Уолш, имайки предвид прогнозираното завръщане на печалби за 2023 г.
Но бившият шеф на British Airways и IAG предупреди, че много авиокомпании ще продължат да се борят през следващата година, имайки предвид регулации, високи разходи и непоследователни правителствени политики, както- и възобновяване на дългогодишен спор с летищата.
IATA вярва, че глобалния въздушен трафик ще се възстанови до нивото от преди Covid (2019 г.) до 2024 г., воден от САЩ, а Азиатско-Тихоокеанският регион „забележимо изостава“.
Главният икономист на IATA Мари Оуенс Томсен предупреди, че рискът за последните прогнози за сектора остава „изкривен надолу“ и „ключовата променлива“ ще бъде Китай. Въздушният трафик е тясно свързан с доверието на потребителите и бизнеса. Ако Китай не разхлаби ограниченията за Covid-19, рентабилността на авиокомпаниите ще бъде засегната. Друг риск за перспективите за 2023 г. е някои икономики да изпаднат в рецесия, каза IATA.
Що се отнася до консолидацията, Уолш каза, че авиокомпаниите са преживели най-лошия период от кризата, но Европа остава зона за наблюдение.
„Мисля, че предизвикателството за някои авиокомпании все още съществува, защото, както видяхме, индустрията все още е само незначително печеливша. Всъщност в Европа можем да кажем, че сме на нулева печалба“, каза Уолш. „Така че очевидно все още има финансов натиск. Разликата е, че сега авиокомпаниите генерират пари. Ликвидността беше критичният проблем.“